Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Köpte en beg dator för ett tag sedan. Sabertooth P67 I7 2600K (som jag tyckte hade hyfsat bra värden). Corsair XMS3 2x2GB. SSD-disk + WD 2TB. Varken jag eller förre ägaren har lyckats få "igång" ett ASUS EAH6870 grafikkort, hittas ej.

Inte heller ett ESI Juli@ ljudkort fungerar som det ska, installerat drivrutiner. Juli@ Audio + Controller syns i Enhetshanteraren, men får inget ljud när jag testar i ljudhanteraren/volymkontrollen.

Har installerat en äldre version av Reason. Den hittar mitt keyboard, M-Audio Keystation e49 (fungerade utmärkt i en annan dator jag hade), men jag får bara ljud när jag använder "on-screen piano", får inget ljud från keyboarden. Och jag får bara ljud genom "DX primär ljuddrivrutin", ej genom Juli@-alternativen i inställningarna.

Annons
Postat

Grafikkort går att stänga av i bios, det kan också finnas en inställning som inaktiverar grafikkortet om det finns ett i pci-e sloten.

Postat (redigerat)

Samma sak med ljudkortet? Att man måste gå in i BIOS?

Eller varför fungerar inte keyboarden?

Redigerat av bengt11
Postat

Om det är Windows-ljud som du vill ha genom ESI Juli@ måste du in i kontrollpanelen och ändra att allt ljud ska dit.

Hur är keybordet inkopplat till datorn, fler än en sladd?

Postat (redigerat)

Tänk på att stoppa in grafikkortet i pci-expressplatsen närmast processorn. Dessutom behöver du två 6-pinnars pci-kontakter direkt in i kortet. Nyare nätdelar har pci-expresskontakter som funkar direkt, annars får du köpa till molex/pci-express-konverters.

Konverterar du dvi-portarna till vga? I så fall, se till att du kör DVI-I-utgången på grafikkortet annars blir det svart på skärmen. (Det är bara å testa någon av dem, och slå på datorn. Funkar det inte, byt.)

Kolla även ifall fläkten dammat igen, high-end spelkort blir lätt varma och Geforce 8800 GTX idlade på 70-80 grader. M.a.o. kan grafikkortet brunnit om tidigare ägaren inte rensade det från damm lite nu och då.

edit: Juste, om ljudkortet syns i enhetshanteraren borde det hittats (och fungera). Byt primär uppspelningskälla (tror jag det heter på svenska) i kontrollpanelen till ditt ESI. Tänk på att stänga ner eventuella webbläsare/mediaspelare för att Windows ska börja använda det ljudkortet istället (för det inbyggda på moderkortet.)

edit 2: Så fort du stoppar in ett grafikkort i den översta pci-express-slotten ska moderkortet (och bios) automatiskt känna av att du ska använda det istället för det inbyggda på moderkortet. Du ska inte behöva muppa runt i BIOS-inställningarna för att det ska fungera med ett grafikkort. Är du osäker, rensa BIOS-inställningarna genom att ta bort knappcellsbatteriet, (och stoppa tillbaka det igen). 🙂

Redigerat av Cathrine
Postat

Om det är Windows-ljud som du vill ha genom ESI Juli@ måste du in i kontrollpanelen och ändra att allt ljud ska dit.

Hur är keybordet inkopplat till datorn, fler än en sladd?

Bara USB.

Tänk på att stoppa in grafikkortet i pci-expressplatsen närmast processorn. Dessutom behöver du två 6-pinnars pci-kontakter direkt in i kortet. Nyare nätdelar har pci-expresskontakter som funkar direkt, annars får du köpa till molex/pci-express-konverters.

Konverterar du dvi-portarna till vga? I så fall, se till att du kör DVI-I-utgången på grafikkortet annars blir det svart på skärmen. (Det är bara å testa någon av dem, och slå på datorn. Funkar det inte, byt.)

Kolla även ifall fläkten dammat igen, high-end spelkort blir lätt varma och Geforce 8800 GTX idlade på 70-80 grader. M.a.o. kan grafikkortet brunnit om tidigare ägaren inte rensade det från damm lite nu och då.

edit: Juste, om ljudkortet syns i enhetshanteraren borde det hittats (och fungera). Byt primär uppspelningskälla (tror jag det heter på svenska) i kontrollpanelen till ditt ESI. Tänk på att stänga ner eventuella webbläsare/mediaspelare för att Windows ska börja använda det ljudkortet istället (för det inbyggda på moderkortet.)

edit 2: Så fort du stoppar in ett grafikkort i den översta pci-express-slotten ska moderkortet (och bios) automatiskt känna av att du ska använda det istället för det inbyggda på moderkortet. Du ska inte behöva muppa runt i BIOS-inställningarna för att det ska fungera med ett grafikkort. Är du osäker, rensa BIOS-inställningarna genom att ta bort knappcellsbatteriet, (och stoppa tillbaka det igen). 🙂

Goody, tack, det blir en del att testa i morgon... 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.