Ces Postat 11 april 2014 Postat 11 april 2014 Finns det något smidigt sätt att skapa en setup som kan sidechaina allt jag bygger i Reason? De flesta videotutorials, vad det gäller just sidechain, är oftast specifika för just den synt man vill påverka, Men finns det något sätt att bygga en sidechain som styr allt? Som man sedan kanske kan aktivera via varje instruments kanal på mixern efter eget tycke?
stol Postat 11 april 2014 Postat 11 april 2014 Nu har jag inte använt reason dårå Men om du har en kompressor på masterbussen och sedan styr du den med en ingång. Hm medan jag skriver så inser jag att det inte blir helt bra. Då duckas även signalen som ska styra sidechain väl.. Sätta up en kanal som vi kan kalla premaster som har en kompressor som styrs av en signal X. Sedan summera alla signaler utom x till premaster, sedan summera x och premaster till masterkanalen. Har inte prövat detta själv men kommer med ett svar eftersom ingen annan har dristat sig att skriva 🙂
Ces Postat 15 april 2014 Trådstartare Postat 15 april 2014 (redigerat) Tackar för ditt svar. Ber om ursäkt för att jag är så sen att svara, men jag har inte tillgång till uppkoppling 24/7. Orsaken till att jag frågar är för att jag så gärna skulle vilja komma bort från det jobbiga kopplandet för att sidechaina varje enskilt instrument. Då jag saknar noll erfarenhet vad det gäller fysiskt kopplande i en studio, så är just den biten ganska avancerad för mig när det kommer till Reason. Jag följer bara den tutorial jag behöver för tillfället, men den påverkar ju som sagt bara det instrument jag vill ska påverkas. Allt annat har jag svårt att få begrepp om. Inom tex dansmusik, är det enbart bas, lead, pad osv som ska påverkas, men att man låter allt vad som gäller beats passera? Redigerat 15 april 2014 av Ces
laban1 Postat 15 april 2014 Postat 15 april 2014 Inom tex dansmusik, är det enbart bas, lead, pad osv som ska påverkas, men att man låter allt vad som gäller beats passera? Du kan ju skapa en submix för allt du vill sidechaina som du sedan adresserar vidare direkt till Mastern
Cathrine Postat 15 april 2014 Postat 15 april 2014 Jag kör förvisso Sonar X2, och duckar basgången genom sidechain på hårdvaru-nivå, men jag kör: * Main Mix -> Ljudkort 1-2 -> Mixer 1-2 * Bassline Bus -> Ljudkort 5-6 -> Mixer 5-6 * Bassdrum Bus -> Percussion Bus - Send -> Bassdrum Split * Percussion Bus -> Main Mix * Bassdrum Split - Ljudkort 3-4 -> Mixer 3-4 * Sen skicka Mixer kanal 5-6 genom DBX-kompressor som matas med pre-Aux 1 och 2 från Mixer kanal 3-4. Iom att "Send" på Bassdrum-bussen skickas till Bassdrum Split-bussen skickar du bastrumman genom Main Mix för att limma ihop med resten av låten, samtidigt som du splittar signalen. Det gör att du kan använda den för att mata t.ex. kompressorn till basgången. (Eller om du vill ducka hela låten.) Samtidigt är bastrumman alltid är i framkant, oavsett om det är mycket eller lite instrument igång i övrigt. Kanske mer relevant i ditt fall: Vill du köra endast mjukvara, och ducka hela låten, måste du ha en till Master-master-buss... så att säga, som du lägger ovanpå allt. Då borde det bli en liknande setup, men skillnaden är att istället för att skicka saker till separata utgångar på ljudkortet, ska du skicka dessa till din Main-Main-Mix. 🙂 D.v.s.: (om jag nu tänker rätt) * Main-Main-Mix -> Ljudkort 1-2 * Main Mix -> Main-Main-Mix * Bassdrum -> Main-Mix - Send -> Bassdrum Split * Bassdrum Split -> Main-Main-Mix - Send -> Kompressor side-chain (Main Mix) Du kan även förmodligen strunta i att skicka bastrumman genom hela låten, och skicka den direkt till Main-Main-Mix, och göra en Send direkt på samma bus som matar kompressorn på Main-Mix. Men jag tycker det är lättare att få bastrumman att sitta ihop med resten av låten när jag gör såhär. Testa och se det du tycker är lättast och vad som passar ditt program och din musik. 🙂 Det skiljer sig lite från DAW till DAW hur man lägger upp saker, men setupen är hyfsat snarlik oavsett program.
Linus Postat 16 april 2014 Postat 16 april 2014 Finns det något smidigt sätt att skapa en setup som kan sidechaina allt jag bygger i Reason? De flesta videotutorials, vad det gäller just sidechain, är oftast specifika för just den synt man vill påverka, Men finns det något sätt att bygga en sidechain som styr allt? Som man sedan kanske kan aktivera via varje instruments kanal på mixern efter eget tycke? Om du vill justera duckandet individuellt på kanalerna kan du släppa bussidéerna. Splitta din triggsignal (bastrumma?) med ett gäng Spider Audio och koppla till sidechainingången på mixkanalerna i racket. Sedan aktiverar du kompressorn på kanalerna i mixerbordet. Handlar det enbart om att ducka för bastrumman är det väl enklare att med CV-signaler ducka instrumentvolym eller mixregel. Då får du betydligt mer kontroll över attack och kan forma releasekurvan på ett annat sätt än med en kompressor.
Linus Postat 16 april 2014 Postat 16 april 2014 Orsaken till att jag frågar är för att jag så gärna skulle vilja komma bort från det jobbiga kopplandet för att sidechaina varje enskilt instrument.Kolla in nya Synchronous som precis släpptes. Det är en, just nu gratis, Rack Extension som kräver Reason 7.1. Den kan pumpa som en sidechainkompressor om du ritar in uppåtgående kurvor och sätter den på 1/4-noter.
drloop (oregistrerad) Postat 16 april 2014 Postat 16 april 2014 Bra tips Linus, som vanligt. Synchronous är en gifitg rackare, användbar till mycket.
Trace Postat 16 april 2014 Postat 16 april 2014 (redigerat) Selig på Propellerheads forum har gjort en sjyst combinator for ducking i send kanalerna på mixern. https://www.propelle...ighlight=ducker Redigerat 16 april 2014 av Trace
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.