Jump to content
Annons

Rätt sångare/sångerska till rätt låt.


JayEmelle

Recommended Posts

Annons

För mig uppstår inte det scenariot riktigt. Är det en sånglåt så är ju sången melodin, och melodin är kungen för mig. Allt annat är bara "klädsel". Och vilken sångare som ska sjunga, det har nästan avgörande betydelse. Det påverkar rätt mycket hur jag gör låten, klanger, vilket emotionellt scenarion jag sätter låten i osv.

Fast det är väl olika. En del gör en låt och försöker skyffla iväg den på 10-12 olika artister eller band, och gör den lite mer generiskt. Jag gör sällan sånt. I så fall är det väl bäst att känna ett stort antal demosångare, och välja rätt sångare för låten/känslan. Det avgör ju i hög grad hur låten kommer upplevas av de som lyssnar.

Är det en bra matchning så kan man t.o.m. stå ut med en strulputte till sångare, som kommer för sent, har klämt en pizza och tre bärs en kvart innan tagning, som är stolt eller viktigpetter, manglar på om en massa egna idéer och påfund m.m.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag flera kandidater att välja på brukar jag fundera på rösttypen. Är det singersongwriter med endast en akustisk gitarr, då är kanske raspighet och karaktär att föredra. (Och självklart känsla.) Ska det vara en dans-hit? Då är det bra med en lite gällare, ljusare och kanske lite nasalare röst - som lättare tränger igenom mixen bättre.

Jag håller faktiskt på med en låt där jag valt just sångare efter (förvisso tonsäkerhet och erfarenhet), men även just rösttyp. Det ska bli en danshit, och sångaren är van att sjunga musikal, d.v.s. högt upp i bröstregistret med mycket tryck i rösten - vilket borde passa väldigt bra. (Har inte lagt på sång än så jag märker det, tids nog. 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...
phonkoholic (oregistrerad)

jag anser ju till exempel att sång inte är viktigt. SÅ har det alltid varit. du kan ha så många olika andra instrument som spelar melodin och få det rikligt bra. Men will man sälja och tjäna pengar så ska man köra något halv elektroniskt med tjej på sång, eller någon form av valium pop rock med en tjej på sång, Elller vill man köra rock så är det takida eller de dr amerikanska poprock bandet alla älskar men få erkänner att dom gillar, de dr bandet med sångaren som har brun utan sol och permanentat hår? sak samma. Har hållit på med musik för länge. Och finner det trist att en sångare inte kan anpassa sig. Så fördelen med datorer är att göra helt digitala arrangemang. och passar det itne kan man transponera med fem knapp klick. Men ju mer dynamisk man är som kreatör, ju mer man kan desto bättre är man. Det handlar om vilka kreativa lösningar du som kreatör använder dig av för att få nåt bli ditt så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...