Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Detta är kris. Ibland när jag spelar in audio på Cubase VST, så blir audiospåren fyllda med knaster. Men ibland funkar det utmärkt.

Jag har Cubaseoptimerat datorn och jag har Win98 och ett Audiophile 2496 ljudkort.

Det verkar som om hårddisken ibland "somnar". Jag har avaktiverat allt som har med energisparande att göra. Finns det fler ställen att kolla hårddisken?

Knastret kan dyka upp såväl vid inspelning som avspelning.

Jag har försökt höja latencyn, genom att göra det på ljudkortet. Finns det fler sätt att göra detta på? Någonting i ASIO-setupen kanske. Jag har på det sättet höjt från 19 till 29 ms.

Är det kanske något med buffringen? Var ändrar man sådant?

Alla kablar är OK och kollade

similimi

Annons
Postat

problemet är tyvärr ganska vanligt för USB-ljudkort och jag har själv haft samma problem.

problemet har inte md latency att göra och du kan inte fixa det med att höja latencyn etc.

vad jag har hört/läst är att många äldre datorers usb-kretsar har problem att leverera maximal bandbredd, därav knastret. om detta är proplemet kan en lösning vara att köpa ett pcmcia-kort med nya usb-kontakter.

jag var på väg att beställa ett pc-kort men hitta som tur var en annan billigare lösning. Jag fick tipset att avaktivera ACPI, som är ett system för att hantera IRQ mm under windows. Jag gjorde detta och och blev av med klickandet. JAg fick dock lite andra problem istället, bland annat med energisparfunktioner osv men inget livshotande

Under windows XP kan man avaktivera ACPI i enhetshanteraren > dator

man väljer uppdatera drivrutin och sendan "standrad pc" istället för acpi.

Vet inte hör man gör i win98 men jag antar att det går. googla lite och kolla

många har tydligen upplevt fler problem med att ta bort acpi, så gör en backup först.

hoppas detta kommer till nytta.. lycka till!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.