Jump to content
Annons

Ska köpa inspelningsutrustning för hemmabruk, hjälp tack!

Fanti

Recommended Posts

Hejsan ! 🙂

Har sökt runt här på forumet och fått en del klarhet i hur allt fungerar men nu när jag ska köpa finns det fortfarande några frågetecken som jag skulle vilja reda ut.

Som topic lyder ska jag alltså köpa lite inspelnings utrustning för hemmabruk och ev. Lägga upp lite låtar på soundcloud. Behöver alltså inte ha top of the line men vill ändå ha så prisvärt som möjligt. Min budget som jag har tänkt mig är 2000 kr för mic+ljudkort/mixer/preamp. Hade varit schysst om jag kunde få lite tips på grejerna jag söker efter då jag själv inte har så bra koll 🙂

Sedan till en annan grej, vad är att föredra om man ska spela in med PC. Köra miccen genom ett externt ljudkort och sen in i datorn, miccen genom en mixer till datorn eller genom en preamp till datorn . För det skulle väl fungera med alla alternativen? Rätta mig om jag har fel.

Jag kommer att spela in sång och akustisk gitarr, jag tycker att det känns lättare att spela in det samtidigt. Vore det bra med två mikrofoner då? Med tanke på att jag vill kunna mixa låtarna sen så hade det ju varit bra om sång och gitarr kom på olika spår , eller hur gör man ?

Hoppas att någon snäll människa där ute kan hjälpa mig med mina så kallade problem.

Tack på förhand! 🙂

Dela på andra sajter

Annons

Ett ljudkort typ Scarlett 2i2 ca 1300 (har preamp som de flesta) + en kondensatormick (ca 1000kr)

eller paket Focusrite Scarlett Studio med ljudkort+mick+lurar+Cubase LE6 ca 2200 kr verkar prisvärt.

vet inte vad kvaliteten är på micken och lurarna dock, men det är antagligen acceptabelt att börja med.

http://www.ordermusi...scarlett-studio

Finns förstås andra märken, bara ett exempel

🙂

kollar du på trådar här på billiga mickar och trådar om ljudkort hittar du mycket info. Lycka till!

Redigerat av laban1
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ska du spela in gitarr och sång samtidigt vore det bra med två mickar.

Anade det, men det är möjligt att spela in två olika spår utan något vidare krångel då alltså? Har tillgång till Cubase som jag troligtvis kommer att använda.

Kan miccen till guran vara en kondensator mikrofon också eller bör man ha någon annan typ?

Edit: Det går inte att plugga in gitarren med vanliga sladden och spela in den genom vanlig input?

Redigerat av Fanti
Dela på andra sajter

Anade det, men det är möjligt att spela in två olika spår utan något vidare krångel då alltså? Har tillgång till Cubase som jag troligtvis kommer att använda.

Kan miccen till guran vara en kondensator mikrofon också eller bör man ha någon annan typ?

Edit: Det går inte att plugga in gitarren med vanliga sladden och spela in den genom vanlig input?

guran: bör vara kondesator

plugga in gitarren: funkar, blir dock sämre ljud med direkt input än att micka upp

Du kan förstås spela in i två omgångar; först gitarr och sedan sång, då behöver du bara en mick.

Redigerat av laban1
Dela på andra sajter

Börjar nog med 1 mic och pluggar gitarren, vid behov så skulle man ju kunna köpa en till mikrofon 🙂

Visst, ingen dum idé! Om du vill kan du micka upp gitarren efteråt, och sumpa "direkt gitarren",

eller behålla båda gitarrspåren som dubbar och panorera dessa left right i mixen.

Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Vill du spela in elgitarr på ett spår samtidigt som du sjunger, så blir det ju gaska lite läckage (alltså att sångmicken tar upp ljudet från gitarren också) så jag tror att du kan börja med ett enkelt ljudkort. Och att du bör testa en dynamisk supernjure som mikrofon. Googla det, hehe!

Dela på andra sajter

En mick till att börja med blir bra. Sm57 tex. 1000kr

Det är jävligt svårt det här med inspelning så förvänta dig inte bra resultat på lång tid. Jag får bra ljud med acke + sång när jag har sm57 i brösthöjd vinklad upp mot min mun ca 5-8 decimeter bort. Det ser ju ut som att gitarren blir helt bortprioriterad, men det blir en jävligt bra mix redan vid inspelning, med sången och gitarren

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Som första mick skulle jag nog ändå valt en stormembransmick.

Den här beggade tex, mycket bang for the bucks!

http://www.blocket.s...4.htm?ca=15&w=1

Du kan alltid lägga ackeguran med klick eller till trummor först innan du skaffar en mick till.

Redigerat av drloop
Dela på andra sajter

Som första mick skulle jag nog ändå valt en stormembransmick.

Den här beggade tex, mycket bang for the bucks!

http://www.blocket.s...4.htm?ca=15&w=1

Du kan alltid lägga ackeguran med klick eller till trummor först innan du skaffar en mick till.

Skitbra micktips! Leta även nån beg småmembranare att ha framför gitarren...

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Bra finesser på M-Audio ljudkortet för inga pengar alls.

MIDI.

Men framför allt verkar det finnas en insert på varje kanal, kanon om man vill inserta en kompressor eller nåt annat ball.

Redigerat av drloop
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.