Claes Holmerup Postat 14 juni 2014 Postat 14 juni 2014 Nej, ljudmässigt är vinyl lätt att underordna digitala alternativ. Det finns dock många exempel på när vinyl låter bättre i praktiken (förutsatt fina skivor och skivspelare mm i hög kvalité och skick mm, mm..) Jag lyssnar i skrivande stund på Avalon men Roxy Music och växlar mellan spotify och vinyl. Spotifyversionen är remastrad 99 och är klart dynamikreducerad, plattare och tråkigare. Jag tycker i detta fall att den digitala utgåvan tar bort lite av den svävande drömska atmosfären som fanns i orginalet. ...men då beror det ju inte ett dugg på att det är digitalt, utan på att ljudidealen har förändrats med tiden. Sedan är Spotify inte någon referensklass-lyssning, så det känns lite underligt att jämföra på det sättet. Hade den toklimiterade versionen släppts på vinyl så hade den låtit lika trist - och hade toklimitering varit på modet när vinylplattan släpptes och mer återhållsam limitering på modet nu, så hade man antagligen också tyckt att den nya lät fel, eftersom den inte hade låtit som den lät från början...
Snerik (oregistrerad) Postat 14 juni 2014 Postat 14 juni 2014 ...men då beror det ju inte ett dugg på att det är digitalt, utan på att ljudidealen har förändrats med tiden. Sedan är Spotify inte någon referensklass-lyssning, så det känns lite underligt att jämföra på det sättet. Hade den toklimiterade versionen släppts på vinyl så hade den låtit lika trist - och hade toklimitering varit på modet när vinylplattan släpptes och mer återhållsam limitering på modet nu, så hade man antagligen också tyckt att den nya lät fel, eftersom den inte hade låtit som den lät från början... Du har tolkat mig korrekt. Och det är nog detta som är huvudskälet till myten att vinyl är bättre ljudande som media än digitala dito.
JohnRick Postat 14 juni 2014 Postat 14 juni 2014 Там нет ни одного здесь, кто понимает русский, так что вы будете приятно писать по-английски, если вы хотите принять участие в обсуждении.... Edit: jag skrev att han få skriva på engelska om han vill delta i diskussionen. Bra det. Har f.ö. redan anmält inläggen som handlar om krängande av allsköns värmepannor och gaskaminer. Fel säsong. Spam m.a.o, men det visste vi redan.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.