Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Vi behöver lite hjälp vid inkoppling när vi ska spela in våra låtar.. Kopplar vi in t.ex gitarr på kanal ett och digitala trumsettet på kanal två så hörs dem ändå på samma kanal på inspelnings programmet..

Jag kopplar ;

Gitarr --> förstärkare -->Mixerbord kanal 1, mix insert L -> line in 1 på ljudkort

Trummor ---> mixerbord line in 2, mix insert R

--> line in 2 på ljudkort

I datorn sedan hör jag ju trummor å gitarr hur bra som helst FAST på 1 kanal på insp programmet .. Vill ha trummor på en och gitarr på ena..

Tips??

Annons
Postat (redigerat)

Hej!

Absolut! (Finns säkert folk som har andra åsikter, men såhär gör jag. 🙂 )

Jag har länge kört setupen hårdvara/mjukvara med mixerbord och hela baletten. Kopplat gör jag såhär:

* Koppla alla utgångar (d.v.s. ljudkort, syntar, mikrofoner) till mixerbordet

* Koppla in monitorer till kontrollrumslyssningen, eller kontrollrumslyssningsenhet - som du sedan kopplar till kontrollrumslyssningen

* Koppla ljudkortets ingångar till aux-ar (pre) eller sub-grupper

* Koppla hårdvarueffekt-enheter till aux (post)

På det här sättet kan du lyssna på alla inkommande signaler, och styra vad du vill spela in. Och det finaste av allt är att när jag spelar in sång, kan jag krana på hur mycket reverb/delay som sångaren vill höra i sina hörlurar - UTAN att den effekten spelas in. M.a.o. kan sångaren lättare få känsla, och samtidigt kör jag in ett helt torrt sångspår.

Att sampla på subbgupperna är väl liten egenhet jag har för mig, men auxar (pre) är vanligast tror jag. Fördelen med aux (pre) är att du kan ställa volymen på inspelningen olika än lyssningsvolymen. 🙂

ps. Insert använder du bara om du vill bryta signalkedjan på mixerbordet (t.ex. en kompressor eller dedikerad effektenhet). Alternativt hämta ut signalen direkt efter preamp, men om du inte skickar tillbaka den, kommer du inte kunna blanda signalen med hjälp av mixerbordet. Och framförallt kan du inte lyssna på/fånga upp det oprocessade ljudet.

Redigerat av Cathrine
Postat

Hej!

Absolut! (Finns säkert folk som har andra åsikter, men såhär gör jag. 🙂 )

Jag har länge kört setupen hårdvara/mjukvara med mixerbord och hela baletten. Kopplat gör jag såhär:

* Koppla alla utgångar (d.v.s. ljudkort, syntar, mikrofoner) till mixerbordet

* Koppla in monitorer till kontrollrumslyssningen, eller kontrollrumslyssningsenhet - som du sedan kopplar till kontrollrumslyssningen

* Koppla ljudkortets ingångar till aux-ar (pre) eller sub-grupper

* Koppla hårdvarueffekt-enheter till aux (post)

På det här sättet kan du lyssna på alla inkommande signaler, och styra vad du vill spela in. Och det finaste av allt är att när jag spelar in sång, kan jag krana på hur mycket reverb/delay som sångaren vill höra i sina hörlurar - UTAN att den effekten spelas in. M.a.o. kan sångaren lättare få känsla, och samtidigt kör jag in ett helt torrt sångspår.

Att sampla på subbgupperna är väl liten egenhet jag har för mig, men auxar (pre) är vanligast tror jag. Fördelen med aux (pre) är att du kan ställa volymen på inspelningen olika än lyssningsvolymen. 🙂

ps. Insert använder du bara om du vill bryta signalkedjan på mixerbordet (t.ex. en kompressor eller dedikerad effektenhet). Alternativt hämta ut signalen direkt efter preamp, men om du inte skickar tillbaka den, kommer du inte kunna blanda signalen med hjälp av mixerbordet. Och framförallt kan du inte lyssna på/fånga upp det oprocessade ljudet.

