Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjo!

Hoppas det går bra att jag ställer en fråga som inte direkt är studiorelaterad, ni verkar ha bra koll på akustiken här så jag hoppas att det är okej.

Jag ska bygga en bostadslägenhet av vindsvåningen i huset och eftersom ljudisoleringen är usel i dagsläget hade jag tänkt lösa det när golven ändå ska tas upp.

Som det är nu ligger det ett massivt trägolv 25 mm spikat på bjälklaget som är fyllt med sågspån. Taket på våningen under ska jag inte röra så arbetet får ske ovanifrån. Annars hade det varit trevlig med ett nedpendlat tak. Eftersom det är en vind är takhöjden begränsad så bygghöjden får inte bli för hög.

Hur som helst. Det jag undrar över är främst hur ni tycker att man ska öka vikten i bjälklaget på bästa sätt. Sågspånet som ersätts av stenull gör att jag tappar rätt mycket vikt.

Det jag kommit fram till som förslag hittills är Sylomerlister 12 mm på bjälklaget och sedan 25-28 mm fibergipsskiva och eventuellt Decibex ovanpå det. Normalt sett så ger stegljudsdämpande material som Decibex inte så bra effekt på träbjälklag, men det kanske blir bättre av att ytskiktsvikten är betydligt högre än normalt golvspån? Fibergipsskivorna väger 38-42 kg/kvm.

Vad tror ni om mina förslag?

https://www.dropbox.com/s/95kv2mae4cm6ae7/golv1.png

https://www.dropbox.com/s/1e21wfuq47w9k8a/golv.png

https://www.dropbox.com/s/3gofyt8hj9v76tt/golv3.png

Redigerat av Tård
Annons
Postat

Alternativ 3 är bra. Du kan använda Ceminwood så får du ett självbärande golv med not och fjäder. Släpp alla skivmaterial 5 mm från väggar och golvreglar och täta ordentligt.

Postat

wellness kan det vara fördelaktigt och bo på översta våningen i ett lägenhetskomplex för att kunna isolera golvet? eller är det struntsamma kommer ljudet ändå sprida sig ? Mot att bo på nedersta alltså.

Postat

Vad gäller stegljudsisolering är det en fördel med bottenplan. Sedan beror det på hur bjälklag, väggar osv är konstruerade. Ljudet har många vägar att gå. Bor man på nedre botten och vill förbättra ljudisoleringen uppåt kan man tex pendla ned ett tungt gipstak i avvibrerande isolatorer (hangers).

Postat

Vad gäller stegljudsisolering är det en fördel med bottenplan. Sedan beror det på hur bjälklag, väggar osv är konstruerade. Ljudet har många vägar att gå. Bor man på nedre botten och vill förbättra ljudisoleringen uppåt kan man tex pendla ned ett tungt gipstak i avvibrerande isolatorer (hangers).

cool.. tack är ju bara vanlig tjockbetong åt alla håll i lägenheter... ofta samma mått på alla väggarna, tak golv o.s.v

Postat

Om det är nyproduktion så bygger man efter Boverkets föreskrifter. Är det betong så är det då ofta 200 mm golvbjälklag. Vid äldre byggnader kan det se lite olika ut.

Postat (redigerat)

Tack för ditt svar! Ceminwood-skivan kan vara intressant. Vet du vad priset ligger på en sådan? Ceminwood 22 mm väger dock lite mindre än Knaufs golvskivor som också är självbärande med not och spont. Men jag antar att ingen av skivorna är billiga så det blir en kostnadsfråga.

http://www.knaufdano...alklag-golv-fhb

Jag hade tänkt ha golvvärme under golvet för att minimera bygghöjden. Frågan är hur det påverkar ljudisoleringen. Jag antar att aluminiumskivan som leder värmen ska ha kontakt med golvskivan. Då får man nästan lägga aluminiumskivan ovanpå Sylomer-listerna. Tror du det finns risk för knarr eller missljud om man gör så?

225x225_cassette_20.jpg?as=0&w=295

Redigerat av Tård

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.