Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Är min högtalarplacering ok? Jag vill gärna ha bra svar från proffsen här på forumet 🙂

Rummet är lite svårt att placera högtalarna i, som ni kan se. Jag sitter vid det vita bordet och göra musik.

grLQRDA.jpg

B0BSjsy.jpg

Annons
Postat

Symmetrin är ju helt fel iaf. Bas uppbyggnad på högtalaren i hörnet och inte samma på den andra.

Basics är symmetri. Högtalare på kortsidan i rummet symetriskt placerade är vanlig utgångspunkt. Då får du inte dem grova reflektionerna från väggen0,5m bakom dig heller.

Postat (redigerat)

Man brukar dessutom rekommendera att man sitter i en liksidig triangel, med så mycket rum bakom dig som möjligt:

UnderstandingStudioMonitors_Placement_1_big.jpg

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Postat (redigerat)

Jag vill kunna se ut genom fönstret när jag göra musik. Så jag vill inte sitta på kortsidan.

Btw rummet ser exakt ut som på bilden du posta

Redigerat av MrErik
Postat

nja, den position du valt ser inte alls bra ut. Precis som Jon länkade till så vill du ha en liksidig triangel. Det andra är att du sitter precis bredvid en hård vägg och med den positionen och utan behandling så kommer du få problem enligt Haas-effekten. Men om du bara vill skriva musik så kan du ju använda lurar och ha precis den position du vill ha för att få ut mest kreativitet. Högtralarna kan ju vara till när du blir trött på att ha lurar på huvudet och bara vill höra ditt arrangemang. Men mixning skulle jag personligen inte våga göra i det rummet med den positionen.

MVH

Anders

Postat

Jag vill kunna se ut genom fönstret när jag göra musik. Så jag vill inte sitta på kortsidan.

Så hur går du vidare, högtalare på var sidan fönstret?

Postat

Om du är låtskrivare så spelar det ingen roll. Ska du mixa och ha ett ärligt ljud är det monitorer i en symmetrisk position som gäller. Du kan sitta framför fönstret även om det inte är optimalt, men symetriskt.

Nästa på listan är akustikmätning och behandling. Men det känns överkurs för dig kanske

Postat

Den där högtalarplaceringen kan inte återge korrekt stereobalans! Du kan säkert mixa musik som låter bra där men så fort du lyssnar på musik i en annan anläggning kommer det att låta snett.. Kommer att låta basfattigt i vänster högtalare och brett och snett i övrigt!

Postat (redigerat)

då kan du väl ställa högtalarna på var sin sida om fönstret och sätta dig mitt framför

sängen soffan kan du ställa in mot väggen där högtalarna och det bruna skrivbordet står idag

blir ju inte optimalt men klart bättre

Redigerat av Demonproducenten

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.