Hejsan!

Tack för ditt svar!! :-)

Har du någon ide hur jag bäst kan koppla in mitt ljudkort till min mixer? Bifogar 2 bilder på min mixer.. Testade idag att koppla gitarr förstärkaren till mixern via förstärkarens "send/output" , lät bra ljud, likaså trummornas output in till mixern, bra ljud.. Kunde höja å sänka på mixern MEN när man skulle spela in så blev allt på samma kanal på datorn.. :/ har visserligen bara 2 ingångar på mitt ljudkort men iaf..

https://onedrive.live.com/redir?resid=43B71242016E4D17!193&authkey=!AB1vx7uw7yDwhvk&v=3&ithint=photo%2c.jpg

https://onedrive.live.com/redir?resid=43B71242016E4D17!194&authkey=!AF-WNmR2jRMJu-I&v=3&ithint=photo%2c.jpg

Postat (redigerat)

Hej!

Vassego. 🙂

Ja, du kopplar in:

* ljudkortets UTGÅNGAR -> vanliga linjekanaler

* ljudkortets INGÅNGAR -> aux sends

Ska du spela in i stereo måste du använda två aux - En för varje kanal. OBS: Se upp med monitorering på ljudkortet, risk för extremt obehaglig rundgång. Håll i hatten bara, så ska det nog gå bra.

Själv har jag ljudkortets åtta utgångar kopplade till mixerbordets kanaler 1-8, och sedan ljudkortets ingångar till mixerbordets 8 subgrupper. Du har två auxar, jag kan inte se ifall det är pre/post, men du får kolla in manualen. Koppla in aux 1-2 SEND till ljudkortets 1-2. Har du fler ingångar på ljudkortet (vilket du inte har) får du koppla saker direkt dit, eller ha större mixer. 🙂

Aux PRE: Du skickar ut signalen INNAN volymregel, d.v.s. inspelnings-signalen påverkas inte av lyssningsvolymen.

Aux POST: Skickar ut signalen EFTER volym, bra vid effekttappning när man vill att effekten "hänger med" volymregeln.

EDIT: För att klargöra, du kopplar ALLT till mixern. Även de saker du vill spela in. Du väljar var/hur du vill skicka signalerna med mixerbordet. (Det är det det är till för. 😉)

M.a.o. åker både mickar, gitarrer, ljudkort - allt som låter, till mixerbordets linje/mick-ingångar. Sen drar du upp aux för de kanaler du (för närvarande) vill spela in på, (och volymregeln för de kanaler du vill lyssna på).

Redigerat av Cathrine
Postat

Jag kopplar ;

Gitarr --> förstärkare -->Mixerbord kanal 1, mix insert L -> line in 1 på ljudkort

I datorn sedan hör jag ju trummor å gitarr hur bra som helst FAST på 1 kanal på insp programmet .. Vill ha trummor på en och gitarr på ena..

Du använder väl monokanaler att spela in på i datorn ?

Postat (redigerat)

Aaa... 🙂 Om det är sång eller gitarr så blir spåret mono. Ljudkort jobbar i stereopar varför jag väljer t.ex. ingång "1-2 L" vid just sång/gitarr. Större mixerbord har oftast nästan uteslutande monokanaler, så om du har en stereosignal blir det två monokanaler.

Om du inte har ett Soundblaster, eller Realtek, då har du stereoingång, men inte på ett musikljudkort. Då är det stora tele kontakter i stereo-par. (D.v.s. 1-2L, 1-2R, 3-4L, 3-4R osv...)

Redigerat av Cathrine
Postat

Hejsan!

Vi behöver lite hjälp vid inkoppling när vi ska spela in våra låtar.. Kopplar vi in t.ex gitarr på kanal ett och digitala trumsettet på kanal två så hörs dem ändå på samma kanal på inspelnings programmet..

Jag kopplar ;

Tips??

har du panorerat 1 helt vänster och 2 helt höger?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.