Jump to content
Annons

Bounce(a) separata spår till separata wav:s

Joakimbuller

Recommended Posts

Hej!

Jag har testat ett nytt arbetssätt som innebar att jag spelade in i logic sedan editerade och finjusterade med EQ och kompression i protools för att sedan mixa klart i logic(något omständigt möjligtvis, men så ville jag göra).

Mitt problem som jag har och inte tycks hitta någon lösning på är att jag vill ju bounce alla tracks till egna nya spår, med kompressionen och EQ kvar.

Jag har kollat mycket och har testat att "consolidate files" och export files i regions osv. detta gör ju att tracksen och editering blir klockren men tiden jag lagt på finjusteringen har varit bortkastad.

Så därför undrar jag om det finns ett sätt att göra det snabbare än att sola varje track och live bounca allt?

Tack!

Dela på andra sajter

Annons

Man får uppgradera till Pro Tools 11 om man ska få tillgång till Offline Bounce (äntligen!), tyvärr. Då går det lika fort som i Logic eller Cubase. Tyvärr slutar ju massor av ens pluggar att fungera för att de inte kommit till 11:an.

mvh/Peter

Redigerat av Sleap
Dela på andra sajter

Nä, ok. :-) Nu fattar jag, lite trög så här vid påsk. Du kan ju köra Audiosuite-processen på enskilda spår. Man lägger på de effekter man vill ha och gör om spåret. Ändrar man namn så är det ju lätt att hitta i audio-mappen. Tror att det bara går att processa ett spår i taget, och lägga på en effekt i taget, men det går ju hundra gånger fortare än att sola och exportera varje spår.

Redigerat av Sleap
Dela på andra sajter

Ja juste, så kan man ju göra, något meckigt dock att antingen spara nya presets eller att kopiera alla inställningar, men som du säger, lär kanske ta en timma istället för två på det viset, lustigt att dom inte har en funktion som alla andra program jag jobbat med där men enkelt kan exportera enskilda spår med ett knapptryck

Dela på andra sajter

Precis, PT har alltid varit lite meckigt på det viset. Men, man kan ju spara effektinställningen av eq och kompressor på kanalen, öppna Audiosuite, bounca spåret med de presets man har sparat på eq/kompressor, så är ju spåret färdigt. Lite omständligt, många gör så för att spara datorkraft, det är ju lite "freeze"-funktion över det.

Redigerat av Sleap
Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Det funkar ju, så vida inte pluggen reagerar olika som AudioSuite/RTAS eller du använt nån automation. I så fall är det bättre att bussa ut spåren till nya spår, ställa de nya spåren i rec och spela in materialet. Då får du ju alla dina klipp, all din bearbetning och all din mixning fast "fryst" till varje spår. Gjort på några minuter.

Jag skrev mer detaljerat om hur man gör det i Musikermagasinet 11 2011, om du vill leta upp det mer i detalj kan du maila info@hansenforlag.se och beställa numret som PDF.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.