Jump to content
Annons

verklig musik i dator


ett

Recommended Posts

vet inte vart jag skulle posta (är ny här).

jag undrar hur jag med hjälp av en dator (mac/pc spelar ingen roll) gör trovärdigast musik via bara en dator.

alltså, att man inte misstänker att det är datagjort. vilka program man använder osv

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

vet inte vart jag skulle posta (är ny här).

jag undrar hur jag med hjälp av en dator (mac/pc spelar ingen roll) gör trovärdigast musik via bara en dator.

alltså, att man inte misstänker att det är datagjort. vilka program man använder osv

Det finns en hel uppsjö olika program. Vad vill du göra för musik?

Jag använder EastWest produkter (www.soundsonline-europe.com). Du kan snegla in på min YouTube kanal om du vill höra vad jag lyckas åstadkomma med dem, men de finns de som är mycket bättre än mig. Men som sagt, vad du vill skriva för musik behöver vi veta för att kunna hjälpa dig.

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

För att göra din låt så använder du en typ av program som brukar kallas för DAW (Digital Audio Workstation). De vanligaste är väl Cubase från Steinberg, Protools från Avid, Logic från Apple, Sonar från Cakewalk, Studio One från Presonus , Digital Performer från Mark of the Unicorn, Reason från Propellerheads osv. Det finns massor

Vilket av programmen du väljer spelar inte så stor roll för hur det kommer att låta, utan välj enligt tycke och smak. (Du behöver alltså bara ett av dem)

Ett DAW-program kan liknas vid att ha en hel musikstudio i sin dator, med mixerbord, bandspelare, effektenheter och instrument. Allt i form av mjukvara som går att bygga ut i det oändliga genom att köpa till plugins som antingen har rollen som effektenheter (chorus, distorsion, reverb, kompressor mfl) eller instrument (syntar, trummor, gitarrer, stråkar, blåsinstrument mfl.)

För att ge råd om vilka instrumentplugins då borde använda så måste du berätta vilken sorts musik du tänker göra.

Sen det där med att "...man inte misstänker att det är datagjort.." får du gärna utveckla lite också. Jag tror inte ens 0.01% av den musik du hör idag är producerad helt utan dator. Det är liksom standard numera.

Redigerat av Momo
Link to comment
Dela på andra sajter

Han menar såklart att han vill använda VSTis.

Något som många gör är att använda MIDI-keyboards så de kan spela in MIDI-signaler manuellt, och sen använder de samples som andra spelat in. Dvs om du klickar in en melodi med en viss dynamik på ditt MIDI-keyboard kan du använda de olika instrumenten i ditt sample-bibliotek så att de spelas upp utifrån din MIDI-signal. Vill du ha mer specifika tips om vilka sample-bibliotek du ska använda dig av är det bra om du säger vad du vill ha för instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! jag vet inte på förhand hur musiken kommer bli men jag undrar om man tex kan - bara med hjälp av dator - fixa distade elgitarrer som låter äkta. (jag menar alltså inte att spela in elgitarren och sedan pilla på soundet.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker TS talar om att "imitera" verkliga instrument med samplingar eller mjukvaruinstrument. Att spela in ett verkligt instrument via mikrofon eller kabel, där utgör ju inte datorn nåt mer hinder än den tidigare rullbandspelaren eller kassett osv.

Att efterlikna riktiga instrument, det är svårt. Örat är fenomenalt på att uppfatta små detaljskillnader. Ofta kan folk inte höra, men snarare känna att 'något känns inte rätt'. Att även komma förbi den tröskeln, är oerhört svårt. Det kräver ofta att man har samplingar med överdrivna mängder artikulationer och variationer, och dessutom kan klistra ihop dom på ett sånt sätt att det även avspeglar den känsla som en musikant ofta har i en sån situation. Det går sällan, för med den långa tid det tar att hantera så blir man insnöad på de tekniska detaljerna att man tappar helhetsperspektivet, helhetskänslan.

Det är även en fråga om vems öra man vill lura. Många musikanter har spelat instrument halva sitt liv i verkliga situationer, medan många som gör musik har inte det. Har man inte det, då har man inte den detaljkännedomen, det örat, den kunskapen, för att avgöra om man får alla detaljer att låta som ett verkligt instrument gör. Men om lyssnaren då är en person som knappt har hört t.ex. en fiol på nära håll i verkliga livet, då kan det låta övertygande ändå.

Jag skulle föreslå man satsar på känslan, snarare än klangen. Klangen är rätt perifer för känslan. Jag körde ett tag med en ap-gammal Roland Sound Canvas SC-55 - som med dagens mått mätt låter plast-casio. Jag spelade in ett framförande, med distat gitarrljud, och med lite slides på strängarna, bendningar och ... överlag att man fick med feelingen av vad musikern känner i ögonblicket han spelar det, helt enkelt genom att spela det, med feelingen, på tangentbord. Många sa "shit, det låter ju e-x-a-k-t som en gitarr". Men vad dom menade var egentligen att det 'känns' koherent liksom. Många gitarrister tyckte att "nänä, det låter synt, men man kan skönja lite känslan av gitarr där". Klangen spelar mindre roll för övertygelsen, än känslan gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...