Radiogossen Postat 2 juni 2014 Dela Postat 2 juni 2014 Köpte för några år sedan två Röde NT5 i box - sk stereopar. Begagnat. Har nu märkt att de låter olika starkt med samma ljudkälla. Vet inte om det alltid varit så eller om det blivit så med tiden. Tittade närmare på dem och såg att serienumren inte var efter varandra, vilket de är på mitt andra NT5-stereopar. Som dessutom låter lika starka sinsemellan. Tycker inte att jag hör någon annan kvalitetsskillnad på paret. Två frågor: Är det ett äkta eller ett falskt stereopar? Går det att göra något åt detta (nivåskillnaden alltså)? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
van Caine Postat 2 juni 2014 Dela Postat 2 juni 2014 Stereo-par brukar matchas efter uppmätt frequenskurva, vilket inte alltid är likadan på två mickar från samma serie, så det kan fortfarande vara matchat. Även om begagnat gör det svårt att verifiera tyvärr. Nivåskillnaden kan bero på uppfuskad par-matchning, men jag har använt mängder av bus-passningar av mickar genom åren, visserligen mestadels Sennheiser, Schoepps och DPA, men såna saker har (hittills) varit identiska medan frequensgången varit Kalle Anka mellan dem. Det kan tänka att trafon är skadad eller börjar ge sig. Om en konding börjar ge upp andan kan sånt hända bland annat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 3 juni 2014 Dela Postat 3 juni 2014 hur stor skillnad rör det sig om? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 3 juni 2014 Dela Postat 3 juni 2014 Har nu märkt att de låter olika starkt med samma ljudkälla. Tycker inte att jag hör någon annan kvalitetsskillnad på paret. Går det att göra något åt detta (nivåskillnaden alltså)? Om du gör en inspelning AB precis brevid varandra av brus eller annan källa, så kan du få bekräftat din misstanke och också ett värde nivå skillnaden Med frekvens analys kan du se var skillnaden ligger. Det kanske underlättar din fortsatta jakt menar jag. 🙂 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
everlastingrecords Postat 3 juni 2014 Dela Postat 3 juni 2014 (redigerat) Var med om liknande sak med mina NT5. Fast de lät iofs lite olika också. I mitt fall var det nog paj i membranet (tror jag). Köpte nya kapslar och nu funkar det hur bra som helst. Edit: köpte även mina beggat. Redigerat 3 juni 2014 av everlastingrecords Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Radiogossen Postat 7 september 2014 Trådstartare Dela Postat 7 september 2014 Nu har jag tagit mig tid att mäta upp mickarna. Hade tänkt visa diagram här men vet inte hur man får dit ett sådant.... UR på bild har jag inte, exceldiagrammen ligger på datorn. Min media.... Vet inte hur man laddar upp någon sådan. Skit i det, ja berättar målande i stället: Mickpar 1; max 1,5 dB:s skillnad på hela frekvensområdet. Detta par har serienr efter varandra. Mickpar2; i de låga frekvenserna var det ca 13 dB skillnad, mid ca 5dB och höga ca 7dB. Långt mellan serienumrena. Frekvensgången är lite varierade på detta par också. Byta kapsel (kapslar) låter som en god idé. Var får man tag i såna? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 7 september 2014 Dela Postat 7 september 2014 Det kanske är större risk att typiska OH mickar man köper beg nån gång har smällt i golvet när de stått på lätta stativ fullt upphissade o fullt utfälld bom. Pekar inte ena foten exakt åt samma håll som bommen behövs det inte mycket för att de ska välta. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
everlastingrecords Postat 10 september 2014 Dela Postat 10 september 2014 Köpte moddade kapslar från Michael Joly i USA. De heter typ MJE384 tror jag. Jag tycker de var väldigt värda. Låter guld nu. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.