Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå! 🙂

Håller på med en låt som går i Dm och dem ackorden som rullar läns introt och versen är Dm, Bb och G. Utöver dem ackorden är det även några övriga ackord inom skalan mellan dessa "huvudackord" eller vad man vill kalla dem.

Grejen är det att när jag satt och improvisera lite trött som man var igårkväll, så kom jag upp med en ackord progression som jag gillade väldigt mycket och skulle vilja ha med i låten på refrängen. Grejen är att den progression är följande ackord: F, C, G och Dm där G inte hör hemma i Dm-skalan. Då jag bara har låten klar i huvudet mestadels så vet jag inte hur det här kommer klinga alls. Ett alternativ är att flytta upp ackorden 5 halvtoner - men då kommer inte ens Dm vara med haha...

Var så länge sen jag höll på med musikteori, men någon som har några tankar om detta?

Tack 🙂

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Är det inte ett Em7/G du hör?

Postat

Låter det bra så är det bra. Ackord utanför skalan kan göra låten mer intressant. Och för mig så är musikteori bara råd och förslag, inte några regler. Bara mina 5 ören

Postat (redigerat)

Tack för svaren! Helt rätt att det inte finns några regler och shit.

Vad menar du? Det verkar inte som du läst svaren.

Båda dina exempel är Dm dorian.

Om du anser att Dm är "hemma" ackordet.

Redigerat av laban1
Postat

Vad menar du? Det verkar inte som du läst svaren.

Har nog inte tillräcklig med teori-kunskap för att förstå ditt svar helt! Du får gärna utveckla, är Dm dorian någon skala? Låter som en sån där omtalad kyrkoskala? Och alla mina ackord tillhör den?

Postat

Har nog inte tillräcklig med teori-kunskap för att förstå ditt svar helt! Du får gärna utveckla, är Dm dorian någon skala? Låter som en sån där omtalad kyrkoskala? Och alla mina ackord tillhör den?

Japp, googla kyrkotonarter. Alla dina ackord är samma som för C-dur. Låter man "hemma ackordet" istället vara Dm (och inte C eller Am) så

är det Dorian. Är det C är det vanlig dur (jonisk) och Am vanlig moll (aeolian). Googla om du vill veta mer, det finns mycket bra material därute.. 🙂

ronnyrydgren (oregistrerad)
Postat

Låter det bra så är det bra. Ackord utanför skalan kan göra låten mer intressant. Och för mig så är musikteori bara råd och förslag, inte några regler. Bara mina 5 ören

vad läser jag? Allting i musik går utvärdera med musikteori. Det finns även musikteori för det han pratar om. Musikteori är lagar inom musiken. den är väldigt flexibel så du kan göra oändligt med saker. Finns inget i musiken som säger du ska göra allt på ett sätt. Skulle kalla allt utanför musikteori omusikaliskt och osmakligt. Är det något nytt som låter bra som inte är inskrivet som regel så finns det alltid en logisk förklaring varför det låter bra. Pitch=svängningar per sekund av hela ljudcyklar även kallat en ton. Jag kan inte svaret på frågan. men ja har hört ett påstående om du vill gå utanför skalan kan du använda samma ackord som föregående, tex en major till en major men akordet måste sluta på en major i skalan för att kunna avsluta igen. Osäker på påståendet. Håller på studerar musik teori kommer inget bättre svar upp återkommer jag när jag vet mer om jag kommer ihåg detta 🙂

Postat (redigerat)

Då mekaniken brukar vara det man betalar dyrt för när man köper ett piano så är det väldans oekonomiskt att utesluta användandet av tangenter/toner. Man MÅSTE gå utanför skalan för att göra låten kostnadseffektiv. Det gör alltid jag. Sedan att ingen vill lyssna på mina låtar, kanske pga detta, är en annan femma.

Redigerat av Erik dP
ronnyrydgren (oregistrerad)
Postat

Erik dP det finns även regeler när du kan gå utanför skalan och varför det låter bra. vet du dessa regler så kan du ännu enklare skapa bra melodier/ackordföljder. Det finns ingen musikteori som låter bra utanför teorin. Scalor är ingen regel att du måste hålla den, men det finns regler på hur du kan gå ur den och inte för det ska låta bra musikaliskt. Allt annat är oväsen. Finns inget som säger att du inte klarar detta utan teoretiska kunskaper. Men kan du teorin så slipper du vara osäker. Självsäkerhet är något mycket mer skönt att ha. Att kunna spåket bakom musik och även kunna använda hörslen är det optimala ändå. Även om man är grym med enbart hörslen så hjälper teorin bakom. Det kan även listas ut själv. Du kanske vet att dessa toner funkar bra ihop med hörslen. Men det är just det teorin är. Den förklarar att de passar ihop.

Postat

Tack ronnyrydgren! Jag ska bättra mig till nästa gång jag skriver en låt.

Postat

Håller på studerar musik teori kommer inget bättre svar upp återkommer jag när jag vet mer om jag kommer ihåg detta 🙂

Om du läser mina inlägg har jag redan svarat på frågan - två gånger...

Postat

Hur är det med atonal musik och musikteori?

Det finns olika skolor/regler för atonal musik. En går ut på att alla 12 toner måste användas innan man får använda samma ton en gång till. Dock är det svårt att undvika att en del kluster uppfattas som tonala i alla fall.

En annan är mer att man spelar stämmor, stämmorna kan vara mer eller mindre tonala fast krockar sins emellan. (spelar i olika "tonarter").

Är dock långt ifrån någon expert i ämnet. 🙂

Postat

Om du läser mina inlägg har jag redan svarat på frågan - två gånger...

Du har tyvärr fel med Dorian då Bb ackordet som han nämner i början inte finns med naturligt i D dorian.
Postat

Du har tyvärr fel med Dorian då Bb ackordet som han nämner i början inte finns med naturligt i D dorian.

Hoppsan, du har rätt! 😊 Bb tillhör Dm aeolian (vanlig moll) men det är G som så att säga "petar ut"

som ger en smakbrytning som är dorian.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.