Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Har märkt att mina hörlurar och högtalare har en tendens att gå sönder eller börja spraka när jag spelar upp låtar som jag håller på och mixa. Är det någon mer som har liknande problem eller kanske har några tankar kring vad det kan bero på? Ska tillägga att jag inte behöver spela låtarna särskilt högt för att det ska börja spraka.

Tack på förhand!

Annons
Postat (redigerat)

1. Har dina högtalare verkligen gått sönder?

Vad händer om du spelar upp en "riktig" låt?

2. Har du prövat att ställa upp buffern (latency) på ljudkortet?

Redigerat av laban1
Postat (redigerat)

Det råkar inte vara så att nån plugin i kedjorna får för hög insignal när du drar upp en regel. Digital överstyrning, kanske?

Ibland lyser/blinkar det rött på tex mitt PSP delay och då är det läge att sänka på nån plugin före denna och kanske höjja på delayens utnivå.

Men man ska väl sträva efter att en plugin inte ska påverka ljudstyrkan så man kan slå på och av en plug utan att ljudvolymen ändras, har jag hört.

Redigerat av Erik dP
Postat

Men man ska väl sträva efter att en plugin inte ska påverka ljudstyrkan så man kan slå på och av en plug utan att ljudvolymen ändras, har jag hört.

Något OffT, men det har väl endast att göra med att man enkelt ska kunna jämföra före och efter-resultatet utan att bli lurad av volymskillnader? Vissa pluggars utgångssteg färgar ju lite olika beroende på hur hårt man pressar det.

TS: Infinner sig problemet i alla lyssningssituationer eller är det bara när du jobbar i din DAW? Sker det oavsett volymnivå?

Postat (redigerat)

Är inte konstant volym mest för att avgöra vilken påverkan på ljudet som pluginen har?

Vi har annars en tendens att tycka högre = bättre.

Edit: Ops,... något sen här..

Redigerat av laban1
Postat (redigerat)

Något OffT, men det har väl endast att göra med att man enkelt ska kunna jämföra före och efter-resultatet utan att bli lurad av volymskillnader? Vissa pluggars utgångssteg färgar ju lite olika beroende på hur hårt man pressar det.

...Off topic till min följdnotis som kanske var off topic även det: Det var bara en liten notis om att man bör göra allt i rätt ordning, och kanske inte inte kompenserar en plugg pga en anna plugg. Om man som i mitt inlägg justerar upp och ner alla pluggar så kan det straffa sig längre fram när man vill byta ut nån plugg. Enklare om man låter ljudnivån vara oförändrad. Men även on/off är ju nåt man också testar givetvis.

Kanske ska tillägga att jag kanske inte får så stora problem med detta då jag bara har plats med fyra pluggar per kanalstrip, och sedan 4 per buss, och fyra på "summeringskanalen" eller vad den heter som man slutmixar i. Kompressorer, EQ och limiters finns redan på alla tre stegen om man vill, men jag använder mest Fabfilterpluggar där istället då dom funkar bra. Även PSP. DAW är Auria på Ipad, och ni kanske får plats med mycket fler pluggar. Det blev lite längre tillägg här än jag tänkt mig. Jag borde hålla mig borta från editknappen. Har jag förresten berättat om den gången som...

Redigerat av Erik dP

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.