Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har under en tid funderat på att skaffa ett ljudkort från UAD.

Men jag undrar om de fungerar till FL?

Är det någon som har erfarenhet av UAD till FL eller till någon annan daw?

Som t.ex hade UAD's Apollo 16 fungerat i FL? 🙂

Annons
Postat (redigerat)

Hej,

verkar som det (Apollo 16) officiellt funkar med dessa DAW´s:

"UAD Powered Plug-Ins are compatible with VST, RTAS, AAX 64, and Audio Units host applications, and are widely used with a variety of major DAW software — including Pro Tools, Logic Pro, Cubase, Nuendo, Live, Sonar, and more.

However, due to plug-in host differences between DAWs — and our own rigorous testing standards — Universal Audio only officially tests the latest UAD software with:"

• Avid Pro Tools 10 and Pro Tools 11*
  • Apple Logic Pro 9 and Logic Pro X
  • Steinberg Cubase 6.5 and Cubase 7.0.6
  • Steinberg Nuendo 6.0.6
  • Ableton Live 8 and Live

Men, eftersom UAD är VST-kompatibelt så funkar de säkert med andra DAW´s också, man får testa helt enkelt (med nån hårdvara).

Redigerat av Sleap
Postat

JA, det har du rätt i. Doc så är det inte Apollo jag skall ha utan ett mindre och äldre, samt så skall detta kopplas in igenom PCI-E. Men ja ,jag får som sagt testa och se, det rör sig inte om många hundralappar endån 🙂

Postat

Men vänta nu... Du skriver PCI-E.... UAD har inga ljudkort som har PCI-E. Du blandar nog ljudkort med dsp-kort. Dvs ett processorkort. Ett pci-kort som processar deras egna pluggar. Ska du ha ljudkort så är det Apollo som gäller om du ska ha från Universal Audio, och där finns bara tre varianter. Dvs Apollo, Apollo Twin & Apollo 16. Dessa är ljudkort med olika varianter av antal och typer med anslutningar samt olika nivåer av dsp-kraft.

Sen finns det sk dsp-kort och dessa finns inbyggda i dessa ljudkort men även som fristående enheter beroende på typ. Dom heter Solo, Duo, Quad och Octo.

När du skriver "ett mindre äldre" så gissar jag på att det är ett UAD-1, vilket är det första kortet som kom för snart 15 år sedan. Detta är heller inget ljudkort utan ett dsp-kort. Tyvärr så hittar du dom idag på elektroniksskrotberget. Det finns knappt support för dom och drivrutinerna försvann för flera årsen förutom dom gamla i arkivet. Som dessutom inte har support för nyare daw eller operativ.

Ska du ha ett ljudkort för att kunna spela in eller få låg latency så kan du köpa i princip vad som helst för en billig slant. Så länge det har drivrutiner för ASIO (PC) eller Core Audio (Mac). Köp heller inga gamer-ljudkort dvs, något från Creative Labs och deras Soundblaster.

Kolla upp det där UAD-kortet vad det heter. Avstå helst om det är UAD-1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.