Jump to content
Annons

Vindljud/Brus i B1?

Recommended Posts

Roze (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har samlat på mig lite utrustning till en liten hemmastudio. Det jag spelar in låter kanon, fast nu har jag stött på ett problem när jag spelar in sång.

Micken är en Studio Projects B1 och problematiken är dels extremt låg volym fast micpreampen är maxad, dels ger den ifrån sig ett vindliknande ljud som dominerar ljudbilden, vilket gör inspelningarna värdelösa. Jag har testat olika ljudkort, gått via min mixer istället för den externa micpreampen, bytt kablar mellan ljudkorten/datorn/micpreamp/mixer samt testat reglarna på micken.

Vad tror ni felet kan vara? Är det fel på min B1? Jag har 30 dagars öppet köp så jag kan lämna tillbaka den i värsta fall.

Jag är tacksam för alla svar! 🙂

Annons
Postat (redigerat)

1. Har du aktiverat phatom-matning (ofta +48 Volt) för micken?

Kondensator-mick måste matas med spänning för att fungera.

2. Har du pad (=dämpning) intryckt på mick eller preamp?

Redigerat av laban1
Roze (oregistrerad)
Postat

1. +48V är på.

2. Pad används ej

Postat (redigerat)

3. Du använder förstås XLR-ingång?

4. Har du en annan kondensatormick eller kan låna av affären eller kompis för att kolla

att det verkligen är fel på micken?

5. Fungerar det bra med någon annan mick vilken som helst?

6. Har du köpt micken i en affär på orten så dom snabbt kan kolla eller byta?

Redigerat av laban1
Roze (oregistrerad)
Postat

3. Ja, XLR-XLR Cordialkabel med Neutrik kontakter.

4. Har ingen annan mick eller kompis tyvärr.

5. Micken är beställd online genom utländskt företag.

pme (oregistrerad)
Postat

Det verkar nog som det kan vara fel på micken. Om det inte fungerar med preampen i mixern eller ljudkortet och kablarna är hela så ser det inte så bra ut.

Roze (oregistrerad)
Postat

Tack för era snabba och hjälpande svar laban1 och pme! 🙂 Jag har nu kontaktat inköpsstället för att se om de har något tips kring en lösning, alternativt returnerar jag micken.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.