Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Håller i nuläget på att spara ihop pengar till en förstärkare, men är inte helt säker på vad jag ska satsa på. En Marshall är jag i princip helt säker på att det blir, de har en speciell karaktär på ljudet som jag älskar. Spelar mycket rock/punk/hårdrock. Jag har tänkt använda förstärkaren i replokaler samt live. Jag spelar för närvarande bara på mindre scener och vad jag förstått behövs inga 100-watts fullstacks för att sprida ljudet till publiken, det kommer snarare på ljudteknikerna att vilja mörda en på ett plågsamt sätt (om inte annat finns ju hot plate). Jag planerar att köpa en begagnad förstärkare om jag hittar något till ett vettigt pris som är i gott skick, reissues på förstärkare verkar ju vara sjukt dyra.

Jag är ute efter något som låter i närheten av Appetite for Destruction/Van Halen, med möjlighet att ge det en mer personlig touch (jag försöker inte låta som någon annan gitarrist, jag vet bara vad för sorts ljud jag gillar). Här är ett klipp för att visa på vad jag menar

. Gamla Marshallstärkare verkar vara ganska begränsade i hur mycket gain det går att trycka ut ur dem, eller i hur mycket diskant det går att få ut. Förstärkaren i videon är ju baserad på en äldre modell, men är modifierad och har ett enligt mig perfekt ljud. Det verkar däremot som att det blir ganska dyrt att modda förstärkare, så om möjligt vill jag ha något med mer headroom i hur mycket gain som går att trycka ut, men som fortfarande behåller en mer "vintage" karaktär på ljudet. Silver Jubilee tycker jag också verkar ha ett härligt sound, med möjlighet till mer gain än många andra klassiska Marshallstärkare, men den är å andra sidan svår att hitta.

Har åtskilliga gånger kollat på just Marshall Vintage Modern, men då det är väldigt svårt att hitta bra demon på den förstärkaren kan jag inte riktigt få en bild av hur den låter. Många verkar även ha blandade åsikter om hur den låter, vissa påstår att den har ett väldigt platt ljud jämfört med, säg en JCM800, medan andra påstår att den låter bra, men bäst om den spelas genom en 425A/425B-kabinett.

Har någon här erfarenheter av denna förstärkare, eller har ni kanske något annat tips om vad som skulle passa?

Annons
Postat

Jag hade ju lätt köpt en 80-tals 2203a. De är inte så dyra när de vä kommer ut!

Hur mycket gain finns tillgängligt i en stock 2203:a? Antar även att den måste spelas på i princip fullt ös för att få något i närheten av det klippet jag länkade?

Postat

Har en VM 50w combo. Den spelar trosorna av vem som helst. Bokstavligt talat. Jag har kört live ett par gånger i en inte så liten lokal, det räcker med 3-4 i volym för att vara riktigt högt. Hur låter den då? Den låter bättre än någon annan Marshall jag har haft; har väl haft i alla fall 3 tidigare. Hade en 'värsting' som var en jubileumsmodell, den kostade 20 papp när jag köpte den på 90-talet. Min VM-combo spelar trosorna av den med.

Och den låter bra med! Den rena kanalen är användbar och den distade har dist så det räcker o blir över. Sedan har du ett par kontroller som ger förstärkaren dess namn... dra åt höger så blir det mer vintage, dra till vänster så blir det mer modern high-gain. Det är helt enkelt en väldigt flexibel stärkare. Tycker man att gainkanalen är för fet går det fint att köra på den rena kanalen med en overdrive eller dist, jag har en Suhr-dist som jag kör på den rena - dår får man liksom ännu mer flexibilitet.

