Jump to content
Annons

problem med att låtarna ökar i tempo, BPM Lampa ,finns det?


rockstone

Recommended Posts

Vårat band har lite problem med att hålla jämt tempo genom låtarna, även om trummisen har klick i lurarna så vill det dra iväg ändå ibland, jag tror att vi hjälps åt med detta oc att gitarrerna ökar när det blir solo tex.

Har funderat på om man skulle kunna sätta upp nån stor röd lampa i replokalen som blinkade i rätt (ställbart) bpm, och att hela bandet skulle kunna kolla på denna.

Vad tror ni?

Finns set?

kan man göra en på nåt enkelt sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eftersom trumslagaren redan verkar spela efter "klick" är det enklaste ni kan göra är att lyssna på trumslagaren och följa honom/henne. Är det så att ni inte hör trumslagaren får ni sänka volymen på era instrument.

Jag hade fått krupp om en lampa blinkat vid varje taktslag så det hade i min värld varit ett "stjälpmedel" och inte ett hjälpmedel 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja är inte trummisen van att följa klick så kommer det inte gå så bra oavsett lampa eller ljud. Det kommer bli ryckigt nåt förbannat, för han kommer öka/sacka i snabba intervall hela tiden för att "jaga" klicket/lampan. Klick är svårt att följa naturligt, eftersom det är onaturligt. Folj honom istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

men det kan va svårt för trummisen med om nån gittarist hela tiden försöker att öka tempot, tanken va ju att hela bandet skulle ha koll på tempot, och svar JA, gittaristen borde lyssna på trummisen, men om han nu inte gör det hela tiden..........

Link to comment
Dela på andra sajter

I mina öron låter det som att det är gitarristen som har värre problem om denna inte kan följa etablerat tempo som sätts av rytmsektionen? Vanligtvis är tempo flytande, med undantag då clicktrack är närvarande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker med att han kanske behöver öva på det. Det faller sig inte helt naturligt för alla trummisar att spela till klick. Vet iallafall en trummis i ett tidigare välkänt band som inte klarade att spela till klick, vanligt klick. Han brukade sätta ihop märkliga klick-kombos av diverse slaginstrument o någon gång hamnade de till med på skiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

men det kan va svårt för trummisen med om nån gittarist hela tiden försöker att öka tempot

Får spela in trummorna först - endast trummorna (till klick) så dessa blir acceptabelt rätt först

eller kvantisera dessa. Är inte takten rätt finns bara skräp att bygga på.

Sedan får gitarristen rätta sig efter dessa via pålägg. Han får sitta en hel dag eller klippa och klistra.

Eller så får ni finna er i att det låter som det låter, att det inte blir bättre än vad ni är, som band just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...