Lillwill Postat 27 maj 2014 Dela Postat 27 maj 2014 Hej! Håller på och spelar in en skiva med mitt band, och vi spelar synthpop med influenser från både indierock, drömpop, chillwave mm. Synthar är i stort fokus och tar mycket plats, men vi dränker det mesta i delay och reverb. När skivan är klar har vi tänkt börja spela live och jag har därför börjat titta på synthar som vi kan använda för liveframträdanden. Grejen är att vi främst använder VST-synthar som Zebra2 och Sylenth1 i våra låtar, och jag har svårt att hitta någon analogsynth som kan låta som dem. Det är inget måste att ljuden ska låta "exakt som på skivan" men jag har svårt att överhuvudtaget hitta rätt ljud. Exempelvis tycker jag det är svårt hitta feta saw-synthar. Antingen låter de isåfall alldeles för "trancigt" som jp-8000, eller så låter de för tunna. Var och prövade en DSI mopho x4, men den lät alldeles för 80-talig för min smak, och man kunde ju endast ha 2 oscillator voices så det gick inte att få till nån fet saw direkt. Nu är inte saw-synthar det enda jag gör, håller på mycket med atmosfäriska ljud, pluck och vrickade fx-synthar, men ett kriterium är att man ska kunna göra bra saw-leadar på den. Det gör inget om den inte kan göra bra basar eller liknande. Letar alltså efter en polyfonisk synth med bra oscillatorer som låter hyfsat "modern" och som är live-kompatibel och kan göra detta. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Supergubben (oregistrerad) Postat 28 maj 2014 Dela Postat 28 maj 2014 (redigerat) Någon digital workstationvariant från Roland, Korg, Kurzweil eller Yamaha kanske? Redigerat 28 maj 2014 av Supergubben Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
everlastingrecords Postat 28 maj 2014 Dela Postat 28 maj 2014 Har du kollat in nord wave eller nord lead? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 28 maj 2014 Dela Postat 28 maj 2014 Grejen är att vi främst använder VST-synthar som Zebra2 och Sylenth1 i våra låtar, och jag har svårt att hitta någon analogsynth som kan låta som dem.[...] Nu är inte saw-synthar det enda jag gör, håller på mycket med atmosfäriska ljud, pluck och vrickade fx-synthar, men ett kriterium är att man ska kunna göra bra saw-leadar på den. Min spontana tanke blir Waldorf Blofeld. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Erik dP Postat 28 maj 2014 Dela Postat 28 maj 2014 Kanske en gammal analog Juno 60 eller liknande med många reglage och rattar? Dom verkar heller inte sjunka i marknadsvärde som digitala synthar. Men jag antar att om Korg fortsätter släppa nya billiga analoga synthar så kanske dom även släpper en billig poly. Tex Poly 6, tror jag den heter. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Supergubben (oregistrerad) Postat 28 maj 2014 Dela Postat 28 maj 2014 Någon digital workstationvariant från Roland, Korg, Kurzweil eller Yamaha kanske? Läste nog lite slarvigt där. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Implasticyde Postat 28 maj 2014 Dela Postat 28 maj 2014 Bärbar dator + MIDI-klaviatur borde lösa frågan. Då har du orginalljuden med dig och skall du köpa en workstation kostar de ofta motsvarande vad en bärbar dator kostar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lillwill Postat 28 maj 2014 Trådstartare Dela Postat 28 maj 2014 Har du kollat in nord wave eller nord lead? Hade glömt bort dem helt! Lyssnade lite på båda, lät ju faktiskt bra. Men jag fattade inte riktigt vad skillnaden var mellan wave och lead? Min spontana tanke blir Waldorf Blofeld. Den lät ju faktiskt riktigt bra! Nackdel att det finns så lite reglage och rattar på den... Vill ändå ha friheten att kunna tweaka massa knobs live, men man kanske klarar sig på de man har om man assignar de till rätt parametrar? Kanske en gammal analog Juno 60 eller liknande med många reglage och rattar? Dom verkar heller inte sjunka i marknadsvärde som digitala synthar. Men jag antar att om Korg fortsätter släppa nya billiga analoga synthar så kanske dom även släpper en billig poly. Tex Poly 6, tror jag den heter. Har funderat på något i den stilen också, jag älskar analog-soundet som de gamla syntharna har, men vissa låter också alldeles för mycket 80-tal för mig. Sedan verkar det även lite bökigt när man ska spela live, men absolut vore det kul att ha en Juno eller polysix. Dock tror jag det får bli ett senare inköp. Bärbar dator + MIDI-klaviatur borde lösa frågan. Då har du orginalljuden med dig och skall du köpa en workstation kostar de ofta motsvarande vad en bärbar dator kostar. Ja detta är väl det absolut simplaste sättet att få till det. Men känns som att helheten i ens performance blir för tråkigt då. Har något emot tanken att stå och knappa på en bärbar dator när man spelar live, och dessutom vill jag kunna hålla på och tweaka knobs på ett sätt som kan bli svårt med midi-keyboard tänker jag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Implasticyde Postat 28 maj 2014 Dela Postat 28 maj 2014 [...] Ja detta är väl det absolut simplaste sättet att få till det. Men känns som att helheten i ens performance blir för tråkigt då. Har något emot tanken att stå och knappa på en bärbar dator när man spelar live, och dessutom vill jag kunna hålla på och tweaka knobs på ett sätt som kan bli svårt med midi-keyboard tänker jag. Köp en MIDI-klaviatur av den bättre sorten så får du med alla tänkbara rattar, reglage och allt du kan tänkas behöva. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
everlastingrecords Postat 28 maj 2014 Dela Postat 28 maj 2014 Skillnaden på lead och nord (tror jag) är att lead är en renodlad (halv)analog synth (har digitala oscillatorer tror jag) medan wave har både samplings- och synthdel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 28 maj 2014 Dela Postat 28 maj 2014 AFörsök få tag i en begagnad Korg Kronos! Förbaskat bra livesynth.. Den är digital men härmar analoga synthar otroligt br och lättjobbat! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 29 maj 2014 Dela Postat 29 maj 2014 Vill höra er skiva sen 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pme (oregistrerad) Postat 29 maj 2014 Dela Postat 29 maj 2014 Ja detta är väl det absolut simplaste sättet att få till det. Men känns som att helheten i ens performance blir för tråkigt då. Har något emot tanken att stå och knappa på en bärbar dator när man spelar live, och dessutom vill jag kunna hålla på och tweaka knobs på ett sätt som kan bli svårt med midi-keyboard tänker jag. Det finns hårdvara som kan köra plugins. Tex receptor. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.