Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! *helt ny på forum* 😕

jag har nu googlat runt utan att bli så jättemycket klokare!

Jag & min bror har tänkt fixa hemmastudio! Har lite utrustning sedan tidigare då jag hemma prövat lite endast med Cubase Ai4 & garageband!

Jag har en PA anläggning som heter Yamaha Stagepass 600! kan man använda dom högtalarna (och mixerbordet??) eller måste jag köpa typ ; http://ordermusic.se...nitorer/hs8w-st

Utrustning jag har sedan tidigare;

*TSM MT87 MKII mikrofon

*Puffskydd

*Ljudkort Yamaha Audiogram 6

*KeyRig 49 midi piano

Jag har en macbook pro 13". Är det bättre att ha någon slags större skärm kopplat ihop eller borde man satsa på en iMac?

Tänkt köpa såna här hörlurar ; http://ordermusic.se...lurar/k240-mkii

& typ ett sånt här reflektions filter; http://www.4sound.se...47&artno=268650

Måste även skaffa en sustainpedal! -tips på en sådan?

För övrigt funderar vi på Logic X pro!

Hur låter detta i någon mer insatt människas öron?

/ Vilsen själ 😊

• 3 veckor senare...
Annons
Postat

Ni ska helst ha ett par studiomonitorer, de du länkade kan jag starkt rekommendera, jag använder själv de lite mindre HS7orna och de låter skitbra. Se bara till o ha lite absorbenter på väggarna samt basfällor i hörnen. Det är viktigt att rummet låter bra, annars äre väl ingen idé att ha monitorer om rummet inte är akustikbehandlat, då kan ni köra med bara hörlurar istället.

Jag kör med Macbook 13 och det funkar jättebra, känner inget behov av större skärm eller så men om ni har möjlighet att skaffa det så blir det inte fel det heller. Viktigast är dock att ni har en så kraftfull dator som möjligt. Jag investerade i extra ram-minne samt bra processor istället.

Nu har inte jag testat hörlurarna du länkade men jag kan rekommendera Audio Technica ATH-M50X som jag använder. Levererar jävligt bra ljud och är galet tysta. De är i samma prisklass också.

Använder själv Logic och tycker det är lätt att lära sig/komma igång snabbt. Körde först med FL Studio men den var enligt mitt tycke lite rörig.

Postat

Hörlurarna verkar vara halvöppna, kanske blir lite högt

läckage om du ska göra sångpålägg t ex, i regel rekommenderas slutna lurar för detta.

Postat

Börja du med det du har och uppgradera möjligen efterhand och efter behov. 🙂

Vet ej vad för reflektionsfilter nu menar, men det finns många som avråder

från sådana, särskilt billiga som skapar mer problem än de avhjälper.

Många rekommenderar sånghörna där micken "pekar" mot ett akustiskt behandlat hörn.

och du istället sjunger ut i rummet stående i hörnet.

Postat (redigerat)

Spar pengarna och använd det du har. Ett par studiomonitorer kan vara värt att investera i och kanske ett par hörlurar. Men reflektionsfiltret är bara att kasta pengarna i sjön.Lägg mer tid på att lära dig den utrustning du har, du har så det räcker för att kunna göra en hel skivproduktion. Det handlar mer om kunskap. En större skärm kan vara att föredra men inget måste.

Redigerat av Soundprocessingstudio

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.