Jump to content
Annons

Jordfel

trubaduren (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Tjena! Ngn som behärskar jordfel. Har en AMD-dator 1,8 gb med ett E-MU 1820.

När jag kopplar in min akustiska uppstår ett lågfrekvent brum, förmodligen jordfel.Om jag håller ena handen på gitarren o tar med andra handen på metall försvinner brummet!! Ngn som vet hur man löser detta.Tacksam för hjälp!

Kenneth

Annons
Postat

Jorå..jag har jordat till datorn och gitarrkabeln är dyr o fin. Kan det ha ngt att göra med balanserat o obalanserat? Skall försöka att prova andra urtag i lägenheten.

Kenneth

Postat

OK...

Då frågar jag så här...

Om jag förstår dig rätt så pluggar du in gitarren direkt i ljukortet ?

Får du samma typ av brum om du tex pluggar in gitarren i en förstärkare eller mixer?

Vad är det för gitarr, stall mm

Jag tror att din gitarr har dålig jord i sig själv. Dvs det är därför den blir tyst när du tar i något metall föremål.

A.D

Postat

Detta beror på att mickarna på din gitarr suger åt sig åt diverse strålning runtom i rummet som kommer från all möjlig elektronik, såsom datorn, skärm framför allt.. spotlights eller andra starka lampor etc.

Det du gör för att ta bort detta är att använda dig av en noisegate, som du antingen kopplar: gitarr ---> noisegate--->ljudingång

Noisegate finns både i hårdvaruform, eller i logic och andra program..

Detta sker ganska ofta, oavsett vilka mickar man använder på gitarrer, speciellt framför datorskärmar så kan problemet uppstå.

MVH

/Danne

Postat
Tjena! Ngn som behärskar jordfel. Har en AMD-dator 1,8 gb med ett E-MU 1820.

När jag kopplar in min akustiska uppstår ett lågfrekvent brum, förmodligen jordfel.Om jag håller ena handen på gitarren o tar med andra handen på metall försvinner brummet!! Ngn som vet hur man löser detta.Tacksam för hjälp!

Kenneth

efter hur du beskriver det så är det så att din akustiska gitarr inte får ordentlig jordning genom kabeln.

försvinner brummet om du rör vid höljet/jorden på din gitarrkabel (och samtidigt tar i metall/element) också? (prova med en kabel med metallhölje på pluggarna)

i sådana fall så ligger problemet vid ditt ljudkort, och det kan vara en bra idé att köra med en extern preamp med egen jord.

fast det kan ju bero på något annat också.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.