Bierball Postat 5 april 2014 Postat 5 april 2014 Hoppas ni står ut med några dumma frågor från en iPadnovis. Jag undrar vad som behövs om man vill använda en iPad ihop med en midikeyboard ut i PA:t. Efter vad jag har förstått så behövs både ett Camera Connection-kit och ett interface men hur kopplar man allt? Sen behöver jag även tips på en bra och gärna enkel syntplugg med schyssta stråk-, kör- och pianoljud.
Erik dP Postat 5 april 2014 Postat 5 april 2014 (redigerat) Om keyboardet har USB utgång så kan det gå med enbart en USB-sladd till ett CC-kit och in i paddan. Om den har en rund DIN kontakt med MIDI (dvs som vanligt) så behöver du nåt som omvandlar detta till USB. En sladd med USB i ena änden och MIDI i andra kostar ung 150kr hos tysken, men runt 300kr här i Sverige. Det finns även små boxar på Kjell. Vilka som funkar får du googla på. Sedan finns det speciella Ipad/Iphone-kontakter med midi från Yamaha, Line 6 och IK Multimedia. Om den även laddar paddan är det en fördel vid scenuppträdanden. Även många ljudkort med MIDI funkar via CC-kit. Appen Garage Band har bra instrument, och funkar utmärkt med MIDI. Kostar 38kr. Redigerat 5 april 2014 av Erik dP
Linus Postat 6 april 2014 Postat 6 april 2014 Tänk på att det fungerar dåligt att använda ljudkort genom USB-hubb, så det går inte att använda separata midi- samt ljud-interface och koppla en hubb till CC-kitets USB-port. Ifall du inte använder iPadens interna ljud och bara behöver ett midi-interface alltså. En hint när du letar USB-ljudkort (med MIDI) som fungerar med iOS är att de är class compliant. Då behövs inga drivrutiner utan följer en kommunikationsstandard och fungerar obehindrat med såväl Windows som OS X, iOS m.fl.
Linus Postat 6 april 2014 Postat 6 april 2014 En väldigt smutt lösning som inte kräver CC-kitet är Alesis iO Dock. Ljudkortet är specialgjort för iPad, dockas precis som ett case och har full kommunikation över dockkontakten.
Linus Postat 6 april 2014 Postat 6 april 2014 Om du behöver ett alternativ till GarageBand föreslår jag iOS-versionen av Sampletank från IK Multimedia.
Erik dP Postat 6 april 2014 Postat 6 april 2014 (redigerat) Jag är rätt säker på att jag kopplat både mitt midiinterface och Apogee One (första versionen) via usbhub till paddan och spelat in ljud och midi samtidigt i Music Studio 2. Jag har inget keyboard där jag har interfacet så jag kan inte testa. Redigerat 6 april 2014 av Erik dP
Bierball Postat 11 april 2014 Trådstartare Postat 11 april 2014 Denna dockningsstation borde väl funka? http://www.thomann.de/se/griffin_studioconnect_global.htm Jag tänker som så att midikeyboarden går till midi in i dockningsstationen och för att koppla ihop dockningsstationen med paddan används ett Camera Connection Kit. Audiosignalen skickas från RCA-utgångarna till mixerbordet. Det borde väl funka? Eller räcker det med ett CCK och en stereosladd från paddans hörlursuttag till mixer?
Erik dP Postat 11 april 2014 Postat 11 april 2014 (redigerat) Den där laddar paddan vilket är en fördel. Den har dock bara 16 bitarsomvandlare som gör inspelning lite mer begränsad. Men det är nog ingen nackdel mot att köpa ett IK-multimedia som har laddning (har jag för mig, eller om det var Line6) är mindre, men klarar bara MIDI. I båda fallen slipper du CC kostnaden då dom båda har denna kontakt. Men inte om du har en nyare med Lightning-docka. Om du har ett ljudinterface med midi så är det annars rätt billigt att bara behöva köpa CC kit. ...Om den klarar Ipadkraven. Hörlursutgången funkar bra. Redigerat 11 april 2014 av Erik dP
Bierball Postat 11 april 2014 Trådstartare Postat 11 april 2014 Jag ska ju inte spela in något, bara lira keyboard på vissa låtar med bandet. Kanske jag tar snåljåpens väg och bara köper ett CCK och en stereosladd.
hegobald Postat 11 april 2014 Postat 11 april 2014 (redigerat) Har inte testat själv, men borde det inte gå att bygga en multibandskompressor? Om man delar upp låten frekvensmässigt (mha branta bandpassfilter) på fyra spår och sedan komprimerar dom var för sig så borde det motsvara vad en multibandkompressor gör. Eller har jag fattat fel? (Jag har förresten för mig att Fabfilters Pro-MB kostar runt 250kr på Ipad som plugin i Auria's pluggshop. Verkar uppskattad, men jag vet inte om priset skiljer som plugin i Macvärlden.) Akai Keystation 49 har jag och den har iPad docka! 🙂 jäkla iPad rättstavning och på bussen! 😉 Redigerat 11 april 2014 av hegobald
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.