Jump to content
Annons

Vart kan man lämna in gitarr för ommålning?


Terror

Recommended Posts

Annons

Paul Guy på Guy Guitars gjorde det förut, men sist jag kollade med honom i samma ärende gjorde han det inte längre. Hans motivering var att det är tidskrävande, dyrt, och sällan blir så bra som man tänkt sig. Och efter att ha sett flera exemplar på inte just hans, men på andras jobb, kan jag bara hålla med. Det krävs uppenbarligen stor kunskap för att få till det snyggt, och det är riktigt dyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Det lönar sig nog att gå ner i pris på gitarren istället för att kosta på den några tusen för ett lackarbete. Du kan iofs köpa plastfilm med ett motiv och klistra på gitarren. Vet inte om det är värt det dock. Förmodligen så sänker det snarare värdet på gitarren om man inte hittar en köpare som verkligen gillar motivet. Borde ju gå att få tag på enkla och stilrena motiv med iofs.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Har inte testat det. Funderar på att skriva ut ett eget motiv, som jag fotograferat för ett bokomslag som jag jobbar på, och testa att fästa det med decoupage lim på en skräpgitarr jag har. Men värdet skulle ju sjunka kraftigt på en finare gitarr om man gjorde det. Syftet med att göra det på min gitarr vore snarare att få en spelbar prydnad än att öka värdet på den.

http://www.youtube.com/watch?v=9pGrhc1jQBY

EDIT/ Vad vill du ha för guran? Jag kan kanske vara intresserad av den. 🙂 Men du vet att jag kommer dra av 2 000 pga av den fula färgen va? 😛

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Har en spermagul/Vit Eclipse på blocket som jag inte blir av med, så jag funderar på att måla om den och använda den. Men jag pallar inte göra skiter själv.. Vet någon om det finns ett ställe (helst i sthlm) som pysslar just med sånt?

Över 8000:- för ESP, det går inte idag längre. Förr hade man sålt den samma dag. Svårare att få instrument och musikprylar sålda idag när det gäller det mesta har jag märkt. Du får nog gå ned till 7000:- för att bli av med den. Sen den här tiden på året är det alltid ännu svårare med tanke på semestrar. Då är det annars bättre vänta till hösten om du inte har bråttom om du inte får den såld annars när folk har fått påfyllning i kassan igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ja, nypriserna har ju sjunkit mycket på denna typ av varor i butikerna de senaste åren med.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Men egentligen så borde du ju kunna lämna in gitarren för en sprutlackering någonstans där de lackerar köksluckor osv. Sedan så får du nog lacka och putsa en massa gånger innan du får en lika fin yta som du förmodligen har på gitarren nu. Men jag tror ändå inte att du kommer kunna öka värdet på gitarren alls. Men kolla efter t ex en målare som sprutlackar luckor, och fråga denne om det går att få ett bra pris och om du kan få se ett exempel innan du bestämmer dig.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Ingen aning, just därför bör man nog fråga en som jobbar med det. 😉

Men att slipa gitarren för att få bort den lack som sitter nu och att få den putsad är inte heller gratis. Men slipa den kanske man kan göra själv, eller? Det är därför jag inte tror att det lönar sig, som sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Frågade en vän som jobbat som målare och lackerare hon sa att man nog får räkna med en kostnad på minst fyra till femtusen om man ska ha det ordentligt gjort. Beroende lite på vilken typ av lackning man vill ha. Men man skulle spara en del om man lämnade in en kropp som är slipad och klar, redo att lackas. Vanlig cellulosalack är det tydligen som gäller enligt henne. Men andra typer av lack kan funka så länge man inte använder en för sträv lack på halsen. Lacken är inte så dyr men det arbete som krävs kostar.

Kom just på att Paul Guy skrev en lackerings guide som varade i flera nummer i gitarrtidningen Fuzz. Om man vill testa själv så kanske den går att läsa någonstans.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Över 8000:- för ESP, det går inte idag längre. Förr hade man sålt den samma dag. Svårare att få instrument och musikprylar sålda idag när det gäller det mesta har jag märkt. Du får nog gå ned till 7000:- för att bli av med den. Sen den här tiden på året är det alltid ännu svårare med tanke på semestrar. Då är det annars bättre vänta till hösten om du inte har bråttom om du inte får den såld annars när folk har fått påfyllning i kassan igen.

det är 7.000kr jag säljer den för.

Jag är gammal billackerare så jag skulle kunna klara av det själv, men jag har varken tid, plats eller verktygen för det. Men skitsamma, får väl spela på en spermagul gitarr då om jag inte får den såld 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

det är 7.000kr jag säljer den för.

Jaha ok då har du alltså sänkt priset på den.

Som sagt var tålmodig det går inte fort eller vänta tills hösten. Vara desperat löser aldrig problem.

Jag är gammal billackerare så jag skulle kunna klara av det själv, men jag har varken tid, plats eller verktygen för det. Men skitsamma, får väl spela på en spermagul gitarr då om jag inte får den såld 🙁

Lägga ned energi, tid och pengar för att bara kunna sälja är allt annat än lönt.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha ok då har du alltså sänkt priset på den.

Som sagt var tålmodig det går inte fort eller vänta tills hösten. Vara desperat löser aldrig problem.

Lägga ned energi, tid och pengar för att bara kunna sälja är allt annat än lönt.

Nej OM jag kunde måla om den, skulle jag behålla den 🙂 Men skit samma. Det får bli som det blir 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte ska ha nån specialfärg/special mönster eller dylikt så hade jag själv plockat isär gitarren och sen bara gått med kroppen till en billackeringsfirma och bett dom att slänga in den samtidigt som dom ska måla nåt annat. Blir ju liksom inte så dyrt då. Bara en tanke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...