Skulle jag rekommendera den? Ja. Utan tvekan. Det är en av de absolut bästa förstärkarna jag lirat på under mina 30+ år av gitarrspelande. De enda stärkarna jag hört som låtit bättre är moddade grejor. Är det något jag skulle klaga på så är det att jag hade klarat mig med 20-30watt! Har kört på många 100w stärkare innan och tänkte att 50w skulle vara lagom - eftersom en rörhäck låter bättre ju högra volym du drar på. Det är inte lagom, jag har i bandsammanhang aldrig lirat på mer än 4:an. Runt volym 6-7 börjar den låta ännu bättre men då kommer man knappt att höra trummisen...eller någon annan heller för den delen 🙂

Postat

Har en VM 50w combo. Den spelar trosorna av vem som helst. Bokstavligt talat. Jag har kört live ett par gånger i en inte så liten lokal, det räcker med 3-4 i volym för att vara riktigt högt. Hur låter den då? Den låter bättre än någon annan Marshall jag har haft; har väl haft i alla fall 3 tidigare. Hade en 'värsting' som var en jubileumsmodell, den kostade 20 papp när jag köpte den på 90-talet. Min VM-combo spelar trosorna av den med.

Och den låter bra med! Den rena kanalen är användbar och den distade har dist så det räcker o blir över. Sedan har du ett par kontroller som ger förstärkaren dess namn... dra åt höger så blir det mer vintage, dra till vänster så blir det mer modern high-gain. Det är helt enkelt en väldigt flexibel stärkare. Tycker man att gainkanalen är för fet går det fint att köra på den rena kanalen med en overdrive eller dist, jag har en Suhr-dist som jag kör på den rena - dår får man liksom ännu mer flexibilitet.

Skulle jag rekommendera den? Ja. Utan tvekan. Det är en av de absolut bästa förstärkarna jag lirat på under mina 30+ år av gitarrspelande. De enda stärkarna jag hört som låtit bättre är moddade grejor. Är det något jag skulle klaga på så är det att jag hade klarat mig med 20-30watt! Har kört på många 100w stärkare innan och tänkte att 50w skulle vara lagom - eftersom en rörhäck låter bättre ju högra volym du drar på. Det är inte lagom, jag har i bandsammanhang aldrig lirat på mer än 4:an. Runt volym 6-7 börjar den låta ännu bättre men då kommer man knappt att höra trummisen...eller någon annan heller för den delen 🙂

Är det någon större skillnad i ljud mellan combon och toppdelen eller är det bara formatet som skiljer?

Postat

Har inte testat toppen men det skall väl vara samma kretsar i dem. Men det är klart med en topp kan du ju variera kabinett/låda och det ger en rätt stor möjlighet att färga ljudet som kommer ut.

Postat

Hej, testa en JCM 800 2204 eller 2203 och se vart det tar dig. Men se dig inte blind på Marshall, varför inte tex checka ut en Orange Dual Terror? Kanonamp. Bra storlek, inte så dyr, krämig dist, mmmm 🙂 .

pme (oregistrerad)
Postat

2246 tycks vara en ganska flexibel sak. Men det verkar som de har slutas tillverka.

Postat

Köp inte en 2203 (dvs en jmp) då får du kräma på rejält för att det ska låta gött, därför sålde jag min.

Jmp har vl inte överdrivet med gain, dock kan man ju köra en tubescreamer framför.

Postat

Köp inte en 2203 (dvs en jmp) då får du kräma på rejält för att det ska låta gött, därför sålde jag min.

Jmp har vl inte överdrivet med gain, dock kan man ju köra en tubescreamer framför.

Är inte attenuator ett alternativ för att kunna vrida upp rörförstärkare till ett område där de låter bättre eller påverkar dessa ljudet nämnvärt? Andra problem med att använda dessa?

Postat

Jo, det är ett alternativ - efter vad jag hört så sliter det en del på rören så det är väl nackdelen. Å andra sidan, det sliter väl lika mycket om man vrider upp så man kommer åt krämen...

Postat

Är inte attenuator ett alternativ för att kunna vrida upp rörförstärkare till ett område där de låter bättre eller påverkar dessa ljudet nämnvärt? Andra problem med att använda dessa?

Jo det går säkert, fast jag hade provat andra alternativ innan, tex silver jubilee eller SL-x om du nu ska ha Marshall. Sen skiljer sig säkert JMP's åt, min 79a hade en väldigt liten sweetspot, för låg volle = för vasst, för hög volle=grumligt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.