Jump to content
Annons

Hemmastudio tips


Djur

Recommended Posts

Jag har bestämt mig för att sätta upp en liten hemmastudio. Jag har tänkt att jag (till en början) ska spela in gitarr, både el och akustisk, och sång. Jag har ingen som helst tidigare erfarenhet av inspelning och musikproduktion men har försökt att sätta mig in i vad som behövs men har egentligen ingen som helst koll.

Jag kör på iMac. Detta är vad jag hittills har kommit fram till genom att ha läst recensioner och forumtrådar.

Ljudkort: Apogee Duet, RME Babyface

MIDI klaviatur: M-Audio Axiom, Novation Impulse

DAW: Logic Pro X

Mikrofon: Budget max 3000 kr

Lyssning: Hörlurar runt 1000 kr (har ingen bra akustik hemma så det känns bortkastat med monitorer)

Jag prioriterar att det är lättanvänt, smidigt och såklart låter bra. Jag har en smärtgräns på ca 15000 kr men hamnar helst under den. Alla tips och köpråd mottages tacksamt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle nog köra med ett billigare ljudkort, till att börja med. T.ex. ett Focusrite scarlett 2i2 (ca 1300kr). Räcker mer än väl som första ljudkort.

Hörlurar finns också för en billig peng. AKG K240 för 795kr. Räcker också mer än väl för en nybörjare. (mig själv inräknat) 🙂

Microfon, SM58 för ca 1000kr är given.

Som DAW kan du köra med reaper, kostar $60, typ 3-400kr.

Summa,

3495kr!!!

Sen kan du få tag i allt beggat och då kan du dra av minst en tusing.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen! Jag tänkte att det var värt att lägga lite mer pengar på saker som jag kan vara nöjd med längre, men jag kanske lurar mig själv lite där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Du kommer inte att höra nån skillnad på om du köper grejer för 3-4 tusen eller 15 tusen.

Det som sätter begränsningarna för hur bra dina inspelningar blir är dina kunskaper i att mixa.

Redigerat av PeteK
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer nog att sakna ett par monitorer....då det efter (x) antal timmar blir olidligt svettigt att bara använda hörlurar. ?

Mitt råd:

Vänta med inköp, tills du har råd att köpa det du verkligen vill ha. (inom rimliga gränser/ekonomi) Då är det mycket roligare att skapa musik.

Jag kan enbart tala av egen erfarenhet, då jag t,ex köpte ett par lurar på mediamarkt för 1000 :- och upptäckte att det var rena skiten.

När jag efter ca 1 år skaffade mig ett par audio-technica ATH-M50, så insåg jag att jag hade kastat bort 1000 kr på rent skräp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder scarlett 2i2 och den tjänar mig mycket väl. Så om du bara behöver gitarr och mic-ingång så tycker jag du ska köra på den. Du får också utgång för hörlurar samt monitorer (ifall du skulle skaffa ett par så småningom).

Angående hörlurar så kan jag rekommendera de nya Audio Technica ATH M50X, tror jag gav 1395 kr för dem. Finns bra recensioner på youtube att titta på, också värt att gå till musikaffären och provlyssna.

Blue Microphones har bra micar. Använder Baby Bottle men det finns billigare alternativ (ex. Bluebird) som också låter bra. Jävligt snygga också om det nu skulle spela ngn roll.

Men annars gå till musikaffären se om de kan hjälpa dig hitta rätt, då får du också möjlighet att prova på och jämföra olika modeller.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer nog att sakna ett par monitorer....då det efter (x) antal timmar blir olidligt svettigt att bara använda hörlurar. ?

Kan hålla med, ett par begagnade eller budget monitorer att alternera med? Ska man ha full nytta av dyrare monitorer krävs nästan att lägga ner extra slantar och engagemang på akustiken med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det som sätter begränsningarna för hur bra dina inspelningar blir är dina kunskaper i att mixa.

Både ja och nej. Det har mer betydelse över hur slutresultatet blir än den råa inspelningen.

Begränsningarna är ljudkällan och akustiken, kombinerat med kunskap om mikrofoner och mikrofonteknik. Mix ska inte rädda en dålig inspelning, den ska göra en bra inspelning excellent. Halva mixjobbet är redan gjort om man lägger mycket energi och kärlek vid mikrofonval och placeringar.

