Gurkan0171 Postat 1 april 2014 Postat 1 april 2014 Hej! Jag funderar på att uppgradera mig från min PC och Cubase 5 till att gå över till IMAC. Funderar på att skaffa mig en IMAC 27 och skaffa Cubase 7. Jag har sedan tidigare ett Mbox 2 ljudkort. Mina frågor är om IMAC 27 och Cubase 7 fungerar bar ihop och vad jag skall tänka på vid köp av IMAC 27 (Operativsystem som fungerar med Cubase, RAM mm) Samt om jag behöver köpa nytt ljudkort och vad ni rekommenderarr isåfall. Tacksam för era svar och synpunkter. Hälsningar Nicholas
mickesavhi (oregistrerad) Postat 1 april 2014 Postat 1 april 2014 (redigerat) Okej jag tycker att mac och logic fungerar bra ihop. Dock har jag ingen aning om cubase. Ljudkortet Apogee ios är skit bra om du har möjlighet att testa det. Lättanvänd och skit bra ljud för hemmafixare som vi är:). Jag köpte en mac enbart för att fixa med hemma studio och är iaf inte besviken än sålänge 😛. Lycka till!! //Mikkis Redigerat 1 april 2014 av mickesavhi
Quarryman (oregistrerad) Postat 1 april 2014 Postat 1 april 2014 Jag har en Imac 27" och kör Cubase 7.5. Tycker det fungerar fantastiskt bra, nu har jag dock inte testat Logic mfl. Som ljudkort har jag Focusrite Forte och det tycker jag också är bra, hade tidigare Apogee duet. En rekommendation när det gäller macen är att välja till deras fusiondrive, det snabbar upp allt väldigt mycket. Good lack! :-)
Gromit Postat 1 april 2014 Postat 1 april 2014 (redigerat) Hej! För att bespara dig eventuellt elände så berättar jag vad jag läst på nätet innan jag köpte min iMac (27" late 2013). Du ska nog undvika Fusion Drive, en del får det att funka, men många har haft problem i kombination med musikproduktion. Dock kan det vara så att problemet är löst i och med OSX 10.9.2 - det vet jag inte. Rekommenderar dig dock att köpa SSD istället, det gjorde jag (256 GB) och jag ångrar mig inte. Kan inte svara dig angående iMac och Cubase eftersom jag själv använder Logic. Ett ljudkort som funkar bra till iMac är Native Instruments Komplete Audio 6, som jag själv har. Focusrite Forte som rekommenderas ovan ska vara ett kanonbra kort. Mitt val stod mellan nämnda två och RME Babyface. Samtliga har fått bra recensioner på nätet. Lycka till! Mvh Daniel Redigerat 1 april 2014 av Gromit
Quarryman (oregistrerad) Postat 1 april 2014 Postat 1 april 2014 Har faktiskt inte tidigare hört om problemet med fusiondrive. Antingen har jag haft tur eller så är det kombination med Forte som funkat, för jag har inte alls upplevt några problem. Läste att problemen åtgärdats i.o.m OSX 10.9.2.
hegobald Postat 1 april 2014 Postat 1 april 2014 Det finns en del logik i att fusiondrive kan funka dåligt tillsammans med en DAW eller t.ex videoredigering . Fusiondrive som är en slags kombo mellan traditionell mekanisk hårddisk och en snabb elektronisk SSD hårddisk. En DAW streamar ju kontinuerligt mot hårddisken och själva ssd ( nand) utrymmet blir snabbt överfyllt och den går över till att fungera som en traditionell mekanisk hårddisk. Bättre med SSD för hela hårddisken då. Fusiondrive funkar bäst med mindre burstade filer på någon gigg.. Inte kontinuerligt flöde av material. Jobbar du med mycket samplingar kan jag tänka mig att en stor (billig) traditionell disk är bäst att lagra samplingar och färdiga ljudspår på i kombination av mycket ram-minne att ladda in dom i samt en lite mindre snabb SSD att göra själva inspelningen på... Sen spara det färdiga materialet på den stora billigare fysiska disken..
