Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! 🙂

Någon som har ett bra tips på en känd, beprövad och kanske "skol-standard"-bok av musikteori? 🙂

Gärna någon på engelska då jag gissar på att det finns någon mer globalt kändare bok där.

Hare!

Annons
Postat

Det finns ju en hel uppsjö med olika böcker beroende på vad det är du är utefter. Även om mycket av musikteori är universellt men det finns ju bäcker som riktar sig mer mot klassisk musik och sen finns det dom som är för mer "populärmusik", med steganalys och dylikt.

Jag vet inte om det är någon standard bok, men när jag gick på folkis hade vi Roine Janssons Stora Musik Guide. Som jag tycker är väldigt bra för att lära sig grundläggande teori. Sen kan man ju gå vidare till mer avancerade studier om man vill.

Tycker att en är mycket pedagogiskt upplagd och det finns en hel del övningar i den.

Den finns bland annat på Bokus för 274:-

http://www.bokus.com/bok/9789186825041/stora-musikguiden-rev-uppl-musikteori-for-alla/

Postat (redigerat)

Mm, tror inte heller på någon alltomfattande här.

På engelska tror många amerikaner brukar köra med Mark Sarneckis böcker (http://www.sheetmusi...t-music/1814848), främst "The complete elementary music rudiments". Alla länder har ju lite olika inhemska kulturer inom läroverksvärlden, och dom där böckerna ska va skrivna i den anda som i hög grad råder i den amerikanska akademiska musik-världen. Så det kan vara därför som dom folk litar till dom. Dom ses som bra förberedande liksom. Hur bra dom är i sig själv ... ja ...

Skulle gissa att Modus Vetus och Modus Novus räknas till de mest heliga svenska. Men det är mer övningsböcker för gehör och stämföring o satslära.

Mest omfattande utläggning av musikteorin värld hittar du i The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Världens i särklass största musikuppslagsverk. Där är varje begrepp pedagogiskt förklarat. Man anger inte bara vad nånting är, utan man förklarar/visar exempel på hur det funkar, var det kom ifrån, mest kända varianter osv. Närmast en bibel man kan komma.

Sohlmans musiklexikon, största svenska motsvarigheten, är mer vanligt uppslagsverk. Det är inte läro- eller övningsböcker. Musikteorin måste läras in och sen övas upp, precis som instrument. Tar många år att bli bra. Bästa alternativet är nog en bra lärare, som lär ut på det sätt som just du lär in bäst.

Redigerat av Signia
Postat

Tack för svaren! Ska kolla upp alla och kolla vilken som kan tänkas passa mig bäst.

Jag kan väldigt grundläggande saker så som dur- och mollskalor, intervaller + simpla färgningar på ackord. Det är därifrån jag tänkte ta mig vidare... vet inte riktigt vart bara - men i alla fall hålla det ganska simpelt då jag mestadels sysslar med simpel musik (house, pop). Någon bok på några hundra sidor max som man kan sätta sig ner och slö-läsa när man har lite tid över helt enkelt, kommer alltså inte söka efter något som man bör nöta flera timmar per dag för att hänga med. 🙂

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Prima Vista är nog den boken alla mina mera kunniga musikvänner talar mest om. Det är ju egentligen tänkt som en bok för att kunna sjunga direkt från noter man aldrig tidigare läst. Men många instrumentalister (särskilt hårdrocksgitarrister) använder den för att få ett bättre tonöra och för att kunna improvisera lättare och bättre. Att man övar sig lite på sång, medans man gör övningarna ur den, kan ju inte heller skada.

Det är en lärobok med övningshäfte till, om jag minns rätt.

Redigerat av k9
Postat

+ 1 på stora musik guiden. Det var där jag lärde mig grunderna. Men beroende på hur du ska använda din kunskap kan det vara ide att hitta en bok på engelska. Det underlättar fortsatta självstudier.

Annars om man ska vara riktigt rejäl rekommenderar jag Mark Levine - The jazz theory book.

Postat

+ 1 på stora musik guiden. Det var där jag lärde mig grunderna. Men beroende på hur du ska använda din kunskap kan det vara ide att hitta en bok på engelska. Det underlättar fortsatta självstudier.

Ja Guiden är en bra början, det var den jag började med när jag lärde mig grunderna på folkis. Sen har jag nog gått igenom en hel hög med andra böcker. Men ingen av dom böckerna hade jag nog haft glädje av om jag inte kunnat grunderna som jag lärde mig få folkis!

Postat

Jazz och popharmonik- Sten Ingelf:

http://www.bokus.com...ch-popharmonik/

Mycket bra bok.

Jag kan bara instämma, Sten Ingelf har riktigt bra böcker om musikteori, jag har själv ett par stycken av honom. Jag har dock ingen erfarenhet av "stora musikguiden", men den verkar bra - och min erfarenhet av diverse musikteori-böcker är att dom är ganska bra på de grundläggande. So go for it och lycka till! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.