Jump to content
Annons

impedans, gitarr och mikrofon, hög och låg

Recommended Posts

bogii1 (oregistrerad)
Postat

Hej,

Jag försöker förstå mig på hur impedans funkar, men det är ett par saker jag verkligen inte får ihop hur mycket jag än googlar på det.

Som jag förstår så blir ljudet dåligt om man kopplar en hi-z signal(gitarr m.m) in i en lo-z ingång (line input mm).

Men det som gör mig förvirrad är hur det funkar med lo-z singlar in i hi-z inputs.

Jag har läst på många stället att det skall vara "no good".

Men anledningen till min förvirringar är bla pga aktiva gitarrmickar så som EMGs.

Gitarrer med EMG skickar ju signalen rakt in i gitarrförstärkares hi-z input och är även kända för att fungera bra med high gain musik stilar. (alltså ingen signalförlust)

Men så hittade jag vissa källor som påstod att lo-z signer till hi-z inputs är helt OK, men däremot tvärsom är "no good" (hi-z till lo-z)... Och ok visst det skulle jag väll kunnat ha köpt om inte jag hade tittat på sådana här: http://www.amazon.com/Shure-A85F-Transformer-Female-4-Inch/dp/B0006NMUHW (lo-z till hi-z omvandlare)

Jag menar, om det vore OK att skicka lo-z signaler in i hi-z inputs, varför säljs då sådana här omvandlare?

Och varför är det allmänt kännt att man ej ska koppla in en dynamisk mikrofon i en gitarrförstärkare för att då blir det dåligt ljud pga av impedans-skillnad?

Annons
Postat

Om du kopplar något med en viss utimpedans till en ingång med minst 10ggr högre inimpedans, så uppnår du vad som kallas impedansbryggning, som behövs för att det ska gå att föra över ljudet i så bra kvalitet som möjligt. Om inimpedansen är väldigt mycket högre, så spelar det ingen roll, eftersom det bara innebär att ingången belastar ljudkällan ännu mindre, så det är ingen nackdel.

Att det inte blir bra att koppla in en mick till en line eller instrumentingång, beror mest på att du inte har lika mycket gain som du har i en micpreamp - och på produkten du länkar till, så ser du att den också ger 24dB gain. Om sedan 24dB + den förstärkning som finns där du kopplar in den räcker till, är förstås en annan fråga...

bogii1 (oregistrerad)
Postat

Tack för svar.

Jag känner mig dock fortfarande skeptisk.

Att produkten jag länkade till förstärkte signalen med 24dB missade jag.

Men det verkar dock som att alla inte gör det

Se exempelvis denna:

http://www.amazon.com/CP8201-Microphone-Impedance-Matching-Transformer/dp/B0002CZYFC/ref=pd_sim_MI_1?ie=UTF8&refRID=1S68CA1Y3F490YK40A2A

Känner mig även skeptisk till att dessa produkter säljs som just "impedance matching", "lo-z hi-z transformer" osv. Vore inte namnsättningen snarare vara "amplifier" "pre-amp" eller "signal booster" eller något liknande tänker jag?

Jag har även en liknande produkt här hemma som det just står lo-z och hi-z i vardera ändå.

Har en tele-hona på lo och hane på hi.

bogii1 (oregistrerad)
Postat

Och om nu allt går bra att köra in i ett hi-z intag, varför existerar fortfarande lo-z uttag då? Vore det inte smart och lätt att bara tillverka apparater med hi-z intag isåfall, så skulle man aldrig mer ha nå problem med det?

Postat

Det är just det man gör numera - utom när det gäller vanliga gitarrmickar, som dumt nog fortfarande är högohmiga och därför behöver en högohmig ingång - och kabel med låg kapacitans.

Impedansmatchning är något annat, som tillhör gamla rörprylar. Där behöver man ha en inimpedans som är så nära föregående stegs utimpedans som möjligt, för att överföra bästa möjliga signal. Moderna prylar byggs normalt enligt impedansbryggningsprincipen.

Om man kallar det "amplifier" eller liknande, när det är en passiv upptransformering, så ljuger man eftersom det inte är någon förstärkare i egentlig mening när det inte innehåller några aktiva komponenter.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.