Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har använt den här skalan i många år nu och den är en av mina favoriter att göra pianosolon till:

I A:

a c d eb e g ab a

Någon som vet vilken musikstil den används i och vilka musiker som använder den?

Vill poängtera att jag inte använder den som moll-pentatonisk med två bluenotes som jag lägger in lite då och då, utan eb och ab är likvärdiga med de andra tonerna.

Ackorden jag använder mest till den är:

Am C Dm E7 F7 G

Annons
Postat (redigerat)

Det är en utvidgad blues penta (med tillagd maj7), vilket ger den en doft av harmonisk moll,

och gör att skalan funkar även till E7 (istället för endast Em).

Man kan också se det lite enklare som en moll-penta med två kromatiska toner. (som du var inne på)

Hur man väljer att spela och i vilket sammanhang (ackordföljd)

spelar roll för vilket sätt att se det som kan ligga närmast till hands.

Man kan förstås tänka hur man vill, det som man har mest hjälp av.

Redigerat av laban1
Postat (redigerat)

Vill poängtera att jag inte använder den som moll-pentatonisk med två bluenotes som jag lägger in lite då och då, utan eb och ab är likvärdiga med de andra tonerna.

Att ab (maj7) är likvärdig skulle göra det mer till harmonisk moll än en blues-penta.

När både b7 och maj 7 är med som här i ditt exempel kallas det ofta för spansk moll.

Att eb (b5) skulle vara helt likvärdig har jag lite svårt att tro på,

då det enda ackordet som stöder denna ton är 7an i F7.

Du kan rimligen inte vila på eb särskilt länge över andra ackord?

Redigerat av laban1
Postat (redigerat)

http://www.scales-ch...c2=&t2=&c3=&t3=

Tydligen poppis bland de som spelar ukulele.

Hm, är inte säker på att den här skalan, Purvi Theta, är samma som den jag använder även om tonerna är samma. Purvi Theta verkar ha G# som grunton och vara en indisk raga 🙂

Att ab (maj7) är likvärdig skulle göra det mer till harmonisk moll än en blues-penta.

När både b7 och maj 7 är med som här i ditt exempel kallas det ofta för spansk moll.

Att eb (b5) skulle vara helt likvärdig har jag lite svårt att tro på,

då det enda ackordet som stöder denna ton är 7an i F7.

Du kan rimligen inte vila på eb särskilt länge över andra ackord?

Hur likvärdiga de är beror lite på vilket humör jag är på 🙂. Vanligtvis gör jag rätt snabba solon där jag inte vilar på någon ton och då kan jag lägga in eb över Am och C också och får fram en rätt härlig disonans. Jag hade nog inte spelat en långsam sångmelodi med så mycket eb.

Själv tycker jag det låter lite jazzigt när jag spelar, kanske lite åt bop hållet eller möjligen gypsy (vilket är konstigt eftersom det inte är gypsy skalan).

Jag tycker det är konstigt att man hittar den här skalan i sångböcker och tutorials när man alltid hittar tex Locrian och Phrygian som enlig min mening är svårare att få låta bra.

Redigerat av KaptenDavidsson
Postat

Själv tycker jag det låter lite jazzigt när jag spelar, kanske lite åt bop hållet eller möjligen gypsy (vilket är konstigt eftersom det inte är gypsy skalan).

Ja, det finns ju vissa likheter med t ex hungarian minor (kallas ibland gypsy tror jag),

som också innehåller b5 (även 7 eller maj7 beroende på variant) vilket ju är dina "colour notes" också.

däremot saknar hungarian den vanliga 4:an (!) men innehåller 2 och b6 istället.

Tycker dock att det är bättre att tänka så enkelt som möjligt, det är svårt nog ändå,

och se på b5 och maj7 som "colour" toner, man måste ändå hålla koll på var dessa ligger eftersom

man bör använda dessa med lite smak.

Spelar man snabbt nog kan man komma undan med vad som helst nästan 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.