trubaduren (oregistrerad) Postat 5 april 2005 Postat 5 april 2005 Tjena! Ngn som behärskar jordfel. Har en AMD-dator 1,8 gb med ett E-MU 1820. När jag kopplar in min akustiska uppstår ett lågfrekvent brum, förmodligen jordfel.Om jag håller ena handen på gitarren o tar med andra handen på metall försvinner brummet!! Ngn som vet hur man löser detta.Tacksam för hjälp! Kenneth
Albert.D Postat 5 april 2005 Postat 5 april 2005 Hej! Använder du jordad 230V spännings matning till din dator ? Eller du kanske har en dåligt gitarr kabel ? kolla upp det.. A.D
trubaduren (oregistrerad) Postat 5 april 2005 Postat 5 april 2005 Jorå..jag har jordat till datorn och gitarrkabeln är dyr o fin. Kan det ha ngt att göra med balanserat o obalanserat? Skall försöka att prova andra urtag i lägenheten. Kenneth
Albert.D Postat 5 april 2005 Postat 5 april 2005 OK... Då frågar jag så här... Om jag förstår dig rätt så pluggar du in gitarren direkt i ljukortet ? Får du samma typ av brum om du tex pluggar in gitarren i en förstärkare eller mixer? Vad är det för gitarr, stall mm Jag tror att din gitarr har dålig jord i sig själv. Dvs det är därför den blir tyst när du tar i något metall föremål. A.D
Inanimate Postat 9 april 2005 Postat 9 april 2005 Detta beror på att mickarna på din gitarr suger åt sig åt diverse strålning runtom i rummet som kommer från all möjlig elektronik, såsom datorn, skärm framför allt.. spotlights eller andra starka lampor etc. Det du gör för att ta bort detta är att använda dig av en noisegate, som du antingen kopplar: gitarr ---> noisegate--->ljudingång Noisegate finns både i hårdvaruform, eller i logic och andra program.. Detta sker ganska ofta, oavsett vilka mickar man använder på gitarrer, speciellt framför datorskärmar så kan problemet uppstå. MVH /Danne
Itzhak Postat 9 april 2005 Postat 9 april 2005 Tjena! Ngn som behärskar jordfel. Har en AMD-dator 1,8 gb med ett E-MU 1820.När jag kopplar in min akustiska uppstår ett lågfrekvent brum, förmodligen jordfel.Om jag håller ena handen på gitarren o tar med andra handen på metall försvinner brummet!! Ngn som vet hur man löser detta.Tacksam för hjälp! Kenneth efter hur du beskriver det så är det så att din akustiska gitarr inte får ordentlig jordning genom kabeln. försvinner brummet om du rör vid höljet/jorden på din gitarrkabel (och samtidigt tar i metall/element) också? (prova med en kabel med metallhölje på pluggarna) i sådana fall så ligger problemet vid ditt ljudkort, och det kan vara en bra idé att köra med en extern preamp med egen jord. fast det kan ju bero på något annat också.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.