Casperfren Postat 12 juni 2014 Postat 12 juni 2014 Jag tycker mig se en trend där mastring tekniker använder stora golvhögtalare och ibland roliga former på dem osv. Varför är det vanligare att inspelning och mixningsstudios använder närfältare?
Martin Postat 13 juni 2014 Postat 13 juni 2014 (redigerat) Masteringmonitorer är stora och ska låta rakt och inte färga. Många studiomonitorer är mindre, ska låta tydligt, och inte interagera med rummet. Medan man i många fall vill ha en tydlig interaktion med rummet med mastring-högtalare. Närfältare används för att akustiken är kass och för att det drar mindre ström. / Kostar mindre Ju större högtalare desto mer måste du få dem att lira ihop med rummet. Medan ett par mindre vanliga studiomonitorer blir mer som att par hörlurar, fast dem står en bit bort.. Redigerat 13 juni 2014 av Martin
Demonproducenten Postat 13 juni 2014 Postat 13 juni 2014 Närfältare används för att akustiken är kass om du ändå ska svara kan du ju försöka vara seriös
Demonproducenten Postat 13 juni 2014 Postat 13 juni 2014 Jag tycker mig se en trend där mastring tekniker använder stora golvhögtalare och ibland roliga former på dem osv. Varför är det vanligare att inspelning och mixningsstudios använder närfältare? många studior har både stora och små system oavsett om det ska mastras eller spelas in / mixastror det i dom flesta fall kommer ner till personliga preferenser hos den som driver studion
Martin Postat 13 juni 2014 Postat 13 juni 2014 (redigerat) om du ändå ska svara kan du ju försöka vara seriös ah, är det inte gamla demonproducenten som är ute och fiskar efter bråk =) härligt! i.s.t för att börja svinga kan du väl fylla på med listan över varför småmonitorer existerar, din cd-spelare små monitorer! används också för de är portabla, ha samma ljud överallt (olika studios), överskådligt att arbeta i mindre högtalare, kunna jobba på lägre volym. o.s.v osov Redigerat 13 juni 2014 av Martin
Demonproducenten Postat 17 juni 2014 Postat 17 juni 2014 i.s.t för att börja svinga kan du väl fylla på med listan över varför småmonitorer existerar, din cd-spelare https://www.studio.se/index.php/topic/106666-ar-det-nagon-skillnad-mellan-studio-monitorer-och-mastering-monitorer/#entry1561519
Signia Postat 17 juni 2014 Postat 17 juni 2014 (redigerat) Jag har inte intrycket att mastring oftare kör med stora och studio med små. Inte tvärtom heller faktiskt. Jag ser inte heller någon övergripande fördel oavsett. Stora högtalare är ju mer relevanta i stora rum och hög volym, och små i mindre rum o lägre volym. Vet däremot att en skola inom mastring går ut på att man ska mastra musiken i samma miljö som flest lyssnare lyssnar i. Det verkar anses vara vardagsrumsmiljö, eller har ansetts i alla fall. Vissa har noterat att amerikanska vardagsrum är i snitt större än europeiska t.ex. så europeiska mastrare i den här skolan kör med lite mindre rum än sina amerikanska motsvarigheter. Bob Katz (amerikan) kör efter den skolan. Han mastrar i ett akustikbehandlat "vardagsrum", sittandes i en lädersoffa med apparaterna på ställ i knähöjd framför sig. Redigerat 17 juni 2014 av Signia
JJRockford Postat 17 juni 2014 Postat 17 juni 2014 Jag har inte intrycket att mastring oftare kör med stora och studio med små. Inte tvärtom heller faktiskt. Jag ser inte heller någon övergripande fördel oavsett. Stora högtalare är ju mer relevanta i stora rum och hög volym, och små i mindre rum o lägre volym. Vet däremot att en skola inom mastring går ut på att man ska mastra musiken i samma miljö som flest lyssnare lyssnar i. Det verkar anses vara vardagsrumsmiljö, eller har ansetts i alla fall. Vissa har noterat att amerikanska vardagsrum är i snitt större än europeiska t.ex. så europeiska mastrare i den här skolan kör med lite mindre rum än sina amerikanska motsvarigheter. Bob Katz (amerikan) kör efter den skolan. Han mastrar i ett akustikbehandlat "vardagsrum", sittandes i en lädersoffa med apparaterna på ställ i knähöjd framför sig. M a o, idag borde det vara mest relevant att mastra i hörlurar 🙂
Martin Postat 17 juni 2014 Postat 17 juni 2014 Stora högtalare = Större ljud (mer rymd) Mindre högtalare = Mindre ljud (enklare överblick)
