Jump to content
Annons

Vilket rum ska jag välja och varför?


Hambern

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej Studio Forum

Jag skriver till er, och söker er expertis, i ett glädjande ärende. Det är nämligen så att vi ska ta vårt pick och pack och inom kort flytta in ett helt eget hus, från att tills nu ha huserat i lägenhet. Och detta öppnar upp för något jag länge velat göra, nämligen att pyssla till ett eget musikrum, alternativt en hel musikstudio.

Grejen är den att jag inte vet vilket rum jag ska välja. Det finns nämligen två rum tillgängliga för ändamålet. Jag väljer att kalla dem alternativ 1 och alternativ 2. Båda är betongrum och ekar rätt rejält i nuläget, men det är det jag har att använda mig av.

Detta är planritningen över nedervåningen (suteräng-hus): https://www.dropbox....dervåningen.jpg där jag ringat in de båda alternativen och skrivit ut måtten (måtten är ungefärliga eftersom jag inte haft möjligheten att mäta på plats).

Och här är bilder som visar hur rummen ser ut idag:

Alternativ 1: https://www.dropbox....699240-matt.jpg

Alternativ 2: https://www.dropbox....699235-matt.jpg

Så... Till mina frågor

  • Vilket rum ska jag välja?
  • Bör jag bygga om något?
  • Skulle man t.ex. kunna välja alternativ 2 och dela av rummet på så vis att ena rummet blir kontrollrum och det andra ett litet inspelningsrum?
  • Hur bör jag placera högtalarna/skrivbordet
  • Hur bör jag ljudbehandla rummen för att på bästa sätt komma tillrätta med betongrummets härliga egenskaper?

Kort sagt... Experter, hjälp mig. Jag är hyfsat påläst så ni behöver inte ta det ända från början. 😉 Bifogar också filerna för att framtidssäkra tråden.

post-13400-0-43909400-1401275160_thumb.jpg

post-13400-0-65254600-1401275166_thumb.jpg

post-13400-0-07037300-1401275174_thumb.jpg

Redigerat av Hambern
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Andra på forumet kan akustisk konstruktion bättre, och hjälper säkert snart. Vill bara bidra med en tanke som ibland förbises: När musik är önskvärd kallas den härligt. När musik är oönskad kallas den "irriterande oväsen". Ljud hörs av andra och påverkar omgivningen, inkl andra boende i huset. Det kan vara en prioritet i valet av rum med.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte överhuvudtaget insatt i akustikbehandling så det lämnar jag åt experterna på forumet. Men bortsett från akustiken så hade jag valt

alternativ nr2. och som du nämnde delat in rummet i två, ett kontrollrum och ett inspelningsrum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte överhuvudtaget insatt i akustikbehandling så det lämnar jag åt experterna på forumet. Men bortsett från akustiken så hade jag valt

alternativ nr2. och som du nämnde delat in rummet i två, ett kontrollrum och ett inspelningsrum.

Jo, så vore det ju lysande. Men då blir det ett rätt smalt rum, alltså max tre meter i bredd. Och kanske bara 3,5m långt eller 3x3m till inspelningsrum och 3x4m till kontrollrum. Och funkar det? Med betongväggar? Tänkte mig att sätta reglar och markisolering och gipsskivor på väggarna, vilket skulle göra det en aning mindre utöver de ursprungliga 3 meterna. Risken är att det blir i minsta laget

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det "funkar" eller inte beror nog lite på vilka krav du tycker dig ha. Det finns ju inget som är "perfekt" utan alla - inkl studios i miljonklassen - gör ju bara så bra dom kan. Det finns ju för- och nackdelar med allt - såväl små som stora rum.

Ett separat inspelningsrum har man mest för att isolera, så man kan lyssna/krana på ljudet som mikrofoner fångar upp i real-tid. Men om inte real-tids faktorn är så viktig så blir det mer överflödigt. Då spelar man helt enkelt in i samma rum man sitter i, och lyssnar efteråt, och kranar därefter. Finns många som jobbar så. På så sätt kan du få 1 större rum snarare än 2 små.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...