Jump to content
Annons

Boktips för liveinspelning

Recommended Posts

Pat Kramer (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Håller på att göra min inspelningsrigg mobil för att kunna göra lite liveinspelningar bland annat. Är det nån som vet nån bra bok som behandlar detta ämne väldigt djupgående?

Tydliggjorde rubrik /admin

Redigerat av Olsberg
Annons
Postat
Håller på att göra min inspelningsrigg mobil för att kunna göra lite liveinspelningar bland annat. Är det nån som vet nån bra bok som behandlar detta ämne väldigt djupgående?

Alla barnens böcker? 😛

Postat

Ingen aning om någon bok, men jag byggde min studio (som är mobil) i juni förra året, så om du lägger upp några frågor så skall jag försöka besvara dem så gott jag kan..

Min liverigg.

1 st rack på 4 hjul innehållandes:

Digidesign Digi002R

M-Audio Octane (digtalt in i 002:an) vilket ger mig 16 inputs.

Pc med dubbla 160gb hårddiskar, athlon 3000+, 1gb RAM

Digidesign Command|8 kontroller

Och i en liten västa som sitter monterad i racken ryms:

Tangentbord, mus, flatskärm.

Utöver detta har jag med mig en racklåda innehållandes div, kablage och mikrofoner.

Angående mina inputs så kanske jag skall tillägga att 12 är mic/line, medan 4 av dem bara tar emot linesignal om jag inte tar med mig extra preamps.

Postat
Ingen aning om någon bok, men jag byggde min studio (som är mobil) i juni förra året, så om du lägger upp några frågor så skall jag försöka besvara dem så gott jag kan..

Min liverigg.

1 st rack på 4 hjul innehållandes:

Digidesign Digi002R

M-Audio Octane (digtalt in i 002:an) vilket ger mig 16 inputs.

Pc med dubbla 160gb hårddiskar, athlon 3000+, 1gb RAM

Digidesign Command|8 kontroller

Och i en liten västa som sitter monterad i racken ryms:

Tangentbord, mus, flatskärm.

Utöver detta har jag med mig en racklåda innehållandes div, kablage och mikrofoner.

Angående mina inputs så kanske jag skall tillägga att 12 är mic/line, medan 4 av dem bara tar emot linesignal om jag inte tar med mig extra preamps.

Tjena Brojd, Har nästan samma grejer som dig, dock har jag inte haft råd med 002:an utan kör en 001:a. Octanen funkar utmärkt, köpte den nyss 😉 Har du rackmonterad dator? Bor du i Falun du eller? Ser att du lirar i Sabaton, jag är också från Falun och läser ljudproduktion på mediahuset, gör du också det kanske?

Postat
Tjena Brojd, Har nästan samma grejer som dig, dock har jag inte haft råd med 002:an utan kör en 001:a. Octanen funkar utmärkt, köpte den nyss 😛 Har du rackmonterad dator? Bor du i Falun du eller? Ser att du lirar i Sabaton, jag är också från Falun och läser ljudproduktion på mediahuset, gör du också det kanske?

Jag läste på det där programmet i 2 år innan jag hoppade av... (slutade för ca: 2 år sedan)

Datorn är inte en "rackdator" men jag har satt fast den i racken enligt samma teori som "Elvis" som du säkert är bekant med. (min sitter dock inte med spännband, utan hålls givetvis på plats av stål... hårdrockare som man är) 😉

Postat
Tjena Brojd, Har nästan samma grejer som dig, dock har jag inte haft råd med 002:an utan kör en 001:a. Octanen funkar utmärkt, köpte den nyss 😆  Har du rackmonterad dator? Bor du i Falun du eller? Ser att du lirar i Sabaton, jag är också från Falun och läser ljudproduktion på mediahuset, gör du också det kanske?

Jag läste på det där programmet i 2 år innan jag hoppade av... (slutade för ca: 2 år sedan)

Datorn är inte en "rackdator" men jag har satt fast den i racken enligt samma teori som "Elvis" som du säkert är bekant med. (min sitter dock inte med spännband, utan hålls givetvis på plats av stål... hårdrockare som man är) :rolleyes:

Har du gjort massa liveinspelningar då eller? Har du nåt smakprov ute på nån sida? Vore kul å höra..😛

Postat

Min rigg för närvarande:

Laptop dator. Spelar in på interna hårdisken 7200 varv, varav 30 GB till inspelningen. Datorn, hörlurar och lite annat reser i en Clas Ohlson plywoodlåda. Skyddande skumgummi finns hos CO också.

En 3 HE och ganska grund racklåda med Motu 828mkII, Line Audio Design OMP (8 bra mik pres), en Behringer ADA8000 "för extra behov", dvs inte så ofta.

En låda med mikar och hållare.

En låda med sladdar.

En låda med monitorhögtalare (vanligen får de stanna hemma).

Mikställ, reser lösa för det mesta, men ingen bra lösning. Kanske skulle slakta några golfbagar eller så.

4 eller 5 lådor + mikstativ med andra ord.

Trombonisten

dew (oregistrerad)
Postat

En del av er verkar använda Motu 828mkII.

Funderar på att köpa det och använda det som mixer tillsammans med laptop.

Samtidigt som jag kan spela in när jag känner för det.

Skulle vara skönt att slippa en massa tunga prylar, slänga bort mixer och

bara ha ljudkortet och laptop.

Skulle det fungera tror ni? Idag använder jag 4-8 mikrofoner beroende på sättning. Alla ljudkällor är akustiksa instrument och sång.

Kan man eq:a i CueMix Dsp på varje kanal?

Kan man eq:a i CueMix Dsp på master?

Kan man eq:a i CueMix Dsp på monitor? (går det att fixa monitor ens?)

Kan man spara CueMix Dsp sättningarna till nästa gång man är i samma lokal.

Eller om man har två sättningar.

/dan-erik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.