JJRockford Postat 17 juni 2014 Postat 17 juni 2014 (redigerat) många studior har både stora och små system oavsett om det ska mastras eller spelas in / mixas tror det i dom flesta fall kommer ner till personliga preferenser hos den som driver studion Däremot är det mycket viktigt att inte snåla på AD/DA-omvandlarna. Det gäller att ettorna och nollorna är extra jämna när det ska till att mastras. (OBS! För att förtydliga: Detta inlägg är djupt ironiskt 🙂) Redigerat 18 juni 2014 av JJRockford
Martin Postat 18 juni 2014 Postat 18 juni 2014 (redigerat) Däremot är det mycket viktigt att inte snåla på AD/DA-omvandlarna. Det gäller att ettorna och nollorna är extra jämna när det ska till att mastras. Det finns inga ettor o nollor. Det är ju digitalt! Det har vi ju fått lära oss! 😉 Redigerat 18 juni 2014 av Martin
Demonproducenten Postat 19 juni 2014 Postat 19 juni 2014 (OBS! För att förtydliga: Detta inlägg är djupt ironiskt 🙂) nähä?? 😳
Anders F Postat 19 juni 2014 Postat 19 juni 2014 Många studiomonitorer är mindre, ska låta tydligt, och inte interagera med rummet. Medan man i många fall vill ha en tydlig interaktion med rummet med mastring-högtalare. Närfältare används för att akustiken är kass och för att det drar mindre ström. / Kostar mindre Ju större högtalare desto mer måste du få dem att lira ihop med rummet. Medan ett par mindre vanliga studiomonitorer blir mer som att par hörlurar, fast dem står en bit bort.. Ursäkta, men ovanstående inlägg begriper jag int alls vad dessa argument bygger på. Skulle du vilja utveckla? MVH Anders
Demonproducenten Postat 19 juni 2014 Postat 19 juni 2014 Ursäkta, men ovanstående inlägg begriper jag int alls vad dessa argument bygger på. argument?ska det behövas? är det inte bara att påstå nåt man känner för?
JJRockford Postat 19 juni 2014 Postat 19 juni 2014 nähä?? 😳 Kom på att en del av de som läser här säkert inte har historiken klar för sig. Eller vem som brukar skriva vad 🙂 Citerar din utmärkt sammanfattning istället, sen borde tråden låsas. många studior har både stora och små system oavsett om det ska mastras eller spelas in / mixas tror det i dom flesta fall kommer ner till personliga preferenser hos den som driver studion
Demonproducenten Postat 19 juni 2014 Postat 19 juni 2014 (redigerat) Citerar din utmärkt sammanfattning istället, sen borde tråden låsas. egentligen kan man göra så med alla trådar när jag sagt mitt - sa han ironiskt Redigerat 19 juni 2014 av Demonproducenten 1
Casperfren Postat 19 juni 2014 Trådstartare Postat 19 juni 2014 Vad är skillnaden mellan små och stora monitorer ljudmässigt?
Casperfren Postat 19 juni 2014 Trådstartare Postat 19 juni 2014 Fast det spelar väl kanske ingen roll då man ska lära sig dem endå.
JJRockford Postat 19 juni 2014 Postat 19 juni 2014 Vad är skillnaden mellan små och stora monitorer ljudmässigt? Små monitorer är framför allt inte så bra på att hantera låga frekvenser. egentligen kan man göra så med alla trådar när jag sagt mitt - sa han ironiskt Hm, nja 🙂
Claes Holmerup Postat 19 juni 2014 Postat 19 juni 2014 Rummets akustik fungerar likadant vare sig det är stora eller små monitorer, men det kan förstås bli större problem i basen med stora monitorer, eftersom de hanterar lägre frekvenser. egentligen kan man göra så med alla trådar när jag sagt mitt - sa han ironiskt 😆
Peter Roos Postat 19 juni 2014 Postat 19 juni 2014 (redigerat) Små monitorer är framför allt inte så bra på att hantera låga frekvenser. Förutom mina Genelec 6010;-) http://www.genelec.s...s-models/6010a/ 74-18000Hz Redigerat 19 juni 2014 av Sleap
Christer B (oregistrerad) Postat 20 juni 2014 Postat 20 juni 2014 egentligen kan man göra så med alla trådar när jag sagt mitt - sa han ironiskt Jo, för efter det brukar tråden oftast spåra ur ...
JJRockford Postat 22 juni 2014 Postat 22 juni 2014 Förutom mina Genelec 6010;-) http://www.genelec.s...s-models/6010a/ 74-18000Hz Nog vill du kunna höra vad som händer under 74 Hz om du mixar/mastrar??
Demonproducenten Postat 23 juni 2014 Postat 23 juni 2014 Jo, för efter det brukar tråden oftast spåra ur ... hej mr 1inläggkul att du vill vara med 3
Peter Roos Postat 9 juli 2014 Postat 9 juli 2014 (redigerat) Nog vill du kunna höra vad som händer under 74 Hz om du mixar/mastrar?? Absolut, därför har jag ett alternativ lyssningsställe med en Jamo-sub. Redigerat 9 juli 2014 av Sleap
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.