Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan gott folk!

Det är såhär att jag vill bygga en studio i våran nuvarande replokal! Replokalen gjorde vi iordning för ca. 2 år sedan, DOCK var aldrig tanken då (jävligt synd i efterhand) att vi skulle använda den för inspelning, det var mer att ha något ställe nära hemma att vara på, så den är inte direkt optimal för varken inspelning eller mixning (kaklat golv, betong/träväggar).

Däremot finns det ett förråd innanför replokalen som är ungefär 11 mm2, det rummet hade jag velat göra om till inspelningsrum enligt konstens alla regler med flytande golv osv. Frågan är om det är värt det, med tanke på att mixnings-platsen blir ute i befintliga replokalen där förhållandena inte är optimalt för mixning?

Grejen är att själva replokalen är jävligt fräsch, så vill inte bygga om den igen (kostar för mycket pengar tyvärr)

Så vad tror ni, bygga eller slopa projektet?

Annons
Postat

Om delen du tänkt bygga till inspelning nu är 11m2 så kommer den vara 8-9m2 när den är klar i bästa fall. Sedan ska rummet ha akustikbehandling vilket äter volym även det. Fundera på vad du ska spela in och om det är värt besväret för det. Att bygga något enligt konstens alla regler blir dyrt, var berädd på det. Jag har gjort det och det blev dyrt men grymt bra... Fast då på en något större yta. Mixa kan ni ju göra någonannanstans eller invertera inpelningsrummet till mixningsrum när det är dags för mixning. Äger ni lokalen så är det säkert idé, hyr ni är det nog mer tveksamt om det är värt det....

Postat (redigerat)

Jo det är klart, äter yta som fan!

Vi äger ju lokalen, så det är ju ett plus iallafall!! 🙂

Redigerat av aholmstrom
Postat

En tråd räcker, slog ihop dina dubletter.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.