Jump to content
Annons

Få klart ljud när jag mixar!?


Lonie

Recommended Posts

Hej ett problem jag ofta har är att alla ljudfrekvensker inte kommer fram så då börja jag att inte använda så mycket olika ljud samtidigt. Det hjälpte mycket men när droppet kommer så vill jag ha flera ljud men då försvinner t.e.x kicken mycket fast att jag sidechainer nästan allt. Någon som har några tips? Är inte så bra på compressor vet att det är ett bra verktyg men.. Tack för svar o förlåt för stavning men sitter på mobilen. Ps elektroniskdubstep/house är låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att ett ljud försvinner beror oftast på att det konkurreras ut av andra ljud inom samma relativa frekvensområde. Dom andra ljuden är "för höga". Men att kicken försvinner kan också vara en omskrivning för att diskanten i kicken försvinner, så kicken låter lite som man lyssnade på grannens stereo genom väggen.

Fixa ett bra frekvensspektrum-mätare, och kör kicken i solo och titta vilka frekvenser den omfattar. Med en halvhyfsad mätare typ Voxengo Span kan du även ta ögonblicksbilder av vissa instrument och visa instrumentets kurva ovanpå andra instruments kurvor, jämföra liksom. Du kommer nog se att basen i kicken är högst, och sen finns det viss peak i distanten på den med.

Sen gör du samma sak med de flesta instrument i mixen, instrument för instrument, och tittar var alla dom instrumenten centrerar sig runt för frekvenser. Då kommer du se några som ligger helt eller delvis i samma frekvensområde som kicken; antingen i basen eller diskanten - eller både och. Förhållandet i volym mellan kicken och dessa spår måste förändras, i dom frekvensområden där dom täcker över kicken.

Side-chain kompression påverkar det här rejält. Så ja förslår du stänger av och återställer den helt, sen ställer in allt med mätare och öron tills det funkar i sig. Sen, sätter du in side-chaining och rattar den efter behag; ovanpå den etablerade grunden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som ovanstående säger. KÖr high pass. Se efter så inte andra ljud krockar med varandra frekvensmässigt. OM du INTE använder en Freqenzy analyzer eller liknande, så kan det vara bra att ha en. Använde oftast min på masterbussen, så ser du den növergripande ljudbilden ! =) MAn får inte glömma attt ljud krockar med varandra, en enkel som ljudnivåa kompinerat med paning kan ibland göra underverk =) !! !

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad lyssnar du i när du mixar? Högtalare/hörlurar? Detta är ofta väldigt avgörande. Om du inte "hör" vad du håller på med så kan det vara svårt att få till tydliga mixar. Vad jag försöker säga är helt enkelt att det KAN bero på bristfällig lyssning.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder Shure srh440 hörlurar vet ej om dom är så ärliga. ska testa det där med highpass få se om de blir bättre:) Svåraste är väl att hitta balansen mellan bassen och kicken tycker jag. finns det någon speciell decibel/hertz nivå man kan gå efter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra tips är att stänga av kicken och basen och lyssna om något annat spår upptar lågmid/basfrekvenser. Använd ett shelvingfilter i basen på de ljuden som har energin där nere (det är en bra idé att använda low cut-filter på alla spår som har energi i lågmid/bas redan i början av mix, men skär då bara upp till den punkt där karaktären av ljudet börjar ändras, backa en aning).

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder aldrig en spektrumanalyzer, använder trattarna på huvet istället. Blundar gärna också.

Bra det. Jag kör gärna så med, tills jag börjar bli trött i öron/skalle efter långa pass. Då blir det spektrum efter det 😛 Öronen är dock bäst.

I TS fall verkade det som öron eller tankesätt inte gav tillräckligt med vägledning, i alla fall som saker är just nu. Bara därför jag föreslog spektrum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...