Gurkan0171 Postat 2 april 2014 Trådstartare Postat 2 april 2014 Hej! Tack för era svar. Jag blev lite konfunderad nu gällande IMAC och fusion drive. Jag skall poängtera att jag inte arbetat i MAC innan men vill gå över till det. Finns det någon som har svar vad som skulle vara det bästa att ha? Skall man gå på Fusion drive eller skall man välja SSD diskar. Isåfall vore jag tacksam om någon kunde skicka en länk på vad man behöver för IMAC och som är den som är säkrast gällande hårdvara för att undvika att problem uppstår. Hälsningar Nicholas
Implasticyde Postat 2 april 2014 Postat 2 april 2014 Om jag idag hade köpt en ny iMac 27" hade jag valt följande från AppleStore: Processor - i7 CPU 3,5 GHz Det är aldrig fel med mycket processorkraft och sätter man i det bästa som finns tillgängligt för iMac i dagsläget lär det dröja längre tid innan jag tycker att jag behöver mer processorkraft. Minne - 8 GB RAM Man kan köpa RAM från t.ex. dustinhome.se och använda Kingstonsminneskonfigurator och köpa RAM för mycket mindre pengar än vad Apple vill ha. Skillnaden mellan RAM från Apple och Kingston är att RAM från Apple drivs med lägre spänning och därmed har mindre värmeutveckling. Lagring - 256 GB SSD SSD är det som är framtiden. Dock kostar SSD-hårddiskar mycket pengar varför jag rekommenderar att du endast sparar dina program och pågående musikprojekt på SSD. Allt annat sparar du på en extern USB3-hårddisk. Vill du minska risken för totalt haveri har du minst ytterligare en hårddisk med TimeMachine för din SSD och en disk för TimeMachine för din externa USB3-hårddisk. Grafik - NVIDIA GeForce GTX 780M 4 GB Grafikkort används inte alltför mycket i dagsläget för musikproduktion men om man som jag spelar datorspel är det aldrig fel med grafikprestanda. Om du inte spelar spel på datorn eller behöver den extra grafikprestandan tycker jag att du kan välja bort uppgraderingen. Mouse och Magic Trackpad Apples möss har jag aldrig gillat så om du har en annan datormus hade jag valt en Trackpad istället som du iaf kan använda till något. Trackpaden är samma som sitter i Apples bärbara datorer och den är utmärkt för att snabbt navigera om man inte är van vid snabbkomandon via tangentbordet. Apple Keyboard och dokumentation I mitt musikskapande använder jag den numeriska delen väldigt mycket och jag tycker att det är mycket bra att det finns två extra USB-portar på sladdanslutna tangentbordet. AppleCare Protection Plan Om du mot förmodan får problem med din dator inom en 3-års period är detta guld värt för att undvika problem med traditionella försäkringsbolag. Ta med dig datorn och lämna in den och du får all service och reparation gratis inom 3-års perioden. Vill du jämföra hur bra prestanda CPUn har med andra datorer kan jag rekommendera GeekBench: http://browser.primatelabs.com/mac-benchmarks
MikeOne (oregistrerad) Postat 4 maj 2014 Postat 4 maj 2014 Hej, Jag tog steget och köpte mig en iMac 27" och har absolut inte ångrat mig. Jag körde PC och Cubase 7.5 innan. Som ljudkort kör jag UAD Apollo Twin med thunderbolt. Fungerar klockrent plus att du kan då även använda alla UAD plugins (som jag hade sen innan). Maxa av allt du kan förutom ramminnet, efter egen plånbok då dvs. Men som en här ovan skrev så är det barnsligt enkelt att installera nytt ram-minne på 27" (Detta fungerar ej på den mindre modellen). Då Logic Pro X bara kostar 1399kr så valde jag till det att förinstalleras, det är ett väldigt enkelt program men extremt kraftfullt och saknar inte mitt Cubase 7.5 alls! Om du väljer att köpa dig en iMac så ring deras försäljning, jag fick nästan 1200kr i rabatt på min dator 🙂
Implasticyde Postat 5 maj 2014 Postat 5 maj 2014 Hej, Jag tog steget och köpte mig en iMac 27" och har absolut inte ångrat mig. Jag körde PC och Cubase 7.5 innan. Som ljudkort kör jag UAD Apollo Twin med thunderbolt. Fungerar klockrent plus att du kan då även använda alla UAD plugins (som jag hade sen innan). Maxa av allt du kan förutom ramminnet, efter egen plånbok då dvs. Men som en här ovan skrev så är det barnsligt enkelt att installera nytt ram-minne på 27" (Detta fungerar ej på den mindre modellen). Då Logic Pro X bara kostar 1399kr så valde jag till det att förinstalleras, det är ett väldigt enkelt program men extremt kraftfullt och saknar inte mitt Cubase 7.5 alls! Om du väljer att köpa dig en iMac så ring deras försäljning, jag fick nästan 1200kr i rabatt på min dator 🙂 Kul att du är nöjd med ditt köp och övergången från Cubase till Logic. Tackar för tips att man skall ringa istället för att beställa via hemsidan, all rabatt är bra rabatt! 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.