Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

En fråga som jag inte lyckats hitta något svar på men som någon säkert ver hur man löser.

Exempel: När jag spelar in en trumtagning på exempelvis 10 spår i cubase så går det fel för herr trummis en bit in i inspelningen. Vi vill då börja spela in en bit in i hans redan existerande tagning, så han kan hoppa in när han känner sig bekväm.

Problemet är att när vi gör detta så måste jag alltid duplicera mina trumkanaler för att höra det som redan är inspelat. Detta blir jäkligt tradigt och framförallt ansträngande för datorn.

Finns det något sätt att enkelt kunna spela in på ett eller flera spår samtidigt som man lyssnar på det?

Help me, jag blir galen på detta!

// Mattias

Annons
Postat (redigerat)

Men det går väl att sätta auto Punch in Punch out? Kolla också på de olika lägen du kan välja som har med lyssning att göra

en heter Tape tror jag, kommer inte ihåg vad de andra heter men det är 3-4 st,

Edit (manual C7 s118)

When monitoring via Cubase, you can select one of four Auto Monitoring modes in the Preferences dialog (VST page):

•Manual

This option allows you to turn input monitoring on or off by clicking the Monitor button in the Inspector, the track list or in the MixConsole.

•While Record Enabled

With this option, you will hear the audio source connected to the channel input whenever the track is record enabled.

•While Record Running

This option switches to input monitoring only during recording.

•Tapemachine Style

This option emulates standard tapemachine behavior: input monitoring in Stop mode and during recording, but not during playback.

Redigerat av laban1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.