Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

God middag, ärade ljudmästare.

Jag har ett rum, 4,3m * 3,9m, där tak och golv är av betong och väggarna är gips, som ska användas för inspelning av distanskurser. Rummet har tidigare varit server-rum, ekot i rummet kan närmst beskrivas som när man fiser i en stor kyrka.

Studion kommer användas till att spela in lärare framför en whiteboard/greenscreen där de står och talar om sitt ämne.

Hur ska jag gå tillväga för att få bort så mycket av ekot som möjligt utan att dra iväg allt för långt kostnadsmässigt?

Budgeten ligger på runt 5000-8000kr.

Hade en tanke på att klä in hela rummet i absorberande skum likt http://www.thomann.de/se/the_takustik_hilon40.htm samt ha någon form av tjockare absorbent bakom.

Behövs det mycket i hörnen för att dämpa bas när det ändå bara är röst som ska spelas in?

Personligen hade jag gärna bjudit in någon ljudnörd att kika på rummet och förslå hur det kan göras, känns dock som att det är ett ganska dyrt alternativ.

Väldigt tacksam för alla förslag!

Mvh,

Andreas.

Annons
Postat (redigerat)

Har du tid så är det relativt lätt och billigt att bygga eget. Här finner du lite tips om hur jag gjort http://musikundret.se/?page_id=124

Ett moln i taket gör susen. Likaså hörnabsorbenter.

Jag är rädd att du inte kommer få önskvärt resultat med de du själv föreslår. I av moltontyg inklädd 100mm glasull ger betydligt bättre effekt och kostar nästan inget.

Redigerat av Dr Arthur Krause
Postat

Studion kommer användas till att spela in lärare framför en whiteboard/greenscreen där de står och talar om sitt ämne.

Du kan inte ha en mygga, ngn form av närmick istället, så att direktsignalen blir mycket högre än ljudet från rummet.

Då slipper du väl ifrån en del av problemet? Då är man också fri att röra sig och vända sig åt vilket

håll som helst, och hörbarheten är lika bra oavsett.

Postat

Du kan inte ha en mygga, ngn form av närmick istället, så att direktsignalen blir mycket högre än ljudet från rummet.

Då slipper du väl ifrån en del av problemet? Då är man också fri att röra sig och vända sig åt vilket

håll som helst, och hörbarheten är lika bra oavsett.

Håller med laban1, om du inspelningskällan (läraren) inte är nära miken kommer det låta avlägset, och rumsklangen kommer lätt att plockas upp. Onekligen bättre med lättare akustikbehandling, och lägga krut på att ha mikrofonen nära. Som t.ex. mygga eller headset.

Postat

Tack för alla svar!

Vi använder bra myggor redan, så detta behövs inte räknas in i budgeten.

Nappade på förslaget om att bygga med glasull, kan man tänkas använda detta tillsammans med materialet jag förslog ovanför eller räcker det att ta bort mycket av basen enbart med glasull?

Hur är det att ha glasull i ett litet utrymme som en studio, kan ju inte vara allt för hälsosamt att vistas i detta?

Ska läsa vidare om hur man bygger hörnabsorbenter och ett liknande moln du har, Dr. Arthur.

Du använder gips först innan molnet, är detta nödvändigt eller funkar det att sätta upp molnet direkt mot betong?

Har förstått att den luftspalten är helig, finns det något riktvärde hur långt avståndet ska vara?

Förstår att jag ställer frågor som enkelt kan besvaras med Google, har dock ett väldigt späckat schema och har inte hunnit. Uppskattar alla länkar och tips jag kan få.

Tack!

Andreas.

Postat

Jag tror inte du behöver dra på för fullt, det är ju inte hi-fi, med optimal frekvensgång för stråkkvartetter det är frågan om, det är tydlighet i rösten. Hur låter det när du spelar in med mygga? har du ljudprov?

Postat (redigerat)

Jag tror inte du behöver dra på för fullt, det är ju inte hi-fi, med optimal frekvensgång för stråkkvartetter det är frågan om, det är tydlighet i rösten. Hur låter det när du spelar in med mygga? har du ljudprov?

Vi flyttade precis in i nya lokaler och har inte spelat in något än. Snickarna blev klara igår (det är ett gammalt serverrum). Är åter på plats i Göteborg på fredag, ska dra in en mygga och spela in en hälsning så får ni en referens.

Precis som du säger: vi ska inte göra musikproduktion utan ganska simpla inspelningar (i förhållande till vad fler av er, här på forumet gör). Därför kan jag inte tänka mig att de behöver vara så extremt perfekt som ni kräver.

Hittade en pdf skriven av adrumdrum (http://forum.studio....konstruktioner/) som beskriver DIY ganska bra. Dock beskriver majoriteten av guider hur man fixar en lite mer hardcore studio, blir lite svårt för mig som rookie att skilja på vad som behövs i vårat fall och vad som är overkill.

[edit] på golvet, räcker det att täcka golvet med en skön matta (inga skor på i studion för att undvika ljudet av fötter som klampar omkring) eller behövs det något "seriösare"?

Redigerat av Drixon
Postat

. Är åter på plats i Göteborg på fredag, ska dra in en mygga och spela in en hälsning så får ni en referens.

Låter som en bra ide att testa först och se om det är ngt problem. Matta låter praktiskt vad gäller klamp!

Kan hända räcker det med lite stoppade möbler som soffor och kanske en tjockare typ av draperi/gardin.

Det kanske blir bra även utan detta. Om du får problem med reverb tråkig efterklang

finns även möjlighet att postbehandla med plugins typ DeVerb (even om det är gott att slippa sånt meck)

Som sagt börja enkelt, kanske funkar det med bara mygga+matta, gör ljudtest och gå vidare därifrån 🙂

Postat

Nappade på förslaget om att bygga med glasull, kan man tänkas använda detta tillsammans med materialet jag förslog ovanför eller räcker det att ta bort mycket av basen enbart med glasull?

Hur är det att ha glasull i ett litet utrymme som en studio, kan ju inte vara allt för hälsosamt att vistas i detta?

Ska läsa vidare om hur man bygger hörnabsorbenter och ett liknande moln du har, Dr. Arthur.

Du använder gips först innan molnet, är detta nödvändigt eller funkar det att sätta upp molnet direkt mot betong?

Har förstått att den luftspalten är helig, finns det något riktvärde hur långt avståndet ska vara?

Jag har monterat hörnfällorna direkt i hörnet på en gipsvägg och såg ingen anledning till att ha ett ytterligare bakstycke då det är för mig en fast installation. Använde mig av vanlig trekantsregel samt 45x45regel till stommen/ramen som jag tätade mot väggen med fogmassa. Moltontyget släpper inte igenom några partiklar så länge som det är still tror jag. Dammsug av alla ytor med byggdammsugare efter montering för det är vid själva monteringen som fibrerna far runt. Om någon skulle springa in i hörnfällan och tyget och glasullen utsätts för rörelse kanske det skulle läcka igenom. Jag valde att häfta upp moltontyget med häftpistol sedan spikade jag en vanlig färdigmålad vit list utanpå så att det ska se hyggligt snyggt ut. Det finns löpmeter skrivet om luftspalter på nätet men lika tjock luftspalt som ull skulle jag rekommendera. Några av mina fällor är helt fyllda medans andra har jag luftspalt i.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.