Jump to content
Annons

Budget Mikrofon med kvalitet?


B-Drumah

Recommended Posts

Tja!

Som rubriken säger så söker jag en mikrofon till ett rimligt pris, vill inte lägga ner mer än 2000 på en mikrofon, men samtidigt vill jag ha bra kvalitet.

Vad är det jag ska leta efter när jag söker en bra mikrofon?

har ni några tips på mikrofoner?

Ska spela in både sång och rap.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

sm7b, bästa billiga mikrofonen.

Instämmer. Lite över TS budget dock.

I övrigt: Kolla på sE X1. Sinnessjukt bra ljud för riktigt lite pengar. Prova dock flera mikrofoner innan du bestämmer dig. Olika mikrofoner låter olika bra beroende på hur din röst låter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer. Lite över TS budget dock.

I övrigt: Kolla på sE X1. Sinnessjukt bra ljud för riktigt lite pengar. Prova dock flera mikrofoner innan du bestämmer dig. Olika mikrofoner låter olika bra beroende på hur din röst låter.

Borde väl gå att få för 2000-2500:- Bättre att lägga liiite extra för att få en mikrofon som håller livet ut och som även låter super på gitarr etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Eller Studio Projects B1:a.

Ett utmärkt val. Men budgeten räcker även till multipattern versionen B3.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren. sm7b lite över budgeten men som sagt vill hellre köpa något som håller kvalitén.

har kollat på Se electronics x1 känns lite som att man kan få mycket bättre om man lägger till några slantar. studio projects låter ju som att det kan vara något. men som sagt vad är det man ska kolla efter?

Sen är är det ju så att jag inte har något externt ljudkort som tar mic ingångar, vet inte riktigt vad man ska titta på där heller.

tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett utmärkt val. Men budgeten räcker även till multipattern versionen B3.

De flesta har ingen användning för annat än kardioid-läget, så det är onödigt med en med valbar upptagning i många fall...

Ett annat alternativ kan också ADK Odin vara. Något över 2000:-, men flexibel och bra.

Blue Bluebird och Blue Spark är också trevliga mickar, liksom Audio-Technica AT2035 och Avantone CK-6.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja! har bestämt mig för att gå på riktigt budget tänkte köra på M-audio Producer usb Mic och ett pop filter. sen tänkte jag höra om ni vet hur det är med stativ. är det standard för att koppla på mickar eller är det anpassat efter modell?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kör du PC och redan har ett ljudkort så ställer en USB mick till det lite. Funkar inte så bra med två ljudkort i windows.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Switchar du när du skall spela in sång är det inga problem om du lyssnar via micken. Om du vill lyssna via ditt andra ljudkort kan det bli hög fördröjning (latency) , rätt iriiterande om man skall lägga nåt timing kritiskt typ rap och sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja! har varit inne på Dlx Music och 4sound idag och snackat lite med personalen. de båda rekomenderar SeX1 så det blir nog den. sen redkomenderade dom för ljudkort Avid Fast track solo. vad har ni att säga om det ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...