Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tja!

Tänkte höra med proffsen här om lite rådgivning angående köp av studioprylar.

100 000 kr budget, är det nog med pengar för att alla "nyckeldelar" man behöver ska vara på samma nivå, alltså är detta tillräckligt?

Ska användas till inspelning, använder mest FL, Pro tools, Reason.

äger redan MPC så till beats behöver inga prylar.

Mikrofon, Ljudkort, m.m

Har halvschyssta monitorer.

Någon som kan help a brother out? 🙂

Piz

Redigerat av Tothemaximum
Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Vad ska du spela in? Något annat akustiskt förutom röster? Någon vettig lokal?

k9 (oregistrerad)
Postat

Jag skulle nog satsa på en bra mikrofonförstärkare, i mitt fall så tänker jag snart köpa en Presonus ADL 600 då jag tycker den är grymt prisvärd. Använde en förut både till att spela in och mastra för att få lite rörvärme. Sedan så är det bara att rocka loss och köpa mikrofoner för alla tänkbara användningsområden. Själv så blir det en RÖDE NT4 och ett par stormembrans mickar. Förmodligen ett par AKG C214 som är matchade i stereopar. Då har du en bra grundsättning för att spela in rap/sång och göra enklare inspelningar av instrument med. Blir ju en slant över till att ljudbehandla något rum en smula med. Detta är ett alternativ som ger dig möjligheten att göra bra stereotagningar i studion. Sedan så kan du ju komplettera med ett ljudkort med så många mikrofonförstärkare som du behöver, om nu inte två räcker.

Men det är ju inte säkert att du gillar samma ljudbild som jag gör, men du får kanske en idé som du kan låna eller ta delar ur bara.

Ljudkort har jag ingen koll på själv just nu. Var ett tag sedan min studio var aktiv, men den ska öppnas igen nu.

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Som lokal har jag en vindsvåning på 70 kvadrat, väldigt högt tak.

det står tomt och vardagsrummet tar nog upp 40% av lägenheten.

Det kommer främst att spelas in röster.

Har haft studios tidigare hemma med diverse uppgraderingar men har aldrig blivit riktigt nöjd.

Så den här gången vill jag safta på rejält och kommer höjja budgeten rimligt om det behövs.

Schysst info kom gärna med mer.

Funderar på två såna här för övrigt

http://www.4sound.se...rer-rcf-mytho-8

eller.. http://www.dustin.se.../genelec-7060b/

Har inte lagt vikt på hur olika delar passar tillsammans förut, besitter inte någon kunskap heller då jag är väldigt dåligt elektronikorienterad.

Någon som har liknande uppsättning, eller tidigare erfarenhet av bra/dåliga sammansättningar?

Piz

Redigerat av Tothemaximum
k9 (oregistrerad)
Postat

När jag tänker hiphop och rap så tänker jag mera på ett torrt, varmt och lagom skitigt ljud med mycket karaktär än bra akustik och fin rumsklang. Så jag skulle nog satsa på ett litet hörn som du har mera dämpat för just inspelningen. Finns olika färdiga paketlösningar att kolla på här.

Här är två exempel (en dyr och en ganska dyr) på lösningar som kan funka:

http://www.thomann.d...glight_gray.htm

http://www.thomann.d...a_dark_grey.htm

Finns ju många fler alternativ att kolla på hos just Thomann. Sedan så vet jag inte om det är bäst att beställa därifrån eller om man kan kolla vad svenska försäljare har för alternativ.

Om du inte har turen att det skulle räcka med en betydligt enklare lösning som denna:

http://www.thomann.de/se/vicoustic_flexi_screen_ultra.htm

Sedan så skulle jag nog satsa på flera par bra hörlurar med. Helst med så pass bra ljud att du kan mixa i dem samtidigt som de är så slutna att det inte läcker en massa ljud från musiken i lurarna till mikrofonen du använder.

Området där du mixar bör ju dock ha en bra akustik för att ge ett bra ljud när du lyssnar i monitorerna iofs.

Postat

När jag tänker hiphop och rap så tänker jag mera på ett torrt, varmt och lagom skitigt ljud med mycket karaktär än bra akustik och fin rumsklang. Så jag skulle nog satsa på ett litet hörn som du har mera dämpat för just inspelningen. Finns olika färdiga paketlösningar att kolla på här.

Du menar väl att han ska fixa rummet först så det blir akustiskt bra, och sedan kan man komplettera med dämpning om det behövs till voc. soundet

Det är ju bättre att slå alla flugor i en smäll med riktigt bra akustikbehandling så man har den grunden att stå på, både till inspelning och mixning.

Du behöver nog bara köpa ett mindre ljudkort, om du inte redan har? med 1-2 ingångar, line ingångar också till ev extern preamp.

Om du vet vilken mick du vill använda så köp den (uppenbarligen)

Vanliga rap- mickar är U87, U67, Sm7b

En bra preamp kan vara nice. En lunchbox av tex neve 73, därför också ljudkortet kanske inte är så viktigt, mer än för ad/da omvandlingen, men ett mindre ljudkort i högre prisklass funkar säkert helt galant.

k9 (oregistrerad)
Postat

Tycker inte att det låter som att han skulle ha så stor nytta av ett live-rum i studion. Tror att det räcker med ett kontrollrum och ett "bås" för rösterna. Om jag förstått det rätt så är det i huvudsak beats som kommer vara grunden till musiken. Om jag förstått saken rätt så kommer dessa beats proddas i Reason och FL. Därför blir ju live-rummet överflödigt vilket ju skapar ett ekonomiskt utrymme för andra saker.

Men det är ju rubriken och ordvalet "hiphop studio" som får mig att tänka i dessa banor. Oftast så vill ju en rapartist ha ett sound som framhäver flowet som artisten har. En stor del av rytmen uppstår ju av pauserna mellan orden i texten (på samma sätt som pauserna i en AC/DC låt är det som får deras låtar att svänga) därför så är det mindre viktigt att ha en fin rumsakustik med en fin efterklang, som man gärna har i ett liverum eller sångbås. Naturligtvis så vill man ju inte ha ett bås som är så stumt att det känns helt dött rent ljudmässigt, men man behöver kanske inte lägga en massa pengar på diffusionspaneler om man heller inte kommer använda rummets klang så mycket ändå.

Skulle jag bygga en studio själv så skulle ju liverummet vara det jag lade ner mest krut på, men jag tror inte TS har det behovet. Men detta är ju bara en idé om vad jag tror att han är ute efter. Kan ju vara nyttigt att tänka på detta alternativ även om man i slutändan inte går på detta förslag.

100 000 är ju mycket pengar, men det är lätt att spendera dem i ett projekt som detta. Så 100 000 räcker kanske inte så långt som man först tänkt sig. Men om man är ute efter den typ av studio som jag tror man är ute efter här, så räcker det mer än väl.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.