trancedanne Postat 19 mars 2014 Postat 19 mars 2014 Jag har en xoxbox som jag hade tänkt att plugga in i datorn men jag hittar inte min breakout kabel till mitt audiophile 2496 kort och då står jag inför två val, antingen köper jag samma ljudkort igen eller så väljer jag ett annat. Jag har som sagt en Xoxbox men jag tänker även införskaffa SH-101 och Nord Lead 2 och säkert andra grejer också, vad behöver jag för ljudkort för att kunna spela in ljuden till datorn samt att midi synca de allihop till Ableton? Skulle vara extremt tacksam för hjälpen! 🙂
Cathrine Postat 19 mars 2014 Postat 19 mars 2014 (redigerat) Vet inte vad du har för budget, men om du vill skippa mixer, och endast köra ljudkort, skulle jag köra ett Presonus 1818VSL idag. Bra ASIO-drivisar, bra routingmöjligheter i ljudkortet (vilket gör att du kan använda det som mixer). http://www.thomann.d...box_1818vsl.htm demonstration: Sen skulle jag skaffa nåt i stil med ESI M4U XT. Kör själv ett sånt som jag buntat på trevånings-synth-stativet. (Så behövs endast en USB-kabel till dator för all klaviatur-MIDI.) Funkar direkt utan drivrutiner även på PC, bara å koppla in, och starta din DAW. http://www.thomann.d.../esi_m4u_xt.htm Redigerat 19 mars 2014 av Cathrine
trancedanne Postat 19 mars 2014 Trådstartare Postat 19 mars 2014 (redigerat) Tack för svaret, Jag vill nog skippa mixer, det tar för mycket plats. Presonus ser väldigt bra ut, den faller inom min budget, konstigt att det bara är usb 2.0 dock. Men när jag väl skaffar en Presonus eller något liknande, då kopplar man in den till datorn via usb? Och hur blir det med mitt gammla ljudkort, den avaktiverar man helt enkelt? ESI M4U XT känns också ganska givet att införskaffa. Redigerat 19 mars 2014 av trancedanne
Cathrine Postat 19 mars 2014 Postat 19 mars 2014 Ja. Bara å koppla in, och sedan följa installationen. Var noggrann med att läsa igenom instruktionerna under installationen. (T.ex. med deras AudioBox ska man köra in CD'n, sen koppla in/ur boxen under installationen. Ja, många musikljudkort har lite hyss för sig med drivrutinsinstallationen, men som sagt, det är bara att följa anvisningarna så ska det gå bra.) Du kan ha två ljudkort i datorn, men jag skulle inte ha det. Kan lätt bli konflikter och problem. Så slit ut det gamla (och avaktivera det inbyggda i BIOS). Använder du det gamla? Jag tror inte du kommer vilja det när du skaffat det nya. 😉 Jo, det är lite misstänksamt med USB 2, men det ska fungera. Finns jättemånga rackljudkort som kör USB 2. (Jag själv kör ESI 1010e PCIe-kort med rack-breakoutbox, men det har några år på nacken.)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.