Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har precis köpt nytt ljudkort "Avid fast track solo". Har kopplat in mina högtalare (KRK RP5)

via RCA-kontakter. När jag spelar upp något typ av ljud så börjar det pipa i högtalarna som piper tills jag stänger av ljudet. Pipet förändras inte när jag höjer och sänker ljudet.

Så som jag förstår det är det när ljudkortet skickar ut en signal till högtalarna blir det någon typ av störning. någon som vet en lösning eller är det fel på ljudkortet?

Tacksam för svar!

Mvh

Annons
Postat

Använder du ljudkortet tillsammans med en laptop? Prova isåfall att koppla bort strömadaptern från laptopen, och kör på batteri medan du testar igen.

Om det tystnar då så vet du att störningarna kommer från adaptern. Switchade strömaggregat kan ge såna här störningar, och enda lösningen jag vet är att hitta en bättre adapter som inte stör.

Ps. Det skulle kunna finnas en USB port på datorn med mindre störningar, så prova allihop.

Postat

Använder du ljudkortet tillsammans med en laptop? Prova isåfall att koppla bort strömadaptern från laptopen, och kör på batteri medan du testar igen.

Om det tystnar då så vet du att störningarna kommer från adaptern. Switchade strömaggregat kan ge såna här störningar, och enda lösningen jag vet är att hitta en bättre adapter som inte stör.

Ps. Det skulle kunna finnas en USB port på datorn med mindre störningar, så prova allihop.

Tja! kör stationär dator.

Provade byta usb porten men nej det gav inget resultat!

några fler tips?

Postat

Har du prövat med vanliga telesladdar?

Kolla även med stereo-tele (TRS) om både monitorer och ljudkort hanterar sådana, kolla manual.

Balanserade kontakter minskar källa till fel.

Postat

Har du prövat med vanliga telesladdar?

Kolla även med stereo-tele (TRS) om både monitorer och ljudkort hanterar sådana, kolla manual.

Balanserade kontakter minskar källa till fel.

Ljudkortet tar endast RCA :/
Postat

Så som jag förstår det är det när ljudkortet skickar ut en signal till högtalarna blir det någon typ av störning. någon som vet en lösning eller är det fel på ljudkortet?

Blir felet samma om du kopplar in till auxingång på annan förstärkare?

Postat

Tjena! då har jag löst problemet. Köpte en Ground loop isolator på netonnet, 100% klart ljud i högtalarna. hade även ett litet brus i högtalarna när det inte spelades upp något vilket är helt borta nu.

Tack för alla som har försökt att hjälpa till

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.