Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har ett problem med delay när jag trycker på playknappen i cubase, att det tar några sekunder innan låten startar. Detta är väldigt irriterande, och det konstiga är att det bara är så på vissa projekt, långt ifrån alla. Alltså borde det inte vara något med ljudkort eller liknande, för när jag byter till ett annat projekt (som dessutom är större/mer cpu-tungt) har jag inga problem med detta.

Har jag kommit åt någon (för mig) okänd knapp som fördröjer Cubase? Några idéer på vad felet är? 🙂

Annons
Postat

Kollat din "transporter" Se till att Pre-Click INTE är i och att det eventuellt inte någon annat med inräkning är

ibockad, om du shift-/vänsterklickar på metronomen på din "transporter".

(Kan vara så att du ej har klickljud men att den räknar in INNAN inspelningen kommer igång).

Hoppas jag utryckte mig tydligt å inte knasade till det för dig =)

Postat (redigerat)

Har du kollat latency, buffern på ljudkortet?

Under Menyn Devices > Device settings

Osäker på om ljudkortsinställningar följer Cubase proj, eller ligger vid sidan av.

Redigerat av laban1
Postat

Har nu kollat transporter och inte sett några konstigheter. Buffern på ljudkortet verkar också vara normal.

Några andra idéer?

• 2 veckor senare...
Postat

Det första jag tänkte på var att du kommit åt och slagit på MTC sync vilket jag har för mig gör systemet lite sirapströgt.. men det kan vara långsökt. kolla i menyn "Synchronisation" vad som är inställt..

Du kan också testa att mute'a effekter o se om Cubase blir rappare vid uppstart.

Om något av dessa projekt har samplingsbaserade pluggar KAN det bero på att den cachar ljuden och att det tar en liten stund innan dessa är fullt laddade.. har även märkt att vissa samplingsbaserade pluggar hamnar i ett konstigt "cache läge" och man får gå in manuellt och göra så den laddar ett sparat set med ljud..

Lite idéer att kolla

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.