Jump to content
Annons

En fråga om förlag/låtplaceringar

Recommended Posts

shredderfromhell (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har skrivit en låt som jag skickat till ett förlag. De ville jobba med låten (placera den) och förlägga den.

De har skickat ut den till artister etc, men inte fått någon napp. Nu har jag lyckats få den placerad på egen hand (utan förlagets hjälp).

Vi har inte skrivit något avtal. Bara kommit överens (muntligt) om att de ska placera låten och förlägga den, inga mer detaljer än så.

Förväntar sig förlaget ändå att få sin andel av intäkterna, trots att jag har fått jobbet gjort?

Tacksam för svar. Rock on 🙂

Annons
Postat

...Dom kanske har gjort en massa arbete du inte ser. Om dom känner sig blåsta kanske det blir svårt att placera ytterligare en låt hos dom. (Sedan kanske förlag har sån kontakt med varandra så att det heter :"Nej fan, han är opålitlig!" oavsett om det är befogat eller ej.)

Postat

Tack för svaren allihopa!

Nä, jag vill inte göra så förlaget känner sig blåsta, eller att jag får en opålitlig-stämpel.

Om de vill ha 33% ändå, så tar de iofs. betalt för ett jobb de misslyckats med.

Jag skulle t.ex. inte vilja betala en målare som misslyckas med att måla min vägg.

Men i vissa branscher funkar det ju så.

Nån som vet om det finns någon oskriven regel, eller vad som är "mest rätt"?

Postat

Ja, det är nog det bästa 🙂

Har fått känslan av att många förlag som jobbar "låt-för-låt", vill skriva kontrakt först när de lyckats placera låten. Och att under pitch-processen är allt lite flytande. Det är vad jag har upplevt. Men jag har knappt någon erfarenhet å andra sidan. Kanske får fixa nåt skriftligt tidigt till nästa gång.

Postat (redigerat)

Förlaget gör ju mer än bara placera. Så du kanske ska vara lite försiktig? Kan du inte föra en dialog med dem?

En annan synpunkt är ju att om om den väljer att ta betalt, kommer TS inte att anlita "förlaget" igen.

och de förlorar en kund, vilket kan bli mycket dyrare än att bara förlora en låt. 🙂

Redigerat av laban1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.