Jump to content
Annons

Uppgradering av hemmastudio, synpunkter tack :)

Recommended Posts

Martin J (oregistrerad)
Postat

Hejsan!

Är i farten och ska uppgradera min "studio", Ă€r ganska fĂ€rsk pĂ„ hela grejen sĂ„ jag tar gĂ€rna emot förslag. 🙂

Budget ca 15 000

Idag har jag:

• 1st Studio Projects B1 (Har Ă„kt i backen ett par ggr men funkar fint)
  • Line 6 Toneport UX2 - Interface
  • Yamaha THR 10 - AnvĂ€nds Ă€ven som interface
  • Hörlurar (AKG nĂ„nting) som jag lĂ„nar med hem frĂ„n jobbet.
  • CME m-key 49

Funderar pÄ att uppgradera med:

• 1st RĂžde NT1-a, frĂ€mst för sĂ„ng. med b1:an som backup
  • ART Tube MP Project Series - Preamp
  • AKG K-612 Pro - För mixning
  • Superlux HD-662 F - Slutna hörlurar för inspelning sĂ„ng/ak.gitarr mm
  • EQ Acoustics Classic Wedge Tiles 30 blue - Akustikplattor
  • M-Audio BX5 D2 monitorer
  • Roland VR-09 - Skönt att slippa dra igĂ„ng datorn om man bara vill stĂ„ och plonka lite + att slippa pluggar â˜ș

Totalt: ca 13500

Verkar det vettigt? Eller Ă€r det bĂ€ttre att lĂ€gga pengarna pĂ„ nĂ„got annat 😛 Är mest osĂ€ker pĂ„ preampen, tycker att de i UX2:an Ă€r brusiga och att det behövs mycket gain för att det ska bli bra volym, men det kanske beror pĂ„ att micen gĂ„tt i backen?

Annons
Postat

Inte sÀkert att röde Àr enuppgradering

Akg 612 - har jag provat men tyckte dom var för basfattiga och "kliniska"

tog beyerdyn 990 pro istÀllet.

Postat

En hastig reflektion. Jag skulle personligen inte köpa m-audio monitorer och akustikplattor. Det kÀnns som att du vill köpa mÄnga saker som Àr, i bÀsta fall, halvbra istÀllet för att vÀlja ut en till tre saker och satsa pÄ dem. Tex en riktigt bra mikrofon och ett par bra hörlurar.

Postat

Iom att du inte köper nĂ„got som direkt kommer att bidra musikaliskt, förutom kanske synthen. SĂ„ skulle jag satsa alla pengarna pĂ„ ett bra par monitorer sĂ„ du i alla fall har en ide om vad du hĂ„ller pĂ„ med 😛 + stativ till dem.

Slutna hörlurar Àr inte heller sÄ dumt till inspelning, om det finns nÄgra med full basrange sÄ kan du checka basen i dem vid mixning iom att du inte har ett stÀmt rum (?)

Postat

Ett alternativ till preamp skulle kunna vara att köpa ett litet mixerbord frÄn t ex Mackie, nytt eller begagnat. Deras preamps Àr bra, och sÄ fÄr du lite annat pÄ köpet.

SjÀlv köpte jag senast jag uppgraderade min studio ett 24-kanalers mixerbord frÄn Soundcraft. Egentligen behövs det inte, spelar aldrig in pÄ mer Àn högst tvÄ kanaler samtidigt. Men det har definitivt snabbat upp arbetsflödet. Alla instrument har en egen kanal (sÄng, elgitarr DI, akustisk gitarr-mick, akustisk gitarr DI, bas o s v) sÄ en slipper stÀlla om preampen nÀr en bytar instrument. Och det Àr mycket smidigare att stÀlla in en bra medhörning.

Att ha ett klaviatur med inbyggda ljud Àr smidigt, valde sjÀlv den lösningen. Men Àr det bara för att som du sÀger "klonka lite", testa harmonier och inte anvÀnda ljuden i produktion sÄ kan du sÀkert köpa nÄgon begagnad pryl. SjÀlv köpte jag en Ensoniq MR76 (vÀgda tangenter och bra pianoljud) för 2000 kronor.

Jag kan inte sÄ mycket om akustik, men jag antar att det inte Àr sjÀlvklart att det blir bÀttre bara för att lÀgger till ett par akustikplattor lite pÄ mÄfÄ. Förmodligen fÄr du mÀta upp rummet och fundera ut vilka problem det har, och först dÀrefter bestÀmma hur det ska lösas.

Är som laban1 lite fundersam till om Röde-micken Ă€r en uppgradering vĂ€rd pengarna (om det ens Ă€r nĂ„gon uppgradering). B1:an Ă€r Ă€ndĂ„ en vĂ€ldigt bra mick.

