Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Tacksam för era köpråd när det gäller talinspelningar i mono på en bärbar utrustning som bör ha

minst en xlr-ingång

phantommatning och

SD-kort som lagringsmedia.

Helst allt i en och samma enhet för upp till 6000 kr (inkl moms).

Min mikrofon är en SE X1 som jag skulle kunna plugga direkt till exempelvis en Zoom H5. Den har på pappret har samma noise-värden som en Zoom H6. De ska i alla fall vara bättre än Zoom H4, som lär brusa bra enligt denna tabell.

Det ser ut som om jag kan få ännu bättre värden för ungefär samma penning (upp till 6000 kr) om jag går upp i fysisk storlek men då hamnar jag i flera produktgrupper, exvis Thomanns Flerspåriga kompaktstudios och Portabel inspelning.

De ger många ingångar och spår samt mixningsmöjligheter som kan komma till användning i framtiden. Men just nu är jag i störst behov av att få så lågt egenbrus som möjligt med en utrustning som jag kan ta med mig mellan olika studior, dvs rymmas i exvis en större datorväska. Någon av er som hittat och prövat sådana lösningar?

En annan variant är att kombinera en bra mic preamp med en enkel portabel inspelare. Men då måste det finnas möjlighet att koppla förbi inspelarens inbyggda preamp. Men ger inte fler apparater mer brus?

Annons
Postat (redigerat)

Om du har en Iphone eller Ipad så kan du skaffa ett litet interface som du kopplar direkt på micken och kopplar den medföljande sladden till dockporten på Ipad/Iphonen. IK multimedia har en som ger 48V fantommatning med inbyggt batteri. Irig PRO heter den och kostar nån dryg tusenlapp.

http://www.ikmultime...oducts/irigpro/

Dom har även andra lösningar som kanske passar bättre:

http://www.ikmultime...ew.php?C=mobile

Sedan har Roland ett vanligt, litet, tvåkanalers-interface med batteri. Duo capture ex tror jag den heter, men då måste du ha ett så kallat Camera Connection kit som kostar runt 300kr.

...Missade att du ville ha SD-medialagring. Men det går ju att skicka filerna via mejl har jag för mig med vissa appar.

Redigerat av Erik dP
Postat

På MediaMarkt lär dom sälja ut Ipad2 för runt 2600kr. Jag skulle isåfall ta antingen en Ipad mini eller instegsmodellen flör vanliga Ipad som numera lär vara en Ipad4 (utan siffra, dock. Fjärde generationens). Apogee One är rätt dyr, men smidig. Frågan är om det är en felfördelning om du sparar på Ipadpriset och satsar på Apogee. Sedan har Ipad en inbyggd mick som funkar rätt ok, så du kanske kan börja där.

Postat

Tack! Ja, felfördelningsfrågan ställer jag mig också. Någon som vet?

pme (oregistrerad)
Postat

Med android och tex RME babyface så borde det gå om man ska en telefon/platta. Fast jag tror nog mer på en H5.

Postat

Ja, Androidprylar hade varit trevligt att kunna använda men nu har jag testat och fastnat för Apogee One och en ipad mini. Tack för alla råd!

pme (oregistrerad)
Postat

Ja, Androidprylar hade varit trevligt att kunna använda men nu har jag testat och fastnat för Apogee One och en ipad mini. Tack för alla råd!

Det blir nog kanon.
Postat

När det gäller felfördelningsfrågan ovan är det ju så att ljudet sparas bara på ipaden. Ingen kvalitetsskillnad mellan modeller, alltså. Men om man ska efterbehandla ljud på en ipad mini, vilket program är då smidigast? Tacksam för råd.

Postat

Beror på. Med Auria kan du spela in 24 kanaler samtidigt med ett ljudkort som klarar detta, och med 24 bitar. Massor med pluggar och editeringsmöjligheter. Men det finns enklare appar.

Postat (redigerat)

Tack, Auria ser ut att vara overkill i mitt fall. Behöver bara två kanaler och grundläggande efterbehandling samt gärna export till Dropbox, Drive mm och ftp integrerat. Jag googlar vidare. EDIT 24 bit också.

Redigerat av amonra

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.