Jump to content
Annons

Använder ni programmens färdiga Loops?


AGGEbeats

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har alltid gjort mina beats helt från grunden, dvs aldrig använt de färdiga loops som finns i programmen.

Har hört att en del använder de färdiga loopsen som finns.

Jag är lite kluven nu, är det ok att göra en låt med redan färdiga loops?

Jag har alltid tyckt att det inte är ok.

Men det kanske är accepterat? Kan man stå för låten om man tagit loops?

Jag kanske ska ändra min åsikt?

Redigerat av AGGEbeats
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Precis, jobba som du tycker känns bäst. Har själv hört reklammusik på tv som varit i princip uteslutande apple-loops. Om just "den" loppen är det som får till det som du vill ha det är det ju bara att använda. Kan ju ibland vara onödigt att hela tiden uppfinna hjulet. Att sen, bara klistra ihop en massa loopar från originalbiblioteket kan ju vara lite sisådär, men det är ju i slutändan upp till var och en.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Lemanic (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag bruka använda trumloops, men då ser jag till att "gömma" dem genom att ändra tempo (och därmed genre/stil), klippa/klistra samt dista/filtrera och lägga till 707/808/909-trummor som ger beatet ett nytt djup och en ny dimension.

Redigerat av Lemanic
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Om jag skulle göra det så skulle jag göra sönder dem på ett eller annat sätt isåfall. Tror inte jag gjort det hittills iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte det är så noga om man använder färdiga eller gör dom själv, är ju ändå bara trummor.

Är det elektroniskt gör jag dom själv, men ska det vara akustiska är det en annan historia, så då använder jag färdiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Loopar är ju per definition "redan färdiga beats" som tagits från nånstans.

Skillnaden torde väl ligga i hur pass man respekterar upphovsrätten.

Tror garanterat loopar och instrument/ljud som följer med diverse kommersiella produkter är "fria att använda" som man vill. Så det är nog bara köra på, om du tycker det låter bra.

Personligen tycker jag många medföljande ljudresurser i många program låter plast-casio liksom. Native instruments 'medföljande' ljud och produkter känns däremot ofta bra för mig. Men åsikter kan variera.

Som en liten sidonotering kan man nämna att det ibland uppfattas lite ocreddigt och 'amatör'-ish att använda väl kända loopar/ljud som är medföljande. En hel del vill inte andra ska höra var man får sina resurser ifrån, inte ens vilka produkter man använt ibland. Men det är mer show och prestige än produktivt 🙂

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte om du (och andra?) blir nöjda med resultatet?

Vet inte om du frågar mig, men för mig handlar det helt om att jag tycker det är roligare att göra egna. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör en blandning eget/loopar. Saker som bastrummor, cymbaler, slides, effekter är eget - men lägger ofta till glitch-loopar eller hihat-loopar med lägre volym för utfyllnad. Tycker det är väldigt lättjobbat.

Varför jag gör så är att jag vill ha friheten att redigera midi-spår för fillins och placering av huvud-trum-kompet, men samtidigt snabbheten i att få det att låta komplett. Och sen känns det mer som eget material ifall man gjort det mesta själv. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror garanterat loopar och instrument/ljud som följer med diverse kommersiella produkter är "fria att använda" som man vill. Så det är nog bara köra på,

Nja, självklart fria är dom inte! Har sett flera exempel på loopar till försäljning som inte är fria att använda kommersiellt. Bör kollas upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, självklart fria är dom inte! Har sett flera exempel på loopar till försäljning som inte är fria att använda kommersiellt. Bör kollas upp.

Jo det är sant. Menade främst när dom följer med typ DAW-program eller liknande 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

tack för allas input, Då kommer jag, om jag någon använder loops, editera dom så att de låter annorlunda.

Men jag kommer med största sannolikhet fortsätta göra allt från scratch.

Inom HipHop så är ju trummorna inte lika symetriska som för dance och house.

Därför blir man nästan tvingad att göra dom själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom den moraliska aspekten av lagen, så brukar chansen att bli anmäld/stämd stå i relativ proportion till hur väl känt/sålt musikverket blir. Men själv tycker jag gott samvete och inga orosmoment är bästa huvudkudden om natten (och dagen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...