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Både ja och nej. Det har mer betydelse över hur slutresultatet blir än den råa inspelningen.

Begränsningarna är ljudkällan och akustiken, kombinerat med kunskap om mikrofoner och mikrofonteknik. Mix ska inte rädda en dålig inspelning, den ska göra en bra inspelning excellent. Halva mixjobbet är redan gjort om man lägger mycket energi och kärlek vid mikrofonval och placeringar.

Det är väl klart att det är många faktorer som avgör om en inspelning blir bra.

Kontentan är dock fortfarande att inspelningen blir inte bättre än vad man har för kunskaper inom området.

Så frågan kvarstår. Är det värt att punga ut 15 lök på sin första hemmastudio? Mitt svar är definitivt nej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så frågan kvarstår. Är det värt att punga ut 15 lök på sin första hemmastudio? Mitt svar är definitivt nej.

tror snarare naymari är inne på inspelning kontra mixningen - inte kunskap kontra prislapp

du råkade skriva "Det som sätter begränsningarna för hur bra dina inspelningar blir är dina kunskaper i att mixa"

han pekar på vikten av att kunna hantera inspelningsfasen så bra som möjligt

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen!

Jag tycker det är väldigt svårt att hitta rätt mikrofon, ska titta närmre på Baby Blue då den verkar ha fått bra kritik.

Jag har kommit fram till att jag kommer behöva monitorer och har provlyssnat KRK Rokit RP-5 och Yamaha HS, där jag föredrar KRK då jag tyckte Yamahan hade för vass diskant. Men jag har också börjat snegla på Adam A7x och ska ta mig till musikaffärn och lyssna på dom.

Jag förstår att mina kunskaper kan spela större roll än vad prylarna gör men jag lägger jag hellre ner lite extra på grejer som jag är nöjd med längre och jag skulle kunna gå över 15 lax om jag hittar grejer som jag verkligen gillar.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det är väl klart att det är många faktorer som avgör om en inspelning blir bra.

Kontentan är dock fortfarande att inspelningen blir inte bättre än vad man har för kunskaper inom området.

Så frågan kvarstår. Är det värt att punga ut 15 lök på sin första hemmastudio? Mitt svar är definitivt nej.

Värdet på 15 lök är väldigt beroende på personens ekonomi. Om målet är kunskapen så det fortfarande viktigt med riktigt bra grejer. Man får inte vara i sitsen att man tror att det är grejerna det är fel på. Det är det oftast inte i alla fall även om man kör med lägre budget. Och det finns ofta en bra poäng att lägga ut lite extra och få det man vill ha i stället för att köpa billigare och sedan byta upp sig för att man inte är nöjd. RME babyface är bra grejer. Har bra preamps och ADDA. Bra drivers och fungerar med android och ios men ganska dyr. Och det har sagts många gånger, och här är en gång till: Akustiken. Själv är jag ganska mycket för multi-patterns mikrofoner.
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Tack för tipsen!

Jag tycker det är väldigt svårt att hitta rätt mikrofon, ska titta närmre på Baby Blue då den verkar ha fått bra kritik.

Jag har kommit fram till att jag kommer behöva monitorer och har provlyssnat KRK Rokit RP-5 och Yamaha HS, där jag föredrar KRK då jag tyckte Yamahan hade för vass diskant. Men jag har också börjat snegla på Adam A7x och ska ta mig till musikaffärn och lyssna på dom.

Jag förstår att mina kunskaper kan spela större roll än vad prylarna gör men jag lägger jag hellre ner lite extra på grejer som jag är nöjd med längre och jag skulle kunna gå över 15 lax om jag hittar grejer som jag verkligen gillar.

Det blir svårt att få ihop den ekvationen. A7x kostar 4.5-5 tusen. Babyface något liknande. Så dina 15 lök är redan slut...
Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir svårt att få ihop den ekvationen. A7x kostar 4.5-5 tusen. Babyface något liknande. Så dina 15 lök är redan slut...

15 000 kr var budgeten utan monitorer, som jag sa kan jag ändra på den om jag hittar grejer jag gillar. Eftersom jag nu funderar på monitorer så får jag väl höja taket till 20 lax. A7x såg jag var lite väl dyr, blir nog att kika på A5x istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...