Postat (redigerat)

Som alternativ till att isolera rummet sÄ kanske ett sÄ kallat reflektionsfilter frÄn tex SE vara smidigare om man vill ha lite torrare ljud. Har sjÀlv ett till min Röde NT2a.

Men frÄgan Àr om inte en riktigt bra dynamisk mick som inte tar upp sÄ mycket av rummet skulle vare ett smidigare alternativ för mina behov om jag köpt idag dÄ jag enbart spelar in sÄng. Det brukar ju tipsas om detta i dessa rumsisoleringstrÄdar.

Shure SM7, tex brukar ju nÀmnas. RE20 likasÄ. Sennheiser har nÄgra dyrare dynamiska mellan 3 och 8 tusen kronor som verkar intressanta.

Ljudkort med mer mickgain lÀr behövas för en del dynamiska.

Om du spelar piano sÄ Àr alltid vÀgd hammarmekanik trevligt. Yamahas enklaste, P35, kÀnns riktigt bra under mina amatörfingrar för 4000kr.

Redigerat av Erik dP
Martin J (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tack för synpunkterna 🙂

Monitorerna tÀnkte jag ha till keyboarden med men det funkar ju med hörlurar ocksÄ.

Vad skulle en bĂ€ttre mic vara? runt 2000, Ă€r det vĂ€rt att gĂ„ pĂ„ en tubmic eller fĂ„r man mer för pengarna om man gĂ„r med en transistor? Kan ju vara bra at ha tvĂ„ micar sĂ„ man kan ha en som rumsmic om man vill 🙂

Preamp tror jag jag behöver, kollar upp en mixer, Àr ju smidigt som de sÀger att slippa stÀlla om för varje instrument. Vad Àr det för skillnad pÄ analog/digital mixer?

TĂ€nkte anvĂ€nda ljuden ur VR-09:an för att slippa anvĂ€nda mjukvarupluggar â˜ș

Spelar mest orgel/synth sĂ„ vĂ€gda tangenter trivs jag inte med 😛

Rummet Àr hyffsat dÀmpat (litet sovrum med lakan uppsatt i vÄgor i taket), sÄ akustikplattorna hjÀlper kanske inte sÄ mycket iofs.

Mitt frÀmsta problem Àr micen/preampen tycker det Àr alldeles för brusigt som det Àr idag.

För att sammanfatta:

• Bra hörlurar (Öppna)
  • Slutna lurar
  • Bra mic
  • Bra preamp/mixer
  • VR-09

â˜ș

Redigerat av Martin J
drloop (oregistrerad)
Postat

Beror bruset pÄ mick/preampen? Kan det vara dator/rumsbrus kanske?

B1 brusar inte nÄt nÀmnvÀrt och borde ge tillrÀcklig med output sÄ att Àven enklare preampar klarar att prestera nÄt som inte brusar.

Mitt tips, ta en sak i sÀnder, tÀnk igenom vad som gör störst skillnad för ditt musikskapande.

Martin J (oregistrerad)
Postat

Beror bruset pÄ mick/preampen? Kan det vara dator/rumsbrus kanske?

B1 brusar inte nÄt nÀmnvÀrt och borde ge tillrÀcklig med output sÄ att Àven enklare preampar klarar att prestera nÄt som inte brusar.

Vet inte, har inget att jĂ€mföra mot. Men vid halv gain pĂ„ preampen Ă€r det mycket brus, och mycket lĂ€gra kan jag inte gĂ„ för dĂ„ blir det jĂ€ttetyst pĂ„ inspelningen 😛 Men micken har ju Ă„kt i backen ett flertal gĂ„nger och har bucklor i gallret, sĂ„ det kan ju hĂ€nda att nĂ„got gĂ„tt sönder.

Mitt tips, ta en sak i sÀnder, tÀnk igenom vad som gör störst skillnad för ditt musikskapande.

En vettig keyboard och ett par bra lurar Ă€r ju det viktigaste för mig â˜ș

Postat
vid halv gain pÄ preampen Àr det mycket brus, och mycket lÀgra kan jag inte gÄ för dÄ blir det jÀttetyst pÄ inspelningen

du har inte rÄkat aktivera pad?
drloop (oregistrerad)
Postat

du har inte rÄkat aktivera ipad?

// redigerat av drloop //

Martin J (oregistrerad)
Postat (redigerat)

<p>Finns bara en pad ingÄng

Edit: vet inte vad om hĂ€nde med svaret 😛

Det finns en pad ingÄng pÄ ljudkortet men det Àr en teleingÄng, sÄ det borde inte vara det.

Redigerat av Martin J
Martin J (oregistrerad)
Postat

Paden pÄ micen har varit avstÀngd . Samma med high pass filtret.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.