Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå alla glada musikmakare!

Jag stack hem till en vän idag och hälsade på, han satt och lyssnade på en massa trance etc, så jag kollade med honom om det var ok att kolla mina låtar, hur de låter och känns på hans "monitorer".

Min första känsla var att allt lät dovt, inte för mkt bas eller så utan mer "burkigt".

Jag sitter med ett par AKG K240 MKII när jag leker med musiken, vet inte hur ljudåtergivningen ser ut på dessa riktigt, men det verkar som att de tar bort rätt på mycket på låga mellanregistret (typ 200hz - 400hz)

=2611"]http://graphs.headphone.com/graphCompare.php?graphType=0&graphID[]=2611

Någon som har några tips för hur jag kan lösa detta ? Utan att köpa monitorer, har inte råd :/

Om ni vill så får ni gärna avgöra själv på min Soundcloud, vi lyssnade på de 2 översta sounden.

https://soundcloud.com/tborg-1

Tack för alla svar!

Annons
Postat

Jag sitter med ett par AKG K240 MKII när jag leker med musiken, vet inte hur ljudåtergivningen ser ut på dessa riktigt, men det verkar som att de tar bort rätt på mycket på låga mellanregistret (typ 200hz - 400hz)

ca 300Hz låter väl burkigt? Om du inte hör dessa frekvenser i lurarna, finns väl risk att det finns för mycket av det?

  • Gilla 1
Postat (redigerat)

Jag lyssnade på de två översta på din soundcloud i mina Yamaha HS80M monitorer och mina Audio Technica AT-HM50 hörlurar, och jag upplever inte att det låter "burkigt". Tycker det låter riktigt bra faktiskt!

Om det stämmer att dina lurar tar bort mycket av det låga mellanregistret kan det ju vara så att du överkompenserar just det frekvensområdet.

Ibland när jag sitter och mixar i mina hörlurar och sen lyssnar i mina monitorer kan jag uppleva att det låter lite tunnare och burkigare i monitorerna och det beror ju på att man får en helt annan "närhet" i lurar samt mer bas. (har ingen subbas)

Vilka monitorer har din polare?

Redigerat av Axel92
  • Gilla 1
Postat (redigerat)

Roligt att kommit så långt i musikproduktion där du upptäckt att musik kan låta extremt annorlunda i olika system. 🙂 (Tog mig det bra många år att inse det 😉 )

Jag vet inte hur mycket du vet om mixning, så jag börjar från början. Hoppa bara över delar (eller helt ignorera) det jag skriver, ifall det är någonting som du redan känner till. 🙂

Grovt förenklat skulle man kunna säga att om du strömlinjeformar musiken efter ett specifikt högtalarsystem (t.ex. om du med EQ skär i basen exakt där just din baslåda börjar höras), kommer din musik endast låta bra i det systemet.

Det är m.a.o. grymt mycket svårare att anpassa musiken till (nästan) alla olika typer av system där musiken kan tänkas spelas upp i. D.v.s. att man ska fortfarande höra basgången i din kompis datorsystem, men att den inte tar överhanden när man lyssnar på den i en hemmastereo.

Detta är särskilt viktigt i musik med mycket bas och närhet, som kräver väldigt noggrann EQ och komprimering, och stereoseparation. T.ex. elektronisk dansmusik och dödsmetall kräver mycket mer kunskaper i mixning, än att spela in singer-songwriter med endast en akustisk gitarr och ett sångspår.

Hemligheten heter referenslyssning och att man vet och känner till de olika systemen man använder som referens. Mina topp-tips skulle vara någonting i den här stilen:

1. Lär känna dina system, så du vet deras styrkor och svagheter. T.ex. hörlurar brukar vara tunna i basen, så även om du endast har monitorer och ingen baslåda. Då är det lätt hänt att dina mixar kommer bli väldigt tunga i basen.

2. Lyssna i monitorer med baslåda, endast monitorer, men även hemmastereo, datorhögtalare och kanske ett par öronsnäckor.

3. Växla mellan stereo och mono brukar oxå hjälpa att höra ifall saker sticker ut ur mixen.

4. Lyssna även på låten på hög volym och låg volym. Detta för att våra öron uppfattar olika frekvenser olika mycket vid olika volym. T.ex. uppfattar vi att en låt har mer bas ifall vi lyssnar på hög volym. (M.a.o. om du mixar vid höga volymer kommer dina mixar att bli tunna i basen, och vice-versa ifall du mixar på låga volymer.)

5. Bättre för lite bas än för mycket. (Tycker jag i alla fall.) För mycket bas tar lätt överhanden och dränker resten av låten. Speciellt i elektronisk dansmusik är det knepigt att behålla snärten och punchen, men utan att saker som crashar och slides inte ska försvinna.

6. Sitt inte för länge. Alla som mixar blir efter ett tag lyssningströtta. Det gör oxå att du missbedömer saker, och uppfattar vissa frekvenser olika mycket än om öronen varit pigga.

7. Ta screenshots och gör mallar för dina projekt. På så sätt slipper du (förhoppningsvis) göra om samma misstag flera gånger. Gjorde du en låt som blev ovanligt tajt i basen? Bra! Kolla vad du hade för kompressor, EQ och ljud, och använd som referens för nästa låt du gör.

Finns säkert många här på forumet som tycker helt annorlunda, men främst dessa saker hjälper dig (enligt mig) att bli bättre på att mixa. Jag kämpar själv fortfarande och är sällan helt nöjd med mina mixar, hittar alltid saker i efterhand som jag kunde gjort bättre. Men det är så man lär sig.

/ C

Redigerat av Cathrine
  • Gilla 1
Postat

ps. Du kan inte skippa monitorer med baslåda av just den anledningen (ifall du vill bli seriös med mixandet). Med tanke på att de är (hyfsat) ärliga - Till skillnad från t.ex. en hemmastereo som är designad att låta så bra som möjligt, d.v.s. den skär lite mer i kartong- och burk-frekvenserna att även sämre mixad musik låter bättre.

Men det är klart, har du mixat i ett par högtalare väldigt länge kan du lära dig även dem. Själv brukar jag göra grundstommen och arrangera i mina låtar i ett par hörlurar (som jag dessutom använder som referens), men efter ett tag när låten börjar låta som en låt, brukar jag provlyssna i monitorerna för att göra justeringar. Så man inte får en obehaglig överraskning när man ska mixa hela låten. 😎

  • Gilla 1
Postat

cathrines lista är förvisso inte helt fel ute - punkt sex är till exempel en springande sådan

men många problem undviker man genom att skaffa en lyssning som är så rättvis som möjligt och som man ser till att lära sig genom att lyssna igenom en del material man känner igen

vill man ha ett annorlunda perspektiv av sin mix är tipsen med olika volymer bra - tex sänka rejält

ett annat är att gå ut ur rummet och lyssna på helheten utifrån - man kan bli döv för helheten om man studerar detaljerna

sen får man aldrig glömma hur viktig arrangemanget är

Postat (redigerat)

ca 300Hz låter väl burkigt? Om du inte hör dessa frekvenser i lurarna, finns väl risk att det finns för mycket av det?

Jag lyssnade på de två översta på din soundcloud i mina Yamaha HS80M monitorer och mina Audio Technica AT-HM50 hörlurar, och jag upplever inte att det låter "burkigt". Tycker det låter riktigt bra faktiskt!

Om det stämmer att dina lurar tar bort mycket av det låga mellanregistret kan det ju vara så att du överkompenserar just det frekvensområdet.

Ibland när jag sitter och mixar i mina hörlurar och sen lyssnar i mina monitorer kan jag uppleva att det låter lite tunnare och burkigare i monitorerna och det beror ju på att man får en helt annan "närhet" i lurar samt mer bas. (har ingen subbas)

Vilka monitorer har din polare?

Ok, tack för det!

Min polare är DJ inom undergroundscenen (progressive trance) och jag kan inte svara vilka han har på rak arm, men det är inga dedikerade studiomonitorer iaf!

Jag jämförde en annan väns sound också, och det var väl mest där det lät burkigt 🙂

Roligt att kommit så långt i musikproduktion där du upptäckt att musik kan låta extremt annorlunda i olika system. 🙂 (Tog mig det bra många år att inse det 😉 )

Jag vet inte hur mycket du vet om mixning, så jag börjar från början. Hoppa bara över delar (eller helt ignorera) det jag skriver, ifall det är någonting som du redan känner till. 🙂

Grovt förenklat skulle man kunna säga att om du strömlinjeformar musiken efter ett specifikt högtalarsystem (t.ex. om du med EQ skär i basen exakt där just din baslåda börjar höras), kommer din musik endast låta bra i det systemet.

Det är m.a.o. grymt mycket svårare att anpassa musiken till (nästan) alla olika typer av system där musiken kan tänkas spelas upp i. D.v.s. att man ska fortfarande höra basgången i din kompis datorsystem, men att den inte tar överhanden när man lyssnar på den i en hemmastereo.

Detta är särskilt viktigt i musik med mycket bas och närhet, som kräver väldigt noggrann EQ och komprimering, och stereoseparation. T.ex. elektronisk dansmusik och dödsmetall kräver mycket mer kunskaper i mixning, än att spela in singer-songwriter med endast en akustisk gitarr och ett sångspår.

Hemligheten heter referenslyssning och att man vet och känner till de olika systemen man använder som referens. Mina topp-tips skulle vara någonting i den här stilen:

1. Lär känna dina system, så du vet deras styrkor och svagheter. T.ex. hörlurar brukar vara tunna i basen, så även om du endast har monitorer och ingen baslåda. Då är det lätt hänt att dina mixar kommer bli väldigt tunga i basen.

2. Lyssna i monitorer med baslåda, endast monitorer, men även hemmastereo, datorhögtalare och kanske ett par öronsnäckor.

3. Växla mellan stereo och mono brukar oxå hjälpa att höra ifall saker sticker ut ur mixen.

4. Lyssna även på låten på hög volym och låg volym. Detta för att våra öron uppfattar olika frekvenser olika mycket vid olika volym. T.ex. uppfattar vi att en låt har mer bas ifall vi lyssnar på hög volym. (M.a.o. om du mixar vid höga volymer kommer dina mixar att bli tunna i basen, och vice-versa ifall du mixar på låga volymer.)

5. Bättre för lite bas än för mycket. (Tycker jag i alla fall.) För mycket bas tar lätt överhanden och dränker resten av låten. Speciellt i elektronisk dansmusik är det knepigt att behålla snärten och punchen, men utan att saker som crashar och slides inte ska försvinna.

6. Sitt inte för länge. Alla som mixar blir efter ett tag lyssningströtta. Det gör oxå att du missbedömer saker, och uppfattar vissa frekvenser olika mycket än om öronen varit pigga.

7. Ta screenshots och gör mallar för dina projekt. På så sätt slipper du (förhoppningsvis) göra om samma misstag flera gånger. Gjorde du en låt som blev ovanligt tajt i basen? Bra! Kolla vad du hade för kompressor, EQ och ljud, och använd som referens för nästa låt du gör.

Finns säkert många här på forumet som tycker helt annorlunda, men främst dessa saker hjälper dig (enligt mig) att bli bättre på att mixa. Jag kämpar själv fortfarande och är sällan helt nöjd med mina mixar, hittar alltid saker i efterhand som jag kunde gjort bättre. Men det är så man lär sig.

/ C

Fina tips, och jag lyckas alltid missa ett eller två steg som du nämner här 🙂

Har sysslat med elektronisk musik sedan 1998, på hobbynivå, pga "terapin" man får genom att sitta och "mecka"

Brukar tendera till att jag sitter alldeles för länge med ett projekt utan pauser, är väl mest för att jag vill få ut allt jag tänker på + att mina öron är skadade och när jag hör hyfsat bra vill jag ta vara på tillfället 🙂

cathrines lista är förvisso inte helt fel ute - punkt sex är till exempel en springande sådan

men många problem undviker man genom att skaffa en lyssning som är så rättvis som möjligt och som man ser till att lära sig genom att lyssna igenom en del material man känner igen

vill man ha ett annorlunda perspektiv av sin mix är tipsen med olika volymer bra - tex sänka rejält

ett annat är att gå ut ur rummet och lyssna på helheten utifrån - man kan bli döv för helheten om man studerar detaljerna

sen får man aldrig glömma hur viktig arrangemanget är

Olika volymer ska jag ta till mig vid mix, lätt, inte tänkt på det innan!

Jag körde lite med Blue Cat's FreqAnalyst igår, men tyckte inte det såg så fel ut faktiskt.

Om ni lyssnat i era monitorer/lurar, håller ni med mig om att det finns lite "burk" däri ?

Tack för svaren, finns en del att jobba på!

Redigerat av Chris_Emil

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.