BigM (oregistrerad) Postat 2 juni 2014 Postat 2 juni 2014 Hej där! Har tänkt att bygga en liten studio men vet inte vad jag ska ha för grejer: Jag har en pc av nyare modell, ca 1 år gammal modell bättre med qubase light 6 i, har även en stationär pc med qubase och ett ljud kort i av märke sond blaster. vet ej modell. Ska införskaffa en mxer. Ska det vara en digital eller en analåg ? Vad behövs mer eller är det nog. Hur kopplas detta samman och med vilken typ av kablar? Är som ni märker nybörjare på området sä jag hoppas att någon förstår mina frågor och undranden. MVH BigM
k9 (oregistrerad) Postat 3 juni 2014 Postat 3 juni 2014 Välkommen hit! Vi behöver nog lite mera kunskap om vad du vill kunna göra med din dator för att kunna hjälpa dig. Vilken typ av musik vill du göra? Vilka instrument vill du kunna spela in? Oftast så ersätter ju ett USB eller firewire ljudkort mixern helt och hållet i den lilla hemmastudion. Man mixar i Cubase (eller liknade program) så mixen är alltså redan i din dator om du använder. Ett bättre ljudkort ger dig ofta möjligheten att ansluta fler instrument och/eller mikrofoner samtidigt till din dator.
Demonproducenten Postat 3 juni 2014 Postat 3 juni 2014 Hej där! Har tänkt att bygga en liten studio men vet inte vad jag ska ha för grejer: Jag har en pc av nyare modell, ca 1 år gammal modell bättre med qubase light 6 i, har även en stationär pc med qubase och ett ljud kort i av märke sond blaster. vet ej modell. Ska införskaffa en mxer. Ska det vara en digital eller en analåg ? Vad behövs mer eller är det nog. Hur kopplas detta samman och med vilken typ av kablar? Är som ni märker nybörjare på området sä jag hoppas att någon förstår mina frågor och undranden. MVH BigM mitt tips är att du skippar mixer om du inte ska ha många olika prylar inkopplade samtidigt som du vill ha direkt tillgång till hela tidenett ljudkort gjort för inspelning med det antal ingångar och utgångar du behöver vettig lyssning för dina ändamål ett vettigt utrymme som du kan anpassa något ljudmässigt (hur mycket beror på vad du ska använda det till - "studio" är ett rätt ambitiöst mål) vad för typ av inspelningar och musik ska du göra?
AnthonyS Postat 3 juni 2014 Postat 3 juni 2014 Flera bra tips i tråden. Ett annat tips är att du inte behöver köpa värstingprylar i början, utan enklare saker går utmärkt om man vill prova på hur det är att göra musik hemma. Datorn brukar vara "centrum" i en modern hemstudio. Till denna kopplar man ljudkort, ofta via USB-kabel. Man kan också koppla ett MIDI-klaviatur direkt till datorn, också via USB, så att man kan spela de mjukvaruinstrument och samplade instrument som följer med i muiskprogrammen i datorn. Till ljudkortet kan man sedan koppla externa instrument, antingen direkt via line-ingångar och vanlig 6mm telekabel, eller genom att micka upp dem och koppla mikrofoner till ljudkortet, vanligen genom XLR-kablar. Från ljudkortet kan man sedan skicka ut signal till exempelvis studiomonitorer (inte skärmar, utan högtalare), och till ett eller flera par hörlurar. Det finns mängder av alternativ till det jag beskrivit ovan, men det är en relativt rimlig bild av hur det kan se ut i en enkel hemstudio. Vissa musikaffärer har färdiga "kit" man kan köpa, som ofta innehåller allt man behöver för att komma igång. Dessa prylar är i regel ganska enkla, men funkar fint. Jag har hört riktigt bra låtar som gjorts med hjälp av nybörjarutrustning.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.