Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena,

Jag har gått igenom ett antal forumtrådar i ämnet "uppmickning av trummor" för att få så många bra tips som möjligt inför vårt projekt att få till så bra inspelning som möjligt i vår replokal.

Vi genomför ett antal förändringar för att få till så bra ljudbild som möjligt och jag kikar nu på vad jag ska lägga pengarna på vad det gäller trummickar för att få så bra trumljud som möjligt.

Min grundtanke är att närmicka alla trummor + att använda 2 överhängsmickar för cymbaler och hihat. Bra mickar för virvel, baskagge och överhäng finns idag men pukmickarna som är inlånade låter skräp (JJLabs).

En fråga som jag inte riktigt hittat svaret på än är om det är någon typ av mickar (eller fabrikat) som lämpar sig bättre att använda i en mindre lokal där det inte är studioakustik? Dvs mickar som är bättre riktade och avskärmade från andra trumljud. I första hand pukmickar alltså...

Mickar jag sneglar på är:

Audix D2

Sennheiser E904

Beyerdynamic TG D58

JTS CX-505

Musikstilen är hårdrock btw...

Några kloka råd?

Tack på förhand!

• 2 veckor senare...
Annons
Postat

Litet kort råd: Om lokalen inte är så bra akustikbehandlad så använd främst riktade mickar, inte rundupptagande för att få så lite rumsljud som möjligt... vid inspelning av just trummor så kommer rummet ändå alltid göra ett visst avtryck i alla mickar. Jag har spelat in trummor i replokal som hamnat på skiva och visst funkar det men det blir sjukt mycket bättre i ett korrekt akustikbehandlad studio som jag har nu.

Postat (redigerat)

Rummet gör det mesta, som tidigare sagts. Mickar spelar roll, men närmickar ska helst ses som komplement till OH-uppmickningen. Du kan ju alltid prova med de olika overhead-teknikerna. Själv hemfaller jag alltid till varianter av XY, Glyn Johns/Recorderman eller ORTF. Du kan få mindre rumsljud om du sänker OH-mickarna, men inte alltid. Kan bli jävligare med hihat o.d. då i stället.

Redigerat av JohnRick
Postat

Kan tänka mig en enkel setup så som audix kickmick och en stormembranare ovanför kicktrumman nära virveln som tar upp en bild av hela kitet. Tror det blir rätt distinkt sound med minimal ambience. Inte mycket mixkontroll, men om soundet funkar så funkar det ju

Postat

Tack för era svar!

Tänker mig testa närmickat för att få mer möjlighet att kontrollera ljudet och för att inte störas av rummets brister. Har just en Audix D6 för baskaggen som jag är grymt nöjd med.

Det lutar nu åt Audix D2 och D4 på pukor. Deras i5 har jag också bara hört gott om och kan tänka mig den för virveln...

Postat

Min åsikt är:

Audix i5 ger lite mer färdigt amerikanskt rockljud på virvel jämfört med sm57 som låter rätt platt innan eq. För pukor gillar jag verkligen 421:or även om de anses vara standard, men de ger en bra attack och botten.

Mvh

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.