Jump to content
Annons

Låtar som enligt er är konstigt/illa mixade/arrade?


Måsart

Recommended Posts

Satt (av någon anledning) nyss och lyssnade på 90-talsballaden "Because I Love You" med Stevie B. Det är nog den låten med det fattigaste/tråkigaste arret jag någonsin har hört. Ett halvrisigt piano, lika halvrisiga synthstråkar och en ensam hihat som håller takten låten ut.

Samma sak gäller själva mixningen, sången ligger otroligt högt, åtminstone i min lyssning.

Har ni fler exempel på konstiga/dåliga/udda mixade eller arrade låtar?

Länk till Stevie B; http://spotify:track:7KVrjDjOJiIHwGagvIt3cA

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Så länge låten/arret/mixen precis motsvarar de konstnärliga förväntningar och det sound Stevie B var ute efter för att få fram sitt love message vid den specifika tidpunkten så är den inte konstig. Dessutom var det 90-tal.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Kiss - Hotter than hell måste nog ses som en av världens taskiga mixar. Läste en intevju någon gång med snubben som mixat och han skäms än idag för den produktionen.

Mötley Crue - Live wire må ha ett rått och härligt ljud men till och från mutas kanaler för tidigt och volymer hamnar lite tokigt ibland, men det är en platta som är bekostad av bandet själva så det är förståeligt att det inte fanns mer tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är lite roligt när man hittar "fel" på gamla favoritplattor. Jag lyssnade mycket på Evergrey för en sisådär 10-15år sedan och fick en revival förra året.På deras skiva In search of truth händer det lite konstiga saker till och från. T.ex hihat som flyttar sig genom stereofältet etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Springsteen, albumet Ghost of Tom Jode, låten Ghost of Tom Jode. Munspelet ligger tokhögt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge låten/arret/mixen precis motsvarar de konstnärliga förväntningar och det sound Stevie B var ute efter för att få fram sitt love message vid den specifika tidpunkten så är den inte konstig. Dessutom var det 90-tal.

Tråden heter inte "låtar som enligt artisten är konstigt/illa mixade/arrade"

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

På hela Stay Hungry albumet av Twisted Sister är det en konstig mixning på. Men jag tycker nog att det passar den råa musiken på något sätt.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

för att hålla mig OnT kan jag säga att Sisters of Mercys första album First&last&always har väldigt taskig mix, speciellt med tanke på hur hög status det har inom genren. deras tidigare singlar var både dåligt arrade och mixade. wayne hussey gjorde mycket för arrangeringen till första albumet.

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Satt (av någon anledning) nyss och lyssnade på 90-talsballaden "Because I Love You" med Stevie B. Det är nog den låten med det fattigaste/tråkigaste arret jag någonsin har hört.

Lyssnade just. Kan inte annat än hålla med. 😄

En ljudbild som störde mig nyligen var bakgrundsmusiken till första "The Hobbit" filmen. Musiken är helt okej, men antingen mixningen eller inspelningen låter hemsk. Låter burkigt som fan. Som om låga mellanregistret täcker över större delen av ljudbilden.

Vet att dom spelade in musiken i typ stadshuset i Wellington, nåt sånt, ingen direkt akustikbehandlad lokal. Skulle kunna vara det som påverkat.

Klippte ut ett kort avsnitt från DVDn. Lyssna på kören i slutet av klippet t.ex. http://samander.comule.com/Hobbit.mp3

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig förstått att folk hatar produktionen på St.anger. Den är fantastisk och före sin tid. Om 10 år kommer kidsen kämpa som galningar för att eftersträva den produktionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Skämtar du eller? Vad är det som är före sin tid med mixen? Fantastiskt dåligt skulle jag vilja säga. De har inte haft någon vettig proddad platta på åratal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lemanic (oregistrerad)

för att hålla mig OnT kan jag säga att Sisters of Mercys första album First&last&always har väldigt taskig mix, speciellt med tanke på hur hög status det har inom genren. deras tidigare singlar var både dåligt arrade och mixade. wayne hussey gjorde mycket för arrangeringen till första albumet.

http://youtu.be/NYR2CiNDjZ0

Åh, länken till Skrillex är hittad! Sisters of Mercy var så före sin tid!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig förstått att folk hatar produktionen på St.anger. Den är fantastisk och före sin tid. Om 10 år kommer kidsen kämpa som galningar för att eftersträva den produktionen.

Håller inte med, riktigt röten produktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Kommer ihåg när jag köpte Malmsteens Marching Out plattan när den kom ut, den första jag köpte av honom i tonåren och första intrycket var shit, vad dåligt det låter i jämförelse med alla andra LPs man köpt. Han hade proddat själv. Man ska inte ge sig på något som man inte behärskar och lämna över det till andra. Första Twisted Sister var allt annat än en topproddad platta.. Väääldigt länge sen jag lyssnade på den och vill minnas hur illa gitarrerna lät. Fizziga utav bara helvete. Första Venomplattan, Wellcome to Hell är ruskigt dåligt proddad. Nej dåligt räcker inte ens till. Så dåligt är det. Å andra sidan kunde man inte anklaga dem för att spela bättre heller. 😆

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Lemanic (oregistrerad)

Va? Skrillex och sisters? Det får du gärna utveckla lite 😛

Att Skrillex producerar 80-talsklichéer på löpande band är inte svårt att höra.

Vilka sound och band man kan urskönja är dock ett ambivalent projekt. Den tydliga ramen inom Gary Numan och Sisters of Mercy-träsket är dock alltid där. Sedan om det blir stekigt Duran Duran-skt som i "Disco Rangers", postpunkigt Adam Ant-skt som i "Weekend" eller storslaget Depeche Mode-skt som i "Scary Monsters..." år upp till honom. Han kommer dock aldrig att kliva in i 90-talet utan att vara subtil, ironisk och diffus. "Recess" låter som en Italo-platta från 88. Punkt!

EDM-scenen i USA kommer inte utvecklas så länge äkta rednecks och hillbillies inte kliver in och rör upp i grytan. Appalachians, I'm counting on you <3. Hollywood är för eurocentrisk för arren skall kännas genuint amerikanska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag förstår tanken bakom St Anger, men man missade målet totalt. Jag har hört bättre replokalsinspelningar. 😕

Däremot hör man på dokumentären, när de spelade in just ljudet att - där låter det skitbra. Sen hände nåt... (Jag vet, det var med flit, men jag gillar det absolut inte.) 😊

ps. Valfritt svartmetallalbum från 90-talet låter som totalt replokals-überskräp idag. Tänkte man inte på då. 😊

https://www.youtube.com/watch?v=MgUP5EGifKg

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår tanken bakom St Anger, men man missade målet totalt. Jag har hört bättre replokalsinspelningar. 😕

Däremot hör man på dokumentären, när de spelade in just ljudet att - där låter det skitbra. Sen hände nåt... (Jag vet, det var med flit, men jag gillar det absolut inte.) 😊

Ja tanken var god men håller med om att slutprodukten blev ju inte alls bra. Dock finns det en singel mix på någon av låtarna där Staub mixade mer som load/reload plattorna å den låter riktigt grym. Det är bara beviset på att en bra mix kan lyfta låtarna en del.

Link to comment
Dela på andra sajter

ps. Valfritt svartmetallalbum från 90-talet låter som totalt replokals-überskräp idag. Tänkte man inte på då. 😊

https://www.youtube.com/watch?v=MgUP5EGifKg

För det första är väl inte Deicide svartmetall utan dödsmetall och jag tycker inte det låter skräp, däremot tycker jag de flesta storsäljande metallproduktionerna idag låter skräp. Men det finns en stor metallskara runt om jorden som kämpar för att ratta in det ljudet som du kallar för skräp.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

ps. Valfritt svartmetallalbum från 90-talet låter som totalt replokals-überskräp idag. Tänkte man inte på då. 😊

https://www.youtube.com/watch?v=MgUP5EGifKg

. Har man en loundnes-knapp på stereon så låter det ofta bättre, tycker jag. På 90talet så var det nästan lag på att man hade det. Och/eller en EQ som man vred upp basen men snåla på mellanregistret.
Link to comment
Dela på andra sajter

Att Skrillex producerar 80-talsklichéer på löpande band är inte svårt att höra.

Vilka sound och band man kan urskönja är dock ett ambivalent projekt. Den tydliga ramen inom Gary Numan och Sisters of Mercy-träsket är dock alltid där. Sedan om det blir stekigt Duran Duran-skt som i "Disco Rangers", postpunkigt Adam Ant-skt som i "Weekend" eller storslaget Depeche Mode-skt som i "Scary Monsters..." år upp till honom. Han kommer dock aldrig att kliva in i 90-talet utan att vara subtil, ironisk och diffus. "Recess" låter som en Italo-platta från 88. Punkt!

EDM-scenen i USA kommer inte utvecklas så länge äkta rednecks och hillbillies inte kliver in och rör upp i grytan. Appalachians, I'm counting on you <3. Hollywood är för eurocentrisk för arren skall kännas genuint amerikanska.

har kanske hört någon låt av skrillex i bakgrunden på någon fest eller så, men aldrig lyssnat... att någon skulle associera honom till sisters kom som en överraskning för mig får kika på vad han har gjort

Link to comment
Dela på andra sajter

Ramones - Brain Drain från 1989 har jäkligt höga trummor!

Skivan har många bra låtar och bra variation men trummorna (speciellt virveln...) är genomgående så höga att det är svårt att lyssna på skivan.

The Hives - Tyrannosourus Hives 2004 skivan har ju knappt någon botten och gitarrerna är jäkligt tröttande att lyssna på. Också bra låtar men jobbigt ljud (i alla fall i mina misshandlade öron).

Asta Kask - Live 1986. Hepp, shit vad denna skiva har dåligt ljud! Kommer ihåg hur jag längtade efter att den skulle släppas och när jag väl fick den så blev jag oerhört besviken (och jag var inte "känslig" vad gäller ljud...). Tror Asta senare drog tillbaka den pga sitt kassa ljud/mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

https://www.youtube.com/watch?v=Yk43HRdnMT0

.. den tydliga .. ähmm .. aa .. äähh den råa sånge... nä jag vet inte vad jag kan säga låter bra här xD

Förövrigt, grejen med St Anger är att dom inte lyckades få det att låta replokal.. så här ska "professionellt mixat replokals sound" låta:

(fett skön virvel btw!)

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Mayhem som dom låter i verkliga livet?

"Pure fucking armageddon"?! haha 😄 vilken jävla titel!

St Anger och Death Magnetic lyssnade jag inte så mycket på, förrän det blev livat om Death Magnetic. Hörde vad alla talade om, att det var kört i taket på ett sätt som var väldigt osnyggt. Tyckte dessutom skivan inte låter nå bra klangmässigt överlag, men inte lika sunk som St Anger. Fattar inte hur Bob Rock kan ha släppt ifrån sig nåt sånt.

När man sen såg en video med Lars Ulrich, där han i princip säger att folk som tycker så borde växa upp och fixa "more accurate fucking listening" för varenda gång han lyssnar på det i bilen så låter det "absolutely fucking smoking". Då förstod man att det finns ett tydligt glapp mellan ens egna ideal/åsikter och Lars upplevelse. Ändå låter deras första skivorna riktigt bra, som dom gjorde själva.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

För det första är väl inte Deicide svartmetall utan dödsmetall och jag tycker inte det låter skräp, däremot tycker jag de flesta storsäljande metallproduktionerna idag låter skräp. Men det finns en stor metallskara runt om jorden som kämpar för att ratta in det ljudet som du kallar för skräp.

Spela roll då om man kallar det för black eller deathmetal. Sak samma. Metal som metal. Vilken stor metalskara kämpar för att ratta in ST Anger? Aldrig hört på något musikforum där den usla mixen har har hyllats och försökts eftersträvas. Kom med fakta och inget önskepåstående.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den mix jag hört som förbryllat mig mest är Iron Butterflys skiva In-A-Gadda-Da-Vida. Den ska tydligen anses vara nåt sorts mästerverk, men allt jag hör är nåt som är mycket bright och märkligt urholkat, med konstiga nivåer och panoreringar som ligger helt åt helvete. Har vid upprepade tillfällen försökt att ge skivan en ny chans men jag orkar aldrig.

Ett annat exempel som egentligen kanske inte hör tråden till:

http://www.youtube.com/watch?v=RtYJQVv2JO0

Lyssna från 2.00. Vad händer 2:20? 😱 Hur kunde detta släppas igenom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...