Jump to content
Annons

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Exempel 1: Om du tar en gammal "Intel Core2 Quad Q6600 @ 2.40GHz", ser du att poängen hamnar på blygsamma 2975. Tar du en av de billigaste Core i3 på Dustin "Intel Core i3-3220 @ 3.30GHz", ser du att den har 4229 poäng. Trots endast två kärnor och hyper threading.

Vill inte märka ord hehe men q6600 är väl tvåkärnig med virtuella kärnor så det blir fyra om jag inte minns fel. Har två såna maskiner kvar själv dom funkade bra för musik men blev för trötta för web tv som jag kör mest nu för tiden.

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Vill inte märka ord hehe men q6600 är väl tvåkärnig med virtuella kärnor så det blir fyra om jag inte minns fel. Har två såna maskiner kvar själv dom funkade bra för musik men blev för trötta för web tv som jag kör mest nu för tiden.

Nope den processorn är 4 riktiga kärnor utan hyperthreading.

Postat (redigerat)

Nope den processorn är 4 riktiga kärnor utan hyperthreading.

Så kanske det var ja, när jag tänker till lite så visar ju en modern 8 trådar om jag ser rätt med brillorna.

Redigerat av Burnin Sven
Postat

Hmm det fastnar ju inte in när man redigerar. Jag skrev att bra är dom och på snö lejonet går dom hehe, jag gjorde mycket musik på dom. Jag körde fyra skärmar på en så det var smidigt som sjutton.

Postat

Oki tack för tipsen 🙂

Brukar trimma datorn med tuneuputilities, inga onödiga startup program mm annars hade den nog inte gått att använda alls och korkat igen.

Postat (redigerat)

Mig veterligen är de enda processormodellern som använt sig av HyperThreading är Pentium 4, Xeon, Core i3 och Core i7 (edit: Även tvåkärniga Core i5 kör HT.) D.v.s. i både Pentium D och Core2-serien finns ingen HT (men jag kan ha fel, även om det är osannolikt. *host* 😉 ). Däremot har många äldre fyrkärniga processorer lite hyss för sig, som att alla kärnor har INTE delad processor-cache, d.v.s. att de är som två dubbelkärniga processorer, bara att de sitter på samma chip. Det gör i sin tur att de är inte lika effektiva. På Intels hemsida står det inget om Hyperthreading för den modellen. 🙂

http://ark.intel.com...Hz-1066-MHz-FSB

Absolut att äldre processorer är fortfarande rätt snabba, och även en dator som är 5-10 år är användbar. Men de nyare processorerna är ännu grymmare. 🙂 (Jag har själv några gamla häckar som jag byggt om till filserver, HTPC och lite annat. Bara å rekonda, skaffa nya diskar, fläktar och lådor, sen kan man köra 10 år till. ☺️)

Redigerat av Cathrine
Postat

Jag skulle definitivt satsa mer på processorn, minnen är enklare att byta upp sig inom. Jag köpte själv en dator med bra processor medan RAM-minnet bara låg på 4GB. Testade datorn och kände att den ibland inte riktigt orkade så stoppade in 4GB ram till som jag glömt att jag hade kvar hemma och tycker det flyter riktigt bra nu.

Postat

Jag skulle satsa på en 4770k eller vad dom heter då klarar man sig ett tag. Jag har tre av förra generationen tror dom heter 3770k och dom funkar fint även när jag sänder live web tv som suger musten ur grejorna om man bara kör med en maskin. När det gäller ljudinspelning så duger dom gamla goa q6600 förmodligen fint än i dag.

En sak som jag tycker det kanske är dags att fundera över när det gälker ljud det är att ska det verkligen behövas hundra spår fullsmetade med effekter och grejor för att återge ett band med fyra medlemmar. Jag har lite svårt att inse det måste jag säga.

Postat

Jag skulle satsa på en 4770k eller vad dom heter då klarar man sig ett tag. Jag har tre av förra generationen tror dom heter 3770k...

K-serien är säkra kort. Både i5'an och i7'an är det väldigt mycket krut i. Har en 2500K till speldator som fortfarande håller måttet.

Jo, jag har oxå reagerat på mängden spår som görs i projekt nuförtiden. När jag såg youtube-serien där Ken Lewis mixar 50 Cent's låt "Down on me". Låten har över 100 spår (!!) vilket i min värld är helt makalöst galet mycket. (Bra youtube-serie förresten.)

Jag förstår dubbning och pålägg, och att man måste ta hänsyn till både inspelning och hur högtalare spelar upp ljud och fungerar. Men ändå. Jag som kommer från den elektroniska musikstilen och tycker det börjar bli mycket med 30 spår och 10 bussar i ett projekt... 😊

Postat

Det blir väl lätt så att det sticker iväg bara för att man kan. Det är trots allt ganska vettigt i musikvärlden ändå folk verkar förstå att det inte hänger på grejorna så mycket utan ens kreativitet. I film och video världen som jag nosar lite på nu där ska man köpa grejor i parti och minut tycker dom. Speciellt inom web casting för där är tron att man måste ha långa kjedjor av prylar för att det ska funka. Det är ju rent skitsnack för det är samma där som i alla andra samanhang ju mer man kopplar in ju sämre och krångligare blir det.

Nåja sån är människan.

Postat

Helt sant! Jag är ju prylnörd ut i fingerspetsarna när det kommer till musikteknik. Jag har ofta en förmåga att krångla till saker i onödan, och musikproduktion är inget undantag. Men jag märker att jag använder bara mindre och mindre effekter på låtarna. Mindre reverb, mindre delayer, EQ, kompression och ja, helt enkelt mindre av allt, men att man blir mer exakt, och att jag snabbare får den typ av låt jag vill ha.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.