Jump to content
Annons

Beyer M160 - Är min bandmick hel?

Mandel

Recommended Posts

Hej Alla!

Har kommit över en bandmickrofon, Beyer M160. Den verkar vara en av ursprungsårsmodellerna och ser inte alls ut som de nytillverkade.

Jag har heller aldrig spelat in med en bandmikrofon förr, så jag undrar om någon här, som vet hur dessa ska låta, kan avgöra om den ska låta så här.

Jag har gjort ett AB test med gitarr, mellan en Neumann tlm 103, och denna Beyer M160.

För att få samma balans mellan mickarna, fick jag dra upp gainen till 62 på Beyermicken, vilket gör att det blir rätt mycket brus/hiss..

och jag undrar om det beror på att det inte är xlr-kabel, utan nån gammal variant:

BeyerM160.mp3

NeumannTlm103.mp3

Vad tror ni som kan? Ska den låta så här?

vänliga hälsningar //David

BeyerM160.mp3

NeumannTlm103.mp3

post-23754-0-74801400-1397727539.jpg

Dela på andra sajter

Annons

M160 är relativt basfattig. Framförallt för att vara en bandmikrofon.

Jag förväntar mig att TLM103 har mer botten.

Bandmikrofoner är långt ifrån så signalstarka som en modern kondensatormikrofon (typ TLM103) och kräver därför mer förstärkning.

Dela på andra sajter

Tack för svaret Joachim. Jo jag förstår att det är storskillnad på en tlm103 och m160.. Så du tror inte det är nått fel på den? Har hört att just bandmickar lätt går sönder.. Och eftersom att jag hittat den på en vind.. Och inte vet nått om dess historia så undrar man ju...

Dela på andra sajter

Som tidigare sagts! En bandmikrofon behöver en jäkla bra preamp.. Minst 60 dB förstärkning..har du för klen preamp kan t.ex en fethead fixa problemet! Kolla in http://tritonaudio.com/index.php?sectionid=4&option=com_content&task=category&id=17&Itemid=33 jag har en fethead i kombination med ett Ballance ljudkort som klarar Max 40 dB.. Och det funkar fint med min Sm7B!

Redigerat av hegobald
Dela på andra sajter

Tack för alla bra svar. Då utgår jag från att micken troligtvis är hel.. men behöver en bra preamp för att göra ett bra jobb! Ska bli kul att testa den på lite olika källor framöver 